Partnerzy serwisu:

 

Komentarze | Lotniska - Polska

Obowiązki narodowego przewoźnika

| Sebastian Gościniarek źródło: RynekInfrastruktury.pl 07.08.2016

 

zdjęcie autora

Sebastian Gościniarek

ekspert

Sebastian Gościniarek jest założycielem i partnerem w BBSG Baca Gościniarek i Wspólnicy Doradztwo Gospodarcze, firmie doradczej wyspecjalizowanej w obsłudze podmiotów z branży lotniczej. Lista klientów dla których pracował obejmuje lotniska, linie lotnicze, firmy handlingowe, podmioty publiczne samorządowe i rządowe, a także inwestorów prywatnych w Polsce i regionie CEE.

 

Obowiązki narodowego przewoźnika
fot. PLL LOT

Zobacz więcej na temat:

linie lotnicze

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

PLL LOT jest polskim narodowym przewoźnikiem. Co do tego nikt nie ma wątpliwości i bardzo często tak określa się tę firmę. Co jednak za tym się kryje? Czy to tylko puste słowa? Czy może jednak jakieś konkretne korzyści? A może i obowiązki?
Według definicji narodowy przewoźnik to linia lotnicza, zarejestrowana w danym kraju, która posiada specjalne prawa i przywileje, przyznane przez rząd, dla operacji międzynarodowych. W obecnym, bardzo konkurencyjnym środowisku, gdzie pomoc państwa jest na cenzurowanym, a niebo coraz bardziej otwarte, pojęcie narodowego przewoźnika wymaga zdefiniowania od nowa.

Jakiś czas temu Ministerstwo Rozwoju pochwaliło się ambitnymi planami otwierania przedstawicielstw handlowych i misji gospodarczych, będących zresztą konsekwencją Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Główne kierunki to Azja i Afryka, traktowane jako najbardziej perspektywiczne rynki. Czy LOT może, albo nawet powinien być jednym z narzędzi ekspansji gospodarczej na tych kierunkach?

Wydawałoby się naturalne, że jeśli chcemy zwiększać swoją obecność gospodarczą w tych częściach świata to powinniśmy zapewnić sobie do nich dobrą dostępność drogą lotniczą. A od kogo jak nie od przewoźnika narodowego powinniśmy oczekiwać, że taką dostępność nam zapewni?

I tu zaczyna się grząski grunt. Więcej pytań niż odpowiedzi. No bo jak zmusić komercyjne jednak przedsiębiorstwo do otwierania niepewnych przecież połączeń. Kto za to zapłaci i jak – skoro pomoc państwa jest nielegalna nawet gdyby rząd chciał zrekompensować ponoszone straty. I tu koło się zamyka. Choć niekoniecznie…

Rozwijać siatkę połączeń tylko w oparciu o plany Ministerstwa byłoby co najmniej nierozsądne. Ale już gdyby zaprząc do tego też wyrafinowane metody prognozowania to może okazać się, że takie egzotyczne kierunki stanowią atrakcyjną alternatywę dla od dawna, z uporem i na razie bez większych sukcesów, rozwijanych kierunków dalekowschodnich?

I news z ostatnich dni – Air China u bram. Gdyby to okazało się prawdą i doszłoby do transakcji to negocjując umowę warto mieć z tyłu głowy jakie cele gospodarcze nam przyświecają i jak taka umowa może przyczynić się do ich realizacji. Wypchnięcie problemu LOTu do kogoś jest kuszącą opcją, ale dalece niewystarczającym uzasadnieniem dla takiej transakcji.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS