Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Porty i terminale - Polska

MIR o problemach z Trasą Kwiatkowskiego

| Rynek Infrastruktury źródło: pr / Rynek Infrastruktury 08.04.2014

PARTNER DZIAŁU


 

MIR o problemach z Trasą Kwiatkowskiego
fot. Leinad, commons.wikimedia.org, GNU FDL

Zobacz więcej na temat:

Port Gdynia

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przedstawiło stanowisko związane z ograniczeniem nośności pojazdów na Trasie Kwiatkowskiego w Gdyni, stanowiącej podstawową drogę dojazdową dla ciężarówek do gdyńskiego portu.

Trasa Kwiatkowskiego to kluczowy odcinek zapewniający dostępność Portu Gdynia z punktu widzenia transportu drogowego. Stanowi ona fragment ciągu łączącego port z obwodnicą Trójmiasta, a zatem – także m.in. z autostradą A1 i drogą ekspresową S7. Na mocy reformy administracyjnej z 1999 r., uzyskała ona status drogi powiatowej, co powoduje perturbacje związane z faktem, iż po takich drogach nie mogą poruszać się pojazdy o nacisku większym niż 8,5 tony na oś. Tymczasem transporty do i z portu są niejednokrotnie znacznie cięższe, przekraczające 10 ton.

Gdynia walczy o drogę krajową

Władze Gdyni od lat bezskutecznie starają się o zmianę jej kategorii na drogę krajową, co pozwoli na zwiększenie dopuszczalnego nacisku. Sprawa powróciła podczas niedawnego posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury. Obecny na nim Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni argumentował, że Trasa Kwiatkowskiego spełnia warunek zaliczenia jej do dróg krajowych, gdyż łączy ona system krajowy dróg z granicą morską państwa.

– Możemy jedynie prosić Inspekcję Transportu Drogowego, żeby nie karała kierowców, ale w każdej chwili może to robić. Jak można mówić o konkurencyjności portu, jeśli będzie ryzyko, że towar stanie, czekając w wielogodzinnej kolejce na ważenie, karanie i ewentualne rozładowanie. Nie wydamy ani złotówki na podnoszenie parametrów tej drogi [istnieje plan podniesienia parametrów Trasy Kwiatkowskiego do nacisku 11,5 ton na oś – red.], jeśli nie nastąpi zmiana jej statusu – dodał Stępa.

MIR rekomenduje inny pomysł

Piotr Popa, rzecznik MIR, informuje że istotnie władze Gdyni kilkakrotnie występowały o zaliczenie Trasy Kwiatkowskiego do dróg krajowych, co miałoby umożliwić poruszanie się tą drogą pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t (a w przyszłości, po modernizacji, do 11,5 t). Ze słów Popy wynika, że nie ma jednak możliwości przekwalifikowania Trasy Kwiatkowskiego na drogę krajową, natomiast istnieją inne możliwości zwiększenia w tym momencie jej dopuszczalnej nośności. – Dopuszczenie na Trasie Kwiatkowskiego, czyli na drodze powiatowej nr 1609G, ruchu pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t możliwe jest poprzez wprowadzenie nowej organizacji ruchu. Zatwierdzenie nowej organizacji ruchu na Trasie Kwiatkowskiego leży w kompetencjach prezydenta Gdyni, będącego organem zarządzającym ruchem w mieście. O tej możliwości prezydent Gdyni był już informowany – mówi Piotr Popa.

Rzeczni MIR zauważa też, że właściwym rozwiązaniem może być też zaliczenie Trasy Kwiatkowskiego do kategorii dróg wojewódzkich. Decyzja taka umożliwi, zgodnie z art. 41 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, uwzględnienie jej w wykazie dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t. Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy o drogach publicznych zaliczenie do kategorii dróg wojewódzkich następuje w drodze uchwały sejmiku województwa w porozumieniu z MIR i MON.

– Natomiast zaliczenie Trasy Kwiatkowskiego do kategorii dróg krajowych budzi wiele wątpliwości z uwagi na fakt, że Trasa Kwiatkowskiego nie spełnia większości kryteriów kwalifikacji dróg do kategorii dróg krajowych, określonych w art. 5 ust. 1 ustawy o drogach publicznych [jest ich w sumie 7; wspomniany wcześniej dojazd do przejścia granicznego jest jednym z kryteriów, a ustawa nie określa, że droga musi spełnić więcej niż 1 kryterium – red.]. Jednocześnie drogi zaliczone do kategorii dróg krajowych powinny posiadać parametry techniczne i użytkowe właściwe dla klasy co najmniej GP (głównej ruchu przyspieszonego). Jedynie w sytuacjach wyjątkowych dopuszcza się parametry jak dla klasy G (głównej). Oznacza to, że przed włączeniem tej drogi do sieci dróg krajowych, konieczne byłoby jej dostosowanie do odpowiednich parametrów poprzez działania dostosowawcze, takich jak m.in. likwidacja zjazdów na nieruchomości położone wzdłuż tej trasy. Koszty tych działań musiałby ponieść samorząd, czyli właściciel drogi. W perspektywie planowanej przebudowy trasy do pełnej nośności rozwiązanie takie wydaje się być niekorzystne dla samorządu – informuje Piotr Popa.

Przebudowa Estakady Kwiatkowskiego w Gdyni do pełnej nośności zgodnej z wymogami korytarzy TEN-T została ujęta w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.) na liście projektów morskich.




VII Kongres Kolejowy
 

VI Kongres Infrastruktury Polskiej odbędzie się 14 czerwca w Hotelu Sheraton w Warszawie. W tym roku Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury.

Tematyka tegorocznego Kongresu obejmie obszary związane z inwestycjami w infrastrukturę drogową i kolejową, plany rozwojowe żeglugi śródlądowej oraz strategiczne inwestycje z obszaru infrastruktury transportowej. Dyskutować będziemy także o zagrożeniach w realizacji projektów, technologiach dla inteligentnego budownictwa oraz infrastrukturze na potrzeby nowych środków komunikacji. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS