Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Wojewódzkie - Polska

Nagły przyrost unijnych inwestycji w ciągu ostatniego roku? Sprawa jest bardziej złożona

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl 20.11.2016

 

 

Nagły przyrost unijnych  inwestycji w ciągu ostatniego roku? Sprawa jest bardziej złożona
fot. mr.gov.pl

 

– W listopadzie 2015 r. kwota na którą zostały podpisane umowy wynosiła 1,1 mld zł. Rok później tak kwota wynosi już 85,8 mld zł – informuje portal „RynekInfrastruktury.pl” Ministerstwo Rozwoju. Ten wynik potwierdza wypowiedź wicepremiera Mateusza Morawieckieg o tempie wydawania pieniędzy. Przyrost jest faktycznie osiemdziesięciokrotny. Jednak czy to znaczy, że pieniądze wydajemy szybko?
To nie takie proste

– W ocenie tempa wydatkowania środków unijnych należy być bardzo precyzyjnym w używaniu pojęć i definicji. Jest oczywiście pozytywnym zjawiskiem szybki wzrost zakontraktowanej alokacji z funduszy, co oznacza, że w przypadku pojawienia się wydatków kwalifikowanych w projektach objętych umowami nie powinno być opóźnień w ich refundacji. To na pewno cieszy – komentuje dla portalu „RynekInfrastruktury.pl” Maciej Gładyga dyrektor biura Izby Gospodarczej Transportu Lądowego.

– Warto jednak zwrócić uwagę, że w tym miejscu mówimy o umowach o dofinansowanie pomiędzy instytucjami wdrażającymi lub pośredniczącymi a beneficjentami, czyli w przypadku zasadniczej puli przypadającej na transport kolejowy pomiędzy PKP PLK a CUPT. Co więcej pełen obraz daje dopiero względne – odniesione do wysokości dostępnych środków – wskazanie rozbicia przytaczanego przyrostu na poszczególne programy lub nawet działania przypisane konkretnym gałęziom gospodarki – mówi Maciej Gładyga. – Jest to rzecz odrębna od kontraktów pomiędzy beneficjentami wsparcia unijnego, występującymi w roli inwestorów a wykonawcami robót wyłonionymi w przetargach. Tak naprawdę dopiero na podstawie tych „wykonawczych” umów dokonywane są płatności na rzecz przedsiębiorców. I tu, jak słusznie zauważa wicepremier Morawiecki, w tym roku możemy zaobserwować znaczne wyhamowanie inwestycji – dodaje.

Sytuacja nie jest zła m.in. z uwagi na to, że rok temu, obejmując Ministerstwo Rozwoju, nowe kierownictwo musiało się zmierzyć z szeregiem wyzwań dotyczących zamknięcia perspektywy finansowej 2007-2013, aby w maksymalny możliwy sposób wydatkować pozostałe środki unijne do końca 2015 roku. – Mimo postępowania nowej perspektywy finansowej 2014-2020, stopień zaawansowania realizacji tych środków był na bardzo niskim poziomie i należało zintensyfikować działania, aby przyspieszyć planowanie i realizację projektów inwestycyjnych – mówi Marcel Klinowski Prezes Fundacji Projektów Obywatelskich.

Tak się też stało, jednak należy zauważyć, że pierwsze lata nowej perspektywy musiały zostać częściowo poświęcone formalnościom. – Z pewnością wydatkowanie środków unijnych przyspiesza, bo coraz mocniej rozkręcają się programy operacyjne. Pamiętajmy, że pierwsze wiele, wiele miesięcy po przyjęciu budżetu UE na lata 2014-2020 musiały upłynąć na żmudnych negocjacjach wielu dokumentów, których istotą jest zaprogramowanie wydatkowania funduszy na wszystkich szczeblach. W połowie 2014 r. Polska jako pierwszy kraj podpisała umowę partnerstwa z KE, w grudniu tegoż roku Komisja przyjęła POIiŚ (nic dziwnego, bo to kolejny raz największy finansowo program w UE), a dopiero w lutym 2015 zaakceptowana wszystkie regionalne programy operacyjny. Ciężko więc porównywać okresy, w których punkt ciężkości położony był na odmiennych zadaniach i przedsięwzięciach – mówi Adrian Furgalski wiceprezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Tempo musi być większe

– Według danych na koniec października GDDKiA ma jeszcze do rozdysponowania 7 z 17,7 mld zł zaplanowanych na 2016 r. Jeszcze trudniejsza sytuacja jest w inwestycjach kolejowych – komentuje Marcel Klinowski. – Zgodnie z zapowiedziami w 2017 ma nastąpić przyspieszenie realizacji inwestycji. To byłoby spełnieniem oczekiwań branży budowlanej i transportowej – dodaje.

Jak podaje MR – najwięcej funduszy UE zakontraktowano w obszarze infrastruktura, badania naukowe, innowacje, wzmacnianie konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw. Patrząc jednak na środki zakontraktowane przez GDDKiA oraz PKP PLK, czyli sektor infrastrukturalny, widać że tempo jest zbyt wolne. – W tej kwestii widać znaczący postęp w poszczególnych programach operacyjnych, jednak jest jeszcze bardzo wiele do zrobienia, szczególnie w przypadku inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z bardzo wczesnym etapem prac nad inwestycjami drogowymi i kolejowymi, przez co nie udaje się jak do tej pory zrealizować zaplanowanych wydatków – mówi Marcel Klinowski.

– Miejmy zatem nadzieję, że w istocie teraz wszystko jest przygotowane zgodnie z zapowiedziami ministrów, czy zarządów spółek kolejowych i bardzo szybko na rynku pojawią się zamówienia. Na dzień dzisiejszy sytuacja jest bardzo trudna, ponieważ firmy rozbudowały potencjał wykonawczy i produkcyjny, żeby sprostać wyzwaniom zamykania perspektywy 2007 – 2013 oraz by być gotowym na płynne przejście do realizacji inwestycji z nowego rozdania funduszy UE. Kiedy podaż zamówień publicznych gwałtownie spadła, wielu przedsiębiorców odnotowało straty i zostało doprowadzonych do sytuacji, kiedy podejmowane muszą być drastyczne decyzje np. w stosunku do załogi. Liczymy zatem na to, że inwestycje publiczne nabiorą szybko odpowiedniej dynamiki – mówi dyrektor biura Izby Gospodarczej Transportu Lądowego.

Obecna sytuacja odbija się niekorzystnie na wynikach poszczególnych firm z branży, jak również m.in. PKP Cargo i innych przewoźników towarowych. Potrzebują one kolejnych inwestycji inaczej muszą szukać innych opcji zysku, które znajdują np. za granicą. O szukaniu rozwiązania, przez firmy z branży budownictwa infrastrukturalnego, poza polską przeczytasz tu.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS