Partnerzy serwisu:

 

Lotniska | Krajowe - Polska

PAŻP planuje rewizję Planu Skuteczności Działania na lata 2015-2019

| Justyna Urbaniak źródło: RynekInfrastruktury.pl 30.05.2016

 

 

PAŻP planuje rewizję Planu Skuteczności Działania na lata 2015-2019
fot. PAŻP

Zobacz więcej na temat:


PAŻP

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Chcemy, aby na przełomie drugiego i trzeciego dziesięciolecia PAŻP liczył się na równi z najbardziej rozwiniętymi agencjami w Europie – mówi w rozmowie z serwisem RynekInfrastruktury.pl Magdalena Jaworska, p.o. prezesa PAŻP opowiadając jednocześnie o planach związanych z rozwojem agencji.
Dlaczego chce Pani zmienić plan dla PAŻP, sporządzony na początku 2014 roku?

Ponieważ od tego czasu diametralnie pogorszyła się sytuacja finansowa Agencji. Przygotowując kilka lat temu budżet, nie byliśmy w stanie przewidzieć np. zestrzelenia samolotu pasażerskiego nad Ukrainą. Po tym incydencie zamknięto część ukraińskiej przestrzeni powietrznej. To zaś spowodowało, że niektórzy przewoźnicy, obsługujący kierunki azjatyckie, zmienili trasy i przestali latać nad Polską. Z drugiej strony zmieniła się struktura obsługiwanego ruchu. Mamy więc sytuację taką, że z naszej przestrzeni korzysta więcej mniejszych samolotów a mniej maszyn dużych, na których najwięcej zarabiamy. Nie zapominajmy też, Polska pobiera najniższe opłaty za obsługę ruchu powietrznego w tej części regionu a to niemalże gwarantuje nam w przyszłości kolejne kłopoty finansowe. Dlatego uruchomiliśmy mechanizmy, które pozwolą nam na rewizję dotychczasowego Planu Skuteczności Działania na lata 2015-2019. Chcemy, aby na przełomie drugiego i trzeciego dziesięciolecia PAŻP liczył się na równi z najbardziej rozwiniętymi agencjami w Europie. Ale musimy pamiętać też o zagrożeniach. Po pierwsze w przypadku braku zmiany planu musimy się liczyć z koniecznością pożyczenia pieniędzy na pensje i inwestycje, po drugie być może musielibyśmy skorygować warunki pracy naszych kontrolerów, które przy stale rosnącym ruchu staną się dla nich mniej atrakcyjne.

Nie zostało pani dużo czasu, bo we wrześniu ma się pojawić nowy prezes PAŻP.

 Bardziej niż na swojej przyszłości skupiam się teraz na problemach, które trzeba jak najszybciej rozwiązać. Kilka dni temu odbyły się konsultacje z przewoźnikami, podczas których omawialiśmy m.in. warunki współpracy przy rewizji Planu Skuteczności Działania na lata 2015-2019. Jeśli nowe zapisy PSD wejdą w życie moim następcom będzie pracowało się lżej, ale równie ciekawie.

PAŻP ma też swoje sukcesy.

Oczywiście. Można powiedzieć, że w ubiegłym roku niemalże dokonaliśmy cudu. Tak zorganizowaliśmy proces szkolenia nowych kontrolerów, że powoli wyrównujemy niedobory kadry z lat ubiegłych. Braki w personelu kontroli ruchu lotniczego były dotąd piętą achillesową naszej Agencji.  Teraz mamy już nowych kontrolerów na wieżach kontroli lotnisk i uzupełniamy braki kontrolerów do kontroli obszaru. Wciąż daleko nam do perfekcji, ale najważniejsze, że projekty idą do przodu. Potroiliśmy inwestycje, zlikwidowaliśmy opóźnienia w polskiej przestrzeni. Przygotowano i wdrożono w marcu bieżącego roku podział pionowy przestrzeni powietrznej. Na dzień dzisiejszy linie lotnicze odczuwają to jeszcze w niewielkim stopniu, ale to się będzie zmieniać. Bo żeby otwierać kolejne sektory w przestrzeni powietrznej (docelowo mamy 18 sektorów wobec obecnych 13) trzeba mieć wystarczającą liczbę kontrolerów, a tych już szkolimy. Musimy też mieć już nowy plan. Zatem wszystko wraca do punktu wyjścia, do rewizji Planu Skuteczności Działania.

Jak wyglądają wyniki finansowe PAŻP za ubiegły rok?

Przychody za rok 2015 to około 700 mln zł z opłat nawigacyjnych, czyli 12 proc. mniej niż zakładaliśmy. Dodatkowo PAŻP ucierpiał na deflacji w Polsce, co też miało wpływ na rozliczenia z przewoźnikami. Uruchomienie mechanizmów rewizji było niezbędne, by odwrócić tendencję spadkową w przychodach przy stale rosnącym ruchu. Nie wyobrażam sobie, żeby nie udało się tego zrobić.

Mimo problemów budżetowych.  PAŻP nie zaniechał inwestycji...

Nie możemy sobie pozwolić na zaniedbania. Budujemy wieżę kontroli lotniska w Krakowie – zakładam, że większość prac zakończy się wraz z końcem roku. W Krakowie udało nam też się uruchomić radar. W Warszawie nowy radar jest już po testach i mam nadzieję, że lada chwila zacznie służyć kontrolerom. Mamy już rozpisany przetarg na budowę wieży na lotnisku w Katowicach. Wciąż rozważamy, co zrobić z wieżami kontenerowymi w Lublinie i Modlinie. Bierzemy pod uwagę dwie opcje – albo postawimy tam wieże tradycyjne, murowane, albo wieże typu remote tower, czyli sale wyposażone w obraz z kamer. W Polsce byłoby to pierwsze tego typu rozwiązanie, ale na Zachodzie sięga się po nie coraz częściej, szczególnie tam, gdzie jest dużo małych lotnisk i na każdym z nich nie opłaca się zatrudniać kontrolerów, więc kontroler z jednego miejsca obsługuje wszystkie te porty.

Weź udział w II Forum Lotniczym, największym spotkaniu branży lotniczej w Polsce.

14 września, Warszawa

www.forumlotnicze2016.pl


Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS