Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Polska

Odejście od dyktatu ceny to nie wszystko

| Bartosz Józefiak źródło: RynekInfrastruktury.pl 31.08.2016

 

 

Odejście od dyktatu ceny to nie wszystko
fot. deSpool, sxc.hu

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jest pomysł, by w kryteriach pozacenowych przy przetargach dążyć do jak najmniejszej uciążliwości podczas realizacji prac. Tu kryje się ryzyko. Jeśli roboty będą na siłę prowadzone połówkowo, to może spowodować, że inwestycja będzie wykonana gorzej. Podobnie, jeśli będziemy stawiać tylko na krótszy czas realizacji. Dlatego zmiany w przepisach muszą być wprowadzane z głową – mówi Michał Żuber, dyrektor Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Koszalinie, członek Rady Ekspertów przy Ministerstwie Infrastruktury.
Rada Ekspertów przy Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa liczy 30 fachowców z różnych dziedzin. Zgodnie z planami ministerstwa rada ma być spoiwem między rynkiem a zamawiającym. Jej głównym celem jest przygotowanie wzorcowej dokumentacji przetargowej: umowy na realizację zamówienia, wytycznych dotyczących sporządzania opisów przedmiotu zamówienia oraz wytycznych dla prowadzenia przetargów.

Michał Żuber, dyrektor Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Koszalinie reprezentuje w Radzie Ekspertów Związek Województw RP. Podkreśla, że problemów, z którymi musi zmierzyć się rada, jest wiele, a każdy członek Rady reprezentuje inne podejście. Najpilniejszym problemem wydaje się ustalenie dokładnych kryteriów pozacenowych w przetargach.

Przepisy muszą być prostsze

Po zmianie prawa przetargowego minimalna waga kryteriów pozacenowych to 40 proc. - Teoretycznie to dużo, ale istnieje ryzyko, że ten zapis łatwo będzie można obejść, doprowadzając do sytuacji, gdy zachowany będzie dyktat ceny – tłumaczy Michał Żuber.

W jaki sposób będzie to możliwe? Wystarczy, że zamawiający postawi jedynie na wydłużony okres gwarancji. Każdy z wykonawców startujących w przetargu zaproponuje więc maksymalny okres gwarancji – a o wygranej przetargu i tak będzie decydować cena. By uniknąć takich sytuacji, trzeba określić dokładne wytyczne, jak mają wyglądać kryteria pozacenowe. Są też i inne problemy.

- Jest pomysł, by w kryteriach dążyć do jak najmniejszej uciążliwości dla kierowców podczas realizacji prac. Tu też kryje się ryzyko. Jeśli roboty będą na siłę prowadzone połówkowo, nie pozwolimy na zamykanie drogi na 2- 3 miesiące, to może spowodować, że inwestycja będzie wykonana gorzej – dodaje Michał Żuber.

Z kolei np. stawianie w kryteriach warunku skrócenia czasu realizacji może spowodować, że wykonawcy będą proponować nierealne terminy. To również może odbić się na jakości wykonanych robót.

- Zamawiający zazwyczaj mają pieniądze, dlatego odejście od dyktatu ceny jest słuszne. Niestety, często dochodzi do tego, że wybierając najniższą ofertę problemy wychodzą podczas realizacji. Zaczyna się szukanie błędów, konflikt między wykonawcą, zamawiającym i projektantem, pojawiają się aneksy do pierwotnej umowy. Prawo powinno iść w tym kierunku, by łatwiej było wprowadzać zmiany w dokumentacji podczas budowy. Obecny proces jest skomplikowany i czasochłonny. Opóźnia to realizację inwestycji. Wiadomo, że jeśli budowa stoi, to rosną koszty – wyjaśnia dyrektor ZDW w Koszalinie.

Zastój szkodliwy dla branży

Dodaje, że t,o, czego brakuje mu w Radzie Ekspertów, to obecność przedstawiciela ministerstwa finansów i urzędu zamówień publicznych. - To ważne, bo przy optymalizacji procesów inwestycyjnych ograniczają nas różne ustawy, w tym ustawa o finansach publicznych. Dlatego też zmiany podejmowane przez Ministerstwo Infrastruktury powinny być tożsame ze zmianami w innych resortach – przekonuje Michał Żuber.

Choć problemów jest bardzo wiele, to zmiany trzeba wprowadzać szybko. Zarówno zamawiający, jak i wykonawcy wyczekują wytycznych, w międzyczasie mamy zaś zastój w przetargach. To nie tylko szkodliwe dla branży budowlanej, ale na dłuższą metę może doprowadzić do sytuacji, w której samorządy nie zdążą wydać unijnych środków w przewidzianym terminie.

- Jako Rada Ekspertów mamy czas do końca roku, by przedstawić wyniki swojej pracy. Jestem pewien, że dojdziemy do konsensusu jak najszybciej. Pośpiech jest potrzebny, ale musimy też poważnie omówić wszystkie kwestie. Nasz błąd może skutkować wymiernymi stratami finansowymi i społecznymi, dlatego musimy być ostrożni. Na koniec – przekonuje Michał Żuber.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS