Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Paweł Ludwig: Jest nadzieja, że problemy firm wykonawczych zostaną rozwiązane

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 05.08.2016

PARTNER DZIAŁU


 

Paweł Ludwig: Jest nadzieja, że problemy firm wykonawczych zostaną rozwiązane
fot. Thoursie, sxc.hu

Zobacz więcej na temat:


Branża bdowlana

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Od pewnego czasu czujemy, że postawa władz kraju i decydentów zmieniła się na naszą korzyść. Widać pewne działania, które dowodzą, że problemy z jakimi borykaliśmy się przez wiele lat zaczynają ich obchodzić – mówi Paweł Ludwig, wiceprezydent Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
Reprezentant przedsiębiorstw branży drogowej podkreśla, że w ostatnim czasie miało miejsce wiele spotkań, na których poruszano bolączki firm wykonawczych. – Było zainteresowanie i wyrażana chęć współpracy oraz pomocy w rozwiązaniu naszych problemów. Można więc powiedzieć, że faktycznie coś w drgnęło w naszych sprawach – zauważa Paweł Ludwig.

Nie ma ważnych i mniej ważnych

Wiceprezydent OIGD nie stopniuje jednak drogowych spraw akcentując najważniejsze i pozostawiając w tle mniej istotne. – Daleki byłbym od gradacji i wskazywania zagadnień, które są najistotniejsze. Od wielu lat przedstawialiśmy różne aspekty naszych problemów i różne spojrzenia na sygnalizowane przez nas sprawy. Można powiedzieć, że pewne rzeczy zostały zauważone i w nich już coś się dzieje. Bo przecież były podejmowane tematy dotyczące przepisów prawa czy na przykład realizacji inwestycji i podwykonawstwa. Po kolei więc zagadnienia wchodzą na forum współpracy i wypracowania rozwiązań – zastrzega Paweł Ludwig.

Poszczególne zagadnienia są też podejmowane w zależności od sytuacji czy też wchodzących decyzji GDDKiA, tj. głównego drogowego inwestora, jak na przykład dotyczących przetargów czy specyfikacji warunków zamówienia. – Wtedy, widząc pewne błędy czy niedoskonałości wprowadzanych wymagań, staramy się nawiązać współpracę i próbujemy tak zrobić, by zmiany były korzystne dla obu stron inwestycji. Bo przy rozwiązywaniu tego typu problemów trzeba niestety dążyć do kompromisu. Mówię niestety, ponieważ nie da się, i też do tej pory tak się nie stało, by jednakowo postrzegać problem i jego rozwiązanie. Zawsze są jakieś rozbieżności czy różnice stanowisk, stąd trzeba osiągać kompromis taki, który będzie zadowalający dla wszystkich – mówi wiceprezydent OIGD.

Paweł Ludwig jako jedne z ostatnich przykładów spraw na swój sposób nabrzmiałych w relacjach inwestor – wykonawca, a więc wymagających wypracowania konsensusu, przytacza dyskusje nad znowelizowanymi zapisami prawa zamówień publicznych czy nad kształtem wymagań stawianych w systemie „utrzymać standard”.

Może nie najważniejszy, ale na pewno najtrudniejszy

Paweł Ludwig zwraca też uwagę na problem jaki zdecydowanie utrudnia pracę na kontraktach drogowych, a który w jakiś sposób jest pokłosiem panującej w drogownictwie sytuacji, a też rosnących napięć w relacjach inwestor – wykonawca. Problem wynika z tego, że stara kadra inżynierów drogowych się wykrusza, z kolei młoda nie ma szans zdobyć odpowiednich doświadczeń w przekuwaniu zdobytej na uczelniach wiedzy teoretycznej na realną praktykę techniczną. Fachowej kadry, dysponującej wiedzą praktyczną, brakuje zarówno po stronie inwestorów, jak też przedsiębiorstw.

– Mamy więc, mówiąc delikatnie, ludzi, którzy czytają specyfikacje od deski do deski, a nie mają doświadczenia na bazie którego mogliby podejmować właściwe decyzje. Na kontraktach czasem zatem miotamy się między prawem a rzeczywistością. To nie jest korzystne dla inwestycji, bo każdy w tym momencie zaczyna szukać zasłon, zabezpieczeń, żeby nie powiedzieć haków na drugą stronę. To wywołuje długie negocjacje, toczące się po zakończeniu kontraktów, w których strony wysuwają swoje roszczenia – opisuje sytuację Paweł Ludwig.

Istniejący zatem na budowach pewien stan nerwowości, związany z odmiennymi podejściami do zapisów kontraktu i interpretacji wymagań, nie sprzyja sprawnemu wykonywaniu robót. Wykonawcy, mając w pamięci złe doświadczenia z poprzednich realizacji, skrupulatnie wykonują określone zdania, starając się nie przekraczać budżetów i nie stwarzać sytuacji mogących przysparzać kłopotów. – Brak na budowach w uzgodnieniach stron doświadczonego partnera wywołuje opór materii. Stąd rodzi się niepotrzebne zdenerwowanie i dochodzi do scysji, które nie służą wykonaniu dobrze roboty, wręcz pogarszają sytuację – tłumaczy wiceprezydent.

Do idealnej sytuacji jeszcze daleko

Czy jednak z katalogu drogowych spraw, zarówno tych kardynalnych jak i mniej pilnych, można wskazać te, które udało się rozstrzygnąć zgodnie z postulatami i oczekiwaniami firm wykonawczych? – Nie można mówić, że w stu procentach coś zostało rozwiązane. Ale pewne propozycje, które wnosiliśmy, jak na przykład do przepisów zamówień publicznych, zostały wzięte pod uwagę. Również, kiedy rozmawialiśmy z GDDKiA, na przykład o okresach gwarancyjnych czy o wymaganiach przetargowych do systemu „utrzymaj standard”, to niektóre wtedy sygnalizowane przez nas sugestie zostały uwzględnione – odpowiada Paweł Ludwig. – Widać więc pewne efekty naszej współpracy, natomiast do końca jest jeszcze bardzo daleko. Każda strona dyskusji chciałby, żeby jego było „na wierzchu”. Ale tak nigdy nie będzie. Musimy dążyć do tego, aby wspólne zdanie było „na wierzchu” – zaznacza.

Ale co ważne: po stronie inwestora, co podkreśla reprezentant drogowej organizacji, jest chęć zmian. – Na przykład w specyfikacjach pojawiają się zapisy, które ustaliliśmy wspólnie z GDDKiA, podobnie jest z okresami gwarancyjnymi czy z oceną ofert. Jest więc nadzieja, że kiedyś problemy firm wykonawczych zostaną rozwiązane – przekonuje Paweł Ludwig.

Niepewna przyszłość

Takiego optymizmu brakuje jednak w odniesieniu do finansowania inwestycji drogowych. W tej chwili ruszył kolejny okres unijnego budżetu. Niewiadomą są jednak następne. – Patrząc na zachodzące zmiany geopolityczne nie możemy budować pewności, że nowe pieniądze się pojawią. Już więc należy zacząć myśleć o sposobie finansowania drogownictwa. Prawdę powiedziawszy ten problem przewija się od kilku lat. Nie został dotąd rozwiązany; nie chcę powiedzieć, że nic się nie robi w tym kierunku – zauważa wiceprezydent OIGD.

Zdaniem Pawła Ludwiga pozytywnie natomiast można ocenić przygotowania firm do okresu, kiedy zabraknie zewnętrznego finansowania drogowych inwestycji.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS