Partnerzy serwisu:

 

Porty | Żegluga - Polska

MIR: Odra najpierw otrzyma III klasę wodną

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 16.10.2015

 

MIR: Odra najpierw otrzyma III klasę wodną
fot. UŻŚ we Wrocławiu

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wywołane do tablicy przez Sejmik Województwa Dolnośląskiego oraz Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego odpowiada w sprawie Odrzańskiej Drogi Wodnej. – Prace nad tą częścią programu przedłużają się ze względu na wymogi Komisji Europejskiej w sprawie opracowania dokumentów strategicznych dotyczących gospodarki wodnej. Z uwagi na koszty najpierw skupimy się na dostosowaniu całej ODW do III klasy drogi wodnej – informuje portal „RynekInfrastruktury.pl” Piotr Popa, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Miliard na lata 2014-2020

MIR planuje inwestycje w kierunku rozwoju żeglugi śródlądowej. – W ramach nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020, w projekcie Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu znalazła się lista projektów śródlądowych, zgłoszonych przez Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej – informuje Piotr Popa. – Na liście znalazło się 25 projektów dotyczących śródlądowych dróg wodnych na kwotę ok. 4,2 miliarda złotych, w tym dofinansowanie ze środków UE przeznaczonych na cele transportowe znajdzie osiem pierwszych dotyczących ODW w kwocie ok. 1 mld zł – dodaje.

Teraz inwestycjami muszą zająć się Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej oraz Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej. – Obecnie na administracji wodnej spoczywa obowiązek przygotowania kompletnej dokumentacji inwestycyjnej, co jest podstawowym warunkiem uzyskania dofinansowania ze środków UE – dodaje rzecznik prasowy MIR.

Dalsza perspektywa

– Priorytet przywrócenia parametrów eksploatacyjnych na śródlądowych drogach wodnych, pełniących funkcję transportową, w tym w szczególności na Odrzańskiej Drodze Wodnej, został zapisany w Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku) – informuje rzecznik prasowy MIR.

Jednak nie można się spodziewać zbyt szybkiego doprowadzenia Odry do oczekiwanej, IV klasy żeglowności. – W SRT znalazło się działanie mówiące o konieczności przygotowania niezbędnej dokumentacji, pozwalającej ocenić możliwość dostosowania ODW do co najmniej IV klasy wodnej – informuje Piotr Popa. – Jednakże z uwagi na koszty, jak również sekwencje działań, w pierwszej kolejności w celu umożliwienia efektywnych przewozów żeglugą śródlądową należy się skupić na dostosowaniu ODW do pełnej III klasy drogi wodnej – dodaje.

Pierwsze prace już trwają

– W celu udrożnienia Odrzańskiej Drogi Wodnej, Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej kończą realizację projektów inwestycyjnych na rzecz rozwoju transportu wodnego śródlądowego zapisanych z inicjatywy ministra właściwego do spraw transportu w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 – mówi rzecznik MIR. – W ramach osi priorytetowej VII, w działaniu 7.5. "Poprawa stanu śródlądowych dróg wodnych" ujęto sześć projektów – dodaje.

Jednak wartość inwestycji w ciągu siedmiu lat była niewspółmierna do potrzeb. – Łączne środki finansowe na realizację tych projektów wyniosły ok. 430 mln zł, w tym 364 mln zł współfinansowania z UE. Jednocześnie kontynuowana jest budowa stopnia wodnego Malczyce, głównie ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – podaje Piotr Popa.

Odra jest po myśli UE

Inwestycje w Odrzańską Drogę Wodną pozwolą rozwinąć sieć transportu intermodalnego co przewiduje polityka Unii Europejskiej. Pierwsze konsultacje zostały już przeprowadzone. – W trakcie konsultacji z ministrem środowiska ustalono, że program ten składać się będzie z trzech części, w tym jako pierwszej odnoszącej się do Odrzańskiej Drogi Wodnej – informuje MIR. – Prace nad tym fragmentem programu przedłużają się ze względu na wymogi Komisji Europejskiej w sprawie opracowania dokumentów strategicznych dotyczących gospodarki wodnej – dodaje.

Dodatkowo realizacja projektu pozwoli na rozwój terenów wzdłuż całej rzeki. Budowa w odpowiednich miejscach terminali intermodalnych, w sytuacji kiedy po Odrze poruszałyby się duże jednostki, może gospodarce zachodniej polski dać duży zysk. Poprawienie klasy żeglowności otworzy też korytarz Bałtyk – Adriatyk, a co za tym idzie sprowadzi statki przewożące towary z południa Europy. Jednak inwestycja odwleka się, a jej duży koszt także nie stawia jej w najlepszym świetle. Istnieje jednak możliwość, że perspektywa dużych zysków sprawi, że znajdą się pieniądze na ten cel.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS