Partnerzy serwisu:

 

Porty | Żegluga - Warmińsko-mazurskie

PiS: Przekop przez Mierzeję to szansa na rozwój gospodarczy i poprawa bezpieczeństwa

| Paweł Rydzyński źródło: RynekInfrastruktury.pl 13.10.2016

 

 

PiS: Przekop przez Mierzeję to szansa na rozwój gospodarczy i poprawa bezpieczeństwa
fot. Port Elbląg

Więcej z regionu:

Warmińsko-mazurskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Prezes PiS Jarosław Kaczyński uważa, że planowany przekop przez Mierzeję Wiślaną to szansa na rozwój nie tylko portu i miasta Elbląg, ale całego regionu warmińsko-mazurskiego. Z kolei minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk stoi na stanowisku, że inwestycja ma również duże znaczenie dla obronności państwa.
Jeżeli w jednym miejscu następuje rozwój, jeśli ludzie mają pieniądze i mają za co kupować, to się przenosi dalej i to będzie się przenosiło także w inne części województwa warmińsko-mazurskiego. To jest przedsięwzięcie odnoszące się do całego regionu – ocenił Jarosław Kaczyński, który wziął w środę udział w Elblągu w konferencji nt. przekopu, a potem w rejsie z Elbląga na Mierzeję Wiślaną. Prezes PiS dodał również, że dzięki przekopowi, portowi w Elblągu będzie łatwiej współpracować z portami w Gdańsku i Gdyni, m.in. dzięki temu, że trasa pomiędzy nimi będzie krótsza o ok. 50 mil. Podkreślił, że inwestycja to „ostateczny koniec zależności od Rosji”.

W konferencji wziął udział również Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej. On z kolei zwracał uwagę na aspekt geopolityczny przedsięwzięcia. – Wschodnia granica Unii Europejskiej, granica NATO, która jest w stu procentach kontrolowana przez stronę rosyjską, to rzecz niedopuszczalna, żeby bezpieczeństwo było w taki sposób zagrożone. To jest główny argument, który przedstawiamy Unii Europejskiej, i który znajduje w pełni zrozumienie, jeśli chodzi bezpieczeństwo ludności, bezpieczeństwo granicy Unii i Polski – powiedział szef MGM. Gróbarczyk sygnalizował jednocześnie, że Rosja będzie protestować przeciw inwestycji wskazując na kwestie związane z ochroną środowiska. Zastrzegł jednocześnie, że przekop i tor wodny do Elbląga mają być realizowane z uwzględnieniem wszystkich unijnych i krajowych obostrzeń związanych z ochroną środowiska.

Przypomnijmy, że kilka dni temu Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na zaprojektowanie przekopu Mierzei Wiślanej. Wykonawca dokumentacji powinien być znany na początku listopada, a Projekt ma być gotowy w terminie 18 miesięcy od podpisania umowy. Inwestycja ma obejmować nie tylko sam przekop przez mierzeję, ale również utworzenie toru wodnego pomiędzy Zalewem Wiślanym (portem w Elblągu) i Zatoką Gdańską. Dokumentacja ma objąć również drogi i mosty, a także wejście do portu w Elblągu. Pod uwagę brane są 4 lokalizacje wykonania przekopu: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski, z czego najbardziej prawdopodobna jest lokalizacja w Nowym Świecie. Tor wodny ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m i szerokości 20 m. Szacowany obecnie koszt tej inwestycji to ok. 880 mln zł.

Obecnie statki wpływające do Elbląga muszą korzystać z Cieśniny Piławskiej, pozostającej pod kontrolą Federacji Rosyjskiej. Zapisy polsko-rosyjskiej umowy z 2009 r., regulującej ruch w cieśninie, pozwala na jego wstrzymanie obu stronom w każdej chwili, jeśli „wymagają tego względy obrony, zapewnienia bezpieczeństwa Państwa, bezpieczeństwa żeglugi bądź zachowania równowagi ekologicznej”. W kontekście obecnej napiętej sytuacji politycznej, jest to przepis, który lokalnym politykom i przedsiębiorcom spędza sen z powiek. Z cieśniny mogą korzystać tylko statki polskie i rosyjskie; statki pod banderą państw trzecich muszą zgłaszać do rosyjskiej straży granicznej chęć skorzystania z cieśniny z 15-dniowym wyprzedzeniem. Jest to jedyny port na terenie UE posiadającym tego rodzaju barierę w użytkowaniu.

Pomysł przekopu ma tylu zwolenników, co przeciwników. Do tych drugich zaliczają się np. władze woj. pomorskiego (Elbląg leży w woj. warmińsko-mazurskim, ale polska część Mierzei Wiślanej znajduje się w woj. pomorskim). Jutro przedstawimy szczegółowe stanowisko władz woj. pomorskiego, które zwracają uwagę, że alternatywą dla budowy przekopu mogłoby być udrożnienie dróg śródlądowych pomiędzy Elblągiem i Gdańskiem.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS