Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Wojewódzkie - Polska

Nagły przyrost unijnych inwestycji w ciągu ostatniego roku? Sprawa jest bardziej złożona

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl 20.11.2016

PARTNER DZIAŁU


 

Nagły przyrost unijnych  inwestycji w ciągu ostatniego roku? Sprawa jest bardziej złożona
fot. mr.gov.pl

 

– W listopadzie 2015 r. kwota na którą zostały podpisane umowy wynosiła 1,1 mld zł. Rok później tak kwota wynosi już 85,8 mld zł – informuje portal „RynekInfrastruktury.pl” Ministerstwo Rozwoju. Ten wynik potwierdza wypowiedź wicepremiera Mateusza Morawieckieg o tempie wydawania pieniędzy. Przyrost jest faktycznie osiemdziesięciokrotny. Jednak czy to znaczy, że pieniądze wydajemy szybko?
To nie takie proste

– W ocenie tempa wydatkowania środków unijnych należy być bardzo precyzyjnym w używaniu pojęć i definicji. Jest oczywiście pozytywnym zjawiskiem szybki wzrost zakontraktowanej alokacji z funduszy, co oznacza, że w przypadku pojawienia się wydatków kwalifikowanych w projektach objętych umowami nie powinno być opóźnień w ich refundacji. To na pewno cieszy – komentuje dla portalu „RynekInfrastruktury.pl” Maciej Gładyga dyrektor biura Izby Gospodarczej Transportu Lądowego.

– Warto jednak zwrócić uwagę, że w tym miejscu mówimy o umowach o dofinansowanie pomiędzy instytucjami wdrażającymi lub pośredniczącymi a beneficjentami, czyli w przypadku zasadniczej puli przypadającej na transport kolejowy pomiędzy PKP PLK a CUPT. Co więcej pełen obraz daje dopiero względne – odniesione do wysokości dostępnych środków – wskazanie rozbicia przytaczanego przyrostu na poszczególne programy lub nawet działania przypisane konkretnym gałęziom gospodarki – mówi Maciej Gładyga. – Jest to rzecz odrębna od kontraktów pomiędzy beneficjentami wsparcia unijnego, występującymi w roli inwestorów a wykonawcami robót wyłonionymi w przetargach. Tak naprawdę dopiero na podstawie tych „wykonawczych” umów dokonywane są płatności na rzecz przedsiębiorców. I tu, jak słusznie zauważa wicepremier Morawiecki, w tym roku możemy zaobserwować znaczne wyhamowanie inwestycji – dodaje.

Sytuacja nie jest zła m.in. z uwagi na to, że rok temu, obejmując Ministerstwo Rozwoju, nowe kierownictwo musiało się zmierzyć z szeregiem wyzwań dotyczących zamknięcia perspektywy finansowej 2007-2013, aby w maksymalny możliwy sposób wydatkować pozostałe środki unijne do końca 2015 roku. – Mimo postępowania nowej perspektywy finansowej 2014-2020, stopień zaawansowania realizacji tych środków był na bardzo niskim poziomie i należało zintensyfikować działania, aby przyspieszyć planowanie i realizację projektów inwestycyjnych – mówi Marcel Klinowski Prezes Fundacji Projektów Obywatelskich.

Tak się też stało, jednak należy zauważyć, że pierwsze lata nowej perspektywy musiały zostać częściowo poświęcone formalnościom. – Z pewnością wydatkowanie środków unijnych przyspiesza, bo coraz mocniej rozkręcają się programy operacyjne. Pamiętajmy, że pierwsze wiele, wiele miesięcy po przyjęciu budżetu UE na lata 2014-2020 musiały upłynąć na żmudnych negocjacjach wielu dokumentów, których istotą jest zaprogramowanie wydatkowania funduszy na wszystkich szczeblach. W połowie 2014 r. Polska jako pierwszy kraj podpisała umowę partnerstwa z KE, w grudniu tegoż roku Komisja przyjęła POIiŚ (nic dziwnego, bo to kolejny raz największy finansowo program w UE), a dopiero w lutym 2015 zaakceptowana wszystkie regionalne programy operacyjny. Ciężko więc porównywać okresy, w których punkt ciężkości położony był na odmiennych zadaniach i przedsięwzięciach – mówi Adrian Furgalski wiceprezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Tempo musi być większe

– Według danych na koniec października GDDKiA ma jeszcze do rozdysponowania 7 z 17,7 mld zł zaplanowanych na 2016 r. Jeszcze trudniejsza sytuacja jest w inwestycjach kolejowych – komentuje Marcel Klinowski. – Zgodnie z zapowiedziami w 2017 ma nastąpić przyspieszenie realizacji inwestycji. To byłoby spełnieniem oczekiwań branży budowlanej i transportowej – dodaje.

Jak podaje MR – najwięcej funduszy UE zakontraktowano w obszarze infrastruktura, badania naukowe, innowacje, wzmacnianie konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw. Patrząc jednak na środki zakontraktowane przez GDDKiA oraz PKP PLK, czyli sektor infrastrukturalny, widać że tempo jest zbyt wolne. – W tej kwestii widać znaczący postęp w poszczególnych programach operacyjnych, jednak jest jeszcze bardzo wiele do zrobienia, szczególnie w przypadku inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z bardzo wczesnym etapem prac nad inwestycjami drogowymi i kolejowymi, przez co nie udaje się jak do tej pory zrealizować zaplanowanych wydatków – mówi Marcel Klinowski.

– Miejmy zatem nadzieję, że w istocie teraz wszystko jest przygotowane zgodnie z zapowiedziami ministrów, czy zarządów spółek kolejowych i bardzo szybko na rynku pojawią się zamówienia. Na dzień dzisiejszy sytuacja jest bardzo trudna, ponieważ firmy rozbudowały potencjał wykonawczy i produkcyjny, żeby sprostać wyzwaniom zamykania perspektywy 2007 – 2013 oraz by być gotowym na płynne przejście do realizacji inwestycji z nowego rozdania funduszy UE. Kiedy podaż zamówień publicznych gwałtownie spadła, wielu przedsiębiorców odnotowało straty i zostało doprowadzonych do sytuacji, kiedy podejmowane muszą być drastyczne decyzje np. w stosunku do załogi. Liczymy zatem na to, że inwestycje publiczne nabiorą szybko odpowiedniej dynamiki – mówi dyrektor biura Izby Gospodarczej Transportu Lądowego.

Obecna sytuacja odbija się niekorzystnie na wynikach poszczególnych firm z branży, jak również m.in. PKP Cargo i innych przewoźników towarowych. Potrzebują one kolejnych inwestycji inaczej muszą szukać innych opcji zysku, które znajdują np. za granicą. O szukaniu rozwiązania, przez firmy z branży budownictwa infrastrukturalnego, poza polską przeczytasz tu.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS