Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Pierwsza ofiara spowolnienia? Skanska zwolni ponad tysiąc osób

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 28.07.2016

PARTNER DZIAŁU


 

Pierwsza ofiara spowolnienia? Skanska zwolni ponad tysiąc osób
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Skanska zapowiedziała zwolnienia grupowe. Spółka zamierza zwolnić 1150 osób spośród około 6 tys. zatrudnionych. Jednym z powodów jest zmniejszenie liczby przetargów publicznych.
– Decyzja o zmniejszeniu zatrudnienia wynika z potrzeby dopasowania firmy do otoczenia rynkowego – informuje w specjalnym oświadczeniu Piotr Janiszewski, prezes Skanska. – Od kilku miesięcy obserwujemy zmniejszenie liczby przetargów publicznych oraz generalnie gorszą koniunkturę budowlaną. Naszym priorytetem są dobre, rentowne i stabilne projekty oraz podniesienie efektywności spółki. Podjęliśmy decyzję o optymalizacji, która łączy się ze zwolnieniem do 1150 pracowników w skali kraju – dodaje.

– Skanska jest dziś największym pracodawcą w branży budowlanej w Polsce – mówi portalowi Rynekinfrastruktury.pl Piotr Janiszewski. Podkreśla, że spółka cały czas jest aktywna na rynku, we wszystkich jego segmentach. – Wygrywamy przetargi różnej wielkości – są to zarówno duże projekty ogólnopolskie, jak i mniejsze lokalne inwestycje – zauważa. Na nasze pytanie o to jaki wpływ na decyzję o zwolnieniach miały przetargi, a raczej ich brak w branżach drogowej i kolejowej, odpowiada tylko: – Skanska jest firmą o zdywersyfikowanym portfelu. Oczywiście na wielkość portfela w poszczególnych segmentach ma wpływ wiele czynników, takich jak otoczenie rynkowe, tempo rozstrzygania przetargów czy opóźnienia w projektach finansowanych ze środków unijnych. Dodaje, że Skanska nie podaje oddzielnie portfela dla poszczególnych segmentów swojej działalności.

Realia gorsze niż oczekiwano?

Ubiegły rok w Skanska zakończył się sprzedażą na poziomie 4,7 mld zł. Portfel zamówień na ten rok po pierwszym półroczu wynosi 3,2 mld zł.

Na początku roku Piotr Janiszewski, wówczas jeszcze jako dyrektor zarządzający w Skanska, w rozmowie z portalem RynekInfratsruktury.pl mówił, że po dość trudnym okresie, jakim, ze względu na kończące się projekty ze starej perspektywy unijnej i jednocześnie brak nowych, był rok 2015, ten rok powinien przynieść pozytywne zmiany na polskim rynku budowlanym.

„Unijne inwestycje na drogach i torach wystartują już w tym roku, a największego wzrostu w tym segmencie rynku możemy się spodziewać do 2018 roku. Teraz, u progu nowej perspektywy unijnej, ważne jest, aby firmy budowlane nie powtórzyły błędów sprzed kilku lat, kiedy doszło do skumulowania inwestycji infrastrukturalnych przez Euro 2012” – mówił wówczas. Dziś wiadomo, że te oczekiwania raczej się nie spełniły – brakuje nowych przetargów, a te już ogłoszone czekają na kolejne etapy. Tym samym w powietrzu wisi kumulacja inwestycji w kolejnych latach.

Trzeba jednak zauważyć, że wiele kontraktów realizowanych przez Skanska, to małe i średnie projekty realizowane na rzecz samorządów. We wspomnianej rozmowie, Piotr Janiszewski stwierdził zresztą „Stawiamy na silną obecność w terenie, a więc na rozwój jednostek regionalnych”. Mówił też, że mniejsze projekty będą na rynku zawsze i pozwalają zachować niezależność od środków unijnych. Trudno się z tym nie zgodzić, tyle, że ta "niezależność" od europejskich funduszy dla zamawiających samorządowych często oznacza niedostatek środków na inwestycje. 

Na kolei też cisza

Mało optymistycznie wygląda obecnie rynek kolejowy, na którym Skanska także jest obecna. Branża czeka na kolejne etapy starych przetargów oraz na nowe, których na razie jak na lekarstwo. „Tak jak inni, ciągle czekamy na boom na rynku kolejowym, a tego boomu niestety na razie nie widać” – mówił niedawno w rozmowie z naszym portalem Przemysław Janiszewski, dyrektor oddziału kolejowego w Skanska. „Uczestniczymy w postępowaniach przetargowych, które są często dwustopniowe, ale prekwalifikacje nie stanowią dla nas problemu. Niestety, często procedury się opóźniają i to zaczyna stawać się problematyczne” – dodał. Powiedział też, że rok 2016 – ze względu na niewielką liczbę przetargów – jest dla niego negatywnym zaskoczeniem.

Skanska wiązała duże nadzieje z rynkiem inwestycji kolejowych i przygotowywała się do ich realizacji, między innymi poszerzając zespół, który miał pracować nad tymi kontraktami. „W tej chwili mówimy o zespole, który jest już dwukrotnie większy. Dysponujemy sprzętem podstawowym, który zapewnia samodzielne wykonanie robót kolejowych. Mamy własny pociąg do robót trakcyjnych, podbijarkę, urządzenia do montażu i demontażu torów, zgrzewarki. Nie możemy jeszcze własnym sprzętem zabezpieczyć wszystkich kontraktów, ale znaczący udział procentowy tych zasobów mamy już wewnątrz naszej organizacji” – mówił niedawno szef oddziału kolejowego Skanska.

Realizacja kontraktów bez zmian

Jak informuje spółka, wszystkie zobowiązania, zarówno dotyczące pracowników, jak i podwykonawców czy dostawców są realizowane w terminie, a obecna sytuacja nie ma wpływu na inne spółki Grupy, które działają w Polsce.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS