Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Autostrady - Mazowieckie

Nieczynne bramki na autostradzie A2 na razie nie znikną

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfratsruktury.pl 16.01.2017

 

 

Nieczynne bramki na autostradzie A2 na razie nie znikną
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Mazowieckie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Do czasu rozstrzygnięcia przetargu na Krajowy System Poboru Opłat Drogowych, niewykorzystywane bramki na autostradzie A2 nie będą zlikwidowane. Przetarg nie wyklucza bowiem pozostawienia manualnego systemu poboru opłat i ewentualnej jego rozbudowy – poinformował w odpowiedzi na interpelację poselską wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit.
Wraz z budową autostrady A2 między Łodzią a Warszawą powstała infrastruktura na potrzeby manualnego poboru opłat drogowych. Do dziś jednak nie jest ona wykorzystywana. Autostrada na tym odcinku pozostaje bezpłatna dla aut osobowych, a kierowcy przy każdym przejeździe pokonują nieczynne bramki.

Jeśli ruch jest szczególnie duży, stanowi to istotne utrudnienie, niejednokrotnie prowadząc do niebezpiecznych zdarzeń. Tak jest w okolicach Brwinowa i Grodziska Mazowieckiego. W interpelacji poselskiej zwróciła na to uwagę poseł Anita Czerwińska.

Jak zauważyła w okolicy niewykorzystywanej infrastruktury do poboru opłat w pobliżu Warszawy tworzą się wielokilometrowe korki, dochodzi także do niebezpiecznych wypadków i karamboli. Dlatego posłanka pyta o możliwość usunięcia lub przebudowania bramek, tak, by nie ograniczały one płynności ruchu.

MIB: Na razie to niemożliwe

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z w sprawie autostrad płatnych autostrada A2 od granicy państwa w Świecku aż do granicy na wschodzie kraju jest wskazana jako ta, która ma być budowana i eksploatowana jako płatna. To wymusiło konieczność uwzględniania odpowiedniej infrastruktury i terenu na etapie budowy odcinka Stryków – Konotopa.

Jednocześnie nieobjęcie tego odcinka opłatami spowodowało duży wzrost ruchu na tym odcinku – tłumaczy w odpowiedzi na interpelację wiceminister Jerzy Szmit. Jak podaje, zgodnie z Generalnym Pomiarem Ruchu z 2015 roku ruch w kierunku Warszawy przed Grodziskiem Mazowieckim sięga 17,6 tys. pojazdów na dobę, pomiędzy Grodziskiem a Pruszkowem – 22,5 tys. pojazdów na dobę, natomiast między Pruszkowem a Konotopą – 32,5 tys. pojazdów.

– Skokowy przyrost ruchu o około 15 tys. pojazdów na dobę na tych odcinkach wynika z ruchu aglomeracyjnego, który dodatkowo jest wzmacniany na odcinku Pruszków – Grodzisk Mazowiecki brakiem opłaty za przejazd – pisze wiceminister.

To powoduje trudności w ruchu w godzinach szczytu. „Autostrady nie są projektowane na piki ruchu lecz tylko na podwyższony ruch w związku z normalnym użytkowaniem. Autostrada A2 posiada tzw. rezerwę dodatkowego pasa ruchu, lecz przeciętny ruch nie wzrósł na tyle, aby przedmiotowa rozbudowa była ekonomicznie uzasadniona” – czytamy w odpowiedzi.

Jak wskazano w opublikowanym stanowisku, w problematycznych miejscach obowiązują ograniczenia prędkości ruchu i są stosowne znaki informacyjne, jednak kierowcy przekraczają dopuszczalną prędkość i nie dostosowują jej do istniejącej sytuacji i właśnie to jest przyczyną niebezpiecznych zdarzeń.

Czekamy na rozstrzygnięcie przetargu

Wraz z wdrożeniem w 2011 roku elektronicznego systemu poboru opłat drogowych dla pojazdów powyżej 3,5 tony, rozbudowa manualnego systemu poboru dla samochodów osobowych została ograniczona do tych odcinków, które były przedmiotem przetargu na budowę Krajowego Systemu Poboru Opłat.

Obecnie natomiast trwa przetarg na obsługę KSPO – do końca stycznia potrwa składanie ofert, a firma obsługująca system ma być wyłoniona w do listopada tego roku (ma mieć rok na przejęcie systemu, co nastąpi 2 listopada 2018 roku).

– Przetarg nie wyklucza pozostawienia manualnego systemu poboru opłat i ewentualnej jego rozbudowy i dlatego do rozstrzygnięcia powyższego przetargu wstrzymane są wszelkie decyzje w sprawie powstałej infrastruktury dla punktów i stacji poboru opłat – informuje wiceminister.

Nie wyklucza jednak, że niezależnie od wybranej technologii przyszłego poboru opłat dla pojazdów lekkich, może być wprowadzona opłata dla pojazdów powyżej 3,5 tony (obecnie jest ona pobierana tylko na odcinku od Łodzi Północ do Konotopy). To natomiast skutkowałoby, według szacunków resortu, zmniejszeniem ruchu dobowego o około 20 proc. i jednocześnie poprawą bezpieczeństwa.

Pojazdy, które będą omijały opłaty skierują się na DK-92 oraz – co raczej nie ucieszy zarządcy dróg wojewódzkich – na DW-719.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS