Partnerzy serwisu:

 

Porty | Porty i terminale - Gdańsk

Port Gdańsk: 37,3 mln ton przeładowanych towarów w 2016 roku

| inf. pras. źródło: RynekInfarstruktury.pl 20.01.2017

 

 

Port Gdańsk: 37,3 mln ton przeładowanych towarów w 2016 roku
fot.Port Gdańsk

Więcej z regionu:

Gdańsk

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rok 2016 to najlepszy dotąd rok w Porcie Gdańsk pod względem przeładunków, które wyniosły aż 37,3 mln ton, czyli o blisko 4% więcej niż w roku 2015. 2016 rok był również piątym z kolei, kiedy Port Gdańsk umocnił swoją drugą lokatę na akwenie bałtyckim pod względem obrotów kontenerowych. Na początku, tj. w roku 2012 kiedy po raz pierwszy Gdańsk uplasował się na pozycji wicelidera rankingu, od największego portu kontenerowego na tym akwenie – Portu St. Petersburg dzieliło go aż 1,6 mln TEU. Tymczasem w 2015 roku dystans ten stopniał już do poziomu 623 tys. TEU, by ostatecznie w minionym roku osiągnąć różnicę na poziomie zaledwie 445 tysięcy TEU.
Największy udział w strukturze towarowej portu w minionym roku miały ładunki drobnicowe, które jeszcze w 2015 roku stanowiły niewiele ponad 30% w całkowitym wolumenie ładunkowym Gdańska. Tym razem ich udział wzrósł aż o 7 punktów procentowych, do poziomu 39%, przewyższając po raz pierwszy w historii obroty paliwami płynnymi. Wszystko za sprawą bardzo wysokich przeładunków kontenerowych, które w ciągu minionych 12 miesięcy sięgnęły poziomu aż 1,3 mln TEU, tj. o 19% więcej niż w roku 2015 i aż o 7,2% więcej niż w rekordowym 2014 roku. W ujęciu tonażowym dynamika obrotów kontenerowych była jeszcze wyższa i odpowiednio kształtowała się na poziomie +25% w stosunku do roku 2015 i +29% w stosunku do roku 2014.

Łącznie w 2016 roku przy nabrzeżach gdańskiego portu obsłużono ponad 14,5 mln ton ładunków drobnicowych, czyli o 23% więcej niż w roku 2015.

Niemało zanotowano także przeładunków w grupie paliw płynnych, bo blisko 13 mln ton. Jest to co prawda wynik o blisko 13% gorszy niż w roku 2015, niemniej jednak taki rezultat jest po roku 2015 i 2010 trzecim najlepszym wynikiem ostatniej dekady w tej grupie towarowej. Rok 2016 jest również wyjątkowym okresem wyraźnie obrazującym zmiany w przeładunkach ropy. Jeszcze przed rokiem relacja ropy importowej w stosunku do eksportowej wynosiła 97% do 3%, tymczasem w zakończonym niedawno roku, stosunek ten wynosił już 85% do 15%, a to głównie za sprawą funkcjonujących tu nowo zbudowanych zbiorników PERN, które przywróciły w porcie tranzyt ropy w relacji eksportowej.

Na szczególną uwagę zasługuje także przeładunek węgla, który przekroczył nieosiągalny w ciągu ostatnich lat poziom 5 mln ton (13% wzrostu w stosunku do 2015 roku). Ostatni najlepszy w tym względzie wynik zanotowano przed 12 laty, kiedy w roku 2005 w Gdańsku przeładowano blisko 7 mln ton węgla. Odtąd w porcie przeładunki w tej grupie towarowej były bardzo nierównomierne i oscylowały w granicach od 1 mln ton w roku 2008 do 4,6 mln w roku 2013.
 
Zasadniczej zmianie uległ także kierunek handlu tym surowcem. O ile w roku 2015 dominującą relacją był eksport węgla i koksu, który stanowił wówczas 57% w strukturze przeładunków grupy, o tyle w minionym roku wynosił jedynie 38%.

Bardzo dobre rezultaty przeładunkowe uzyskano w ciągu minionych 12 miesięcy również w grupie tzw. innych ładunków masowych, których łącznie przy nabrzeżach portowych przeładowano 3,5 mln ton (bez rudy), tj. o 4% więcej niż przed rokiem. Począwszy od 2014 roku obrót tego typu ładunkami w Gdańsku jest względnie stabilny (w roku 2014 wyniósł 3,6 mln ton, w roku 2015 – 3,4 mln ton). Zbliżona była również struktura towarowa ładunków w tym układzie rodzajowym. Podobnie jak w roku 2015 niemal połowę stanowił przeładunek kruszyw, który w minionym roku wyniósł 1,66 mln ton. Zanotowano także blisko pół miliona ton siarki granulowanej oraz niespełna 200 tys. ton skalenia. Charakterystycznym dla ubiegłego roku był natomiast duży bo ponad 70-procentowy wzrost przeładunku sody, której w zakończonym niedawno roku obsłużono łącznie 280 tys. ton.

Rok 2016 był także kolejnym z rzędu, w którym port odnotował duży wzrost obrotu rudą. Przed rokiem było jej w porcie ok. 85 tys. ton, tymczasem w roku 2016 wolumen rudy przekroczył już poziom 200 tys. ton i jak zapowiada operator, w następnych okresach można się spodziewać jej sukcesywnego wzrostu.

W minionym roku nie obyło się jednak bez spadków. Ostatnie 12 miesięcy przyniosło portowi o ponad 21% mniejszy wolumen zboża, którego poziom ostatecznie zamknął się wynikiem 1,15 mln ton względem 1,6 mln w roku 2015. Głównym winowajcą był tu ponad 60-procentowy spadek przeładunków śruty, która jeszcze w 2015 roku stanowiła aż 40% w strukturze obrotów zbożem w Gdańsku. Na szczęście spadek ten skutecznie zrekompensowany został 25-procentowym wzrostem przeładunków pszenicy oraz 113-procentowym wzrostem eksportu kukurydzy.

Miniony rok to również pierwszy od dwóch lat okres, w którym dało się zauważyć wzrost udziału eksportu w obrotach ładunkowych portu. Zarówno w roku 2014, jak i 2015 w Gdańsku stosunek eksportu do importu wynosił 39% względem 61%, tymczasem w minionym roku przeładunki w relacji eksportowej stanowiły już ponad 41%.

Dla nikogo nie powinna być zaskoczeniem także informacja, że minione 12 miesięcy stanowiły potwierdzenie kontynuacji stałego trendu wzrostowego wielkości statków. Jeszcze w roku 2015 średnia wielkość jednostek zawijających do portu w celach handlowych wynosiła 16.910 GT tymczasem w roku minionym średnia ich wielkość wzrosła o kolejne 8% i wynosiła 18.304 GT. To w ciągu dekady aż 123-procentowy wzrost wielkości jednostek handlowych, który jak można się spodziewać będzie kontynuowany również w bieżącym roku.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS