Partnerzy serwisu:

 

Komentarze | Lotniska - Polska

Na lotniskach jest drogo czy nie? I kto za tym stoi?

| Sebastian Gościniarek źródło: BBSG 18.10.2015

 

zdjęcie autora

Sebastian Gościniarek

ekspert

Sebastian Gościniarek jest założycielem i partnerem w BBSG Baca Gościniarek i Wspólnicy Doradztwo Gospodarcze, firmie doradczej wyspecjalizowanej w obsłudze podmiotów z branży lotniczej. Lista klientów dla których pracował obejmuje lotniska, linie lotnicze, firmy handlingowe, podmioty publiczne samorządowe i rządowe, a także inwestorów prywatnych w Polsce i regionie CEE.

 

Na lotniskach jest drogo czy nie? I kto za tym stoi?
fot. Adrian Grycuk, commons.wikimedia.org, CCA

Zobacz więcej na temat:

Lotniska krajowe

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jakiś czas temu przez niektóre media przetoczyła się fala dyskusji i komentarzy na temat cen w sklepach i restauracjach działających na lotniskach. Strona nazwijmy to „społeczna” uważa, że jest skandalicznie drogo. Strona lotnicza dość niemrawo broniła się, że jednak można znaleźć ofertę na każdą kieszeń i że ogólnie na lotniskach jest drożej niż na mieście.
Spór o charakterze PRowskim rządzi się swoimi prawami i oczywiście w postach z Facebooka czy Twittera nie ma miejsca na rzeczową dyskusję i argumentację, dlaczego tak jest i czy może być inaczej. Nikt jednak nie pokusił się o komentarz, że jeśli chcemy latać tanio i do wielu destynacji, to jakimś kosztem musi się to odbywać. Jednym z kluczowych czynników atrakcyjności lotniska dla linii lotniczej jest koszt operowania z tego lotniska. Jeśli opłaty lotniskowe muszą być niskie, to pieniędzy trzeba poszukać gdzie indziej, czyli w działalności nielotniczej, takiej jak parkingi, handel czy gastronomia. Na polskich lotniskach średni udział przychodów z działalności nielotniczej oscyluje wokół 25%. Na rozwiniętych rynkach europejskich ta średnia to już około 35%, a dla dużych lotnisk sięga nawet 40%. Mamy więc co nadrabiać. I lotniska nadrabiają.

Pozostaje jednak pytanie, czy ten koszt musi być taki wysoki? Przychód lotniska z handlu i gastronomii wynika głównie z czynszów za powierzchnię i często też z udziału w przychodach generowanych przez sklep. Silna jest więc pokusa, aby czynsze śrubować w górę, bo to pewny pieniądz, a najemcy z kolei przekładają to na ceny oferowanych produktów. Stąd się bierze obiadek za kilkadziesiąt złotych czy mała kawa za kilkanaście. To chyba jednak nie jest najlepsza strategia. Odchodzą od tego lotniska, które najlepiej radzą sobie z generowaniem przychodów z działalności komercyjnej, jak Manchester Airport Group czy lotnisko w Kopenhadze. Co w zamian?

A odejście od stałych czynszów za m2 na korzyść udziału w przychodach. A umowy z najemcami określające punkty odniesienia dla cen głównych produktów, jak np. ceny w galerii handlowej w centrum miasta. A dodatkowe usługi ,jak przechowanie zakupów do czasu powrotu.

Można? Można panie i panowie zarządzający. Zwiększy się masa zakupów i wartość sprzedaży, to i na procencie od obrotu można wyjść lepiej niż na stałych czynszach. Swoją drogą dziwię się takim ekspertom od handlu na lotniskach jacy operują na większości polskich lotnisk, że nie promują takiego podejścia?



Weź udział w II Forum Lotniczym, największym spotkaniu branży lotniczej w Polsce.

14 września, Warszawa

www.forumlotnicze2016.pl


Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS