Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Polska

Nowelizacja Pzp: Prawo, które niewiele zmieni

| Robert Siwik źródło: RynekInfrastruktury.pl 05.04.2016

 

zdjęcie autora

Robert Siwik

Właściciel Kancelarii Prawa Zamówień Publicznych Robert Siwik, przewodniczący komisji ds. zamówień publicznych Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej

Przewodniczący komisji ds. zamówień publicznych Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej. Ekspert z zakresu Pzp, infrastruktury i energetyki oraz partner kancelarii Bierć Siwik & Partners.

 

Nowelizacja Pzp: Prawo, które niewiele zmieni

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Trudno o jednoznaczną ocenę nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych. Z jednej strony rząd faktycznie odniósł się do wdrożenia najważniejszych przepisów, które narzuca nam Unia Europejska. Z drugiej strony dokonał także pewnych zmian w ustawie, które nie wynikają z dyrektyw bezpośrednio unijnych. Zmniejszenie formalizmu, odniesienie się do potencjału podmiotów trzecich i środki ochrony prawnej, czyli możliwość odwołania do KIO – to bardzo pozytywne elementy projektu.
Projekt nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych będzie nowelizacją minimalistyczną, polegającą tylko na wdrożeniu dyrektyw unijnych w zakresie zamówień publicznych. Z braku czasu rząd zdecydował się na małą nowelizację ustawy i należy się raczej spodziewać, że projekt wejdzie w życie bez większych zmian, gdyż dyrektywy muszą być wdrożone do 18 kwietnia.

Trudno o jednoznaczną ocenę tego projektu. Z jednej strony, rząd faktycznie odniósł się do wdrożenia najważniejszych przepisów, które narzuca nam Unia Europejska. Z drugiej strony dokonał także pewnych zmian w ustawie, które nie wynikają z dyrektyw bezpośrednio unijnych.

Mniej biurokracji

Sam projekt ustawy zmniejszył obowiązki formalne na etapie ubiegania się o udzielenie zamówienia, co się chwali. To, co do tej pory było zmorą przede wszystkim mniejszych wykonawców, którzy nie mieli takiego potencjału organizacyjnego, aby przechodzić przez gąszcz przepisów, zostało niejako rozwiązane.

Wprowadzony zostanie ustandaryzowany w swojej formie dokument, zwany jednolitym europejskim dokumentem zamówienia, potwierdzający spełnienie przez wykonawcę ustalonych warunków. Pozostałe dokumenty będą potem wymagane tylko od oferenta, którego propozycja została uznana jako najkorzystniejsza. Pozytywny jest zakaz żądania dokumentów, którymi zamawiający dysponuje, a które można pozyskać z ogólnie dostępnych i bezpłatnych baz danych.

Więcej elektronizacji

Dyrektywy unijne powstały po to, by zwiększyć konkurencyjność, ale także by wchodzić w elektronizację zamówień publicznych. Dzięki elektronizacji, zamówienia publiczne mogą być przeprowadzane sprawniej. Powszechnie w Unii Europejskiej ma to obowiązywać od 2018 roku; w Polsce – niestety – żadnych kroków w tym kierunku nie poczyniono. Nawet jeśli ta ustawa wejdzie w życie w ciągu 30 dni, nie jesteśmy przygotowani na elektronizację. Szkoda, że przez dwa lata nie zdziałano nic w tym kierunku.

Dobre prawo, lecz nic nie da

Zgodnie z aktualnym projektem ustawy nowelizującej kryterium ceny może być zastosowane przez zamawiających jako jedyne kryterium oceny ofert lub kryterium o wadze przekraczającej 60%, jeżeli przedmiot zamówienia ma ustalone standardy jakościowe. W poprzednim projekcie próg procentowy wynosił 40%. Zmianę tę należy ocenić pozytywnie, gdyż kryteria pozacenowe nie będą mogły być ustalane przez zamawiających na symbolicznym poziomie, jak było dotychczas w zakresie przetargów PKP PLK czy GDDKiA, a jednocześnie cena pozostanie istotnym składnikiem kryterium oceny ofert. Miejmy zatem nadzieję, że zmiany te przyczynią się do wyeliminowania walki cenowej między firmami, jak to miało miejsce np. przy przetargu z minionego roku na modernizację odcinków linii kolejowej E30 pomiędzy Katowicami a Rzeszowem, gdzie wszystkie łącznie złożone oferty stanowiły około 60% budżetu zamawiającego. Pytanie tylko, czy zamawiający będą w stanie określić adekwatne kryteria pozacenowe, które przyczynia się do wyboru wykonawcy z najlepszym potencjałem, gdyż nie można wykluczyć, że znajdą się wykonawcy, którzy będą oferować ceny na bardzo niskich (wręcz spekulacyjnych) poziomach.

Ponadto projekt ustawy przewiduje uproszczenia przy udzielaniu zamówień społecznych oraz niektórych innych usług, np. prawnych, hotelarskich, gastronomicznych, kulturalnych, zdrowotnych przez podwyższenie progu kwotowego, od którego istnieje obowiązek stosowania w pełnym zakresie ustawy Pzp, czy też umożliwienie zastosowania kryteriów jakościowych (takich jak dostępność , ciągłość i trwałość oferowanych kluczowych usług).

Ta zmiana nowelizacji w krótkiej perspektywie czasowej nie przyniesie żadnych widocznych rezultatów. Nie zawsze kryterium najniższej ceny jest złem, istnieje bowiem szereg dostaw i usług, w których cena się sprawdza bardzo dobrze.

Możliwe odwołania

Dobrym kierunkiem jest powoływanie się na referencje innych podmiotów oraz umożliwienie wniesienia odwołań na różnego rodzaju czynności zamawiających poniżej progów unijnych. Do tej pory, w przypadku przetargów o większej wartości, można było wnosić odwołanie, ale poniżej progów unijnych ta możliwość była ograniczona. A inwestycje poniżej progów unijnych są niemałe, bo mają wartość nawet 20 mln zł.

Zmniejszenie formalizmu, odniesienie się do potencjału podmiotów trzecich i środki ochrony prawnej, czyli możliwość odwołania do KIO – to bardzo pozytywne elementy.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS