Partnerzy serwisu:

 

Porty | Świat - Hamburg

Port Hamburg z niewielkim spadkiem w 2015 roku. Kto winny?

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 14.02.2016

 

Port Hamburg z niewielkim spadkiem w 2015 roku. Kto winny?
fot. Port Hamburg

Więcej z regionu:

Hamburg

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

5,4% – o tyle niższy wynik przeładunków odnotował Port Hamburg w 2015 roku w porównaniu do 2014 roku. Wpływ na to miał częściowo kryzys w branży, ale także rosnąca konkurencja ze strony polskich portów, które odebrały niemieckiemu portowi klientów. Największe spadki widać w obrotach kontenerów.
Kontenery idą w dół

Łączny przeładunek w porcie Hamburg w 2015 roku wyniósł 137,8 mln ton. Oznacz to spadek o 5,4% w porównaniu do 2014 roku. Największy regres widać w obrotach drobnicy w kontenerach, które spadły o 9,3% do 8,8 mln TEU. W innych grupach towarowych było zdecydowanie lepiej: masowe (45,5 mln ton, wzrost o 5,8%), paliwa płynne (14 mln ton, spadek o 2,6%), zboża (9,2 mln ton, wzrost o12,4%), inne (1,72 mln ton, spadek o 14,1%).

Problemy, powodujące spadek obrotu kontenerów, są takie same jak w polskich portach. Największy to oczywiście trudne relacje Unii Europejskiej z Federacją Rosyjską. Kolejny to kryzys w chińskiej gospodarce spowodowany nadpodażą statków. Jednak swój wpływ na sytuację w niemieckiej przystani mają również polskie porty rosnące w siłę.

Osłabienie relacji z Polską

Spadek odnotowano nie tylko w samych przeładunkach w porcie. Widać duży spadek w relacji polskie porty – Hamburg. W 2015 roku przeładunki na tej linii spadły o ok. 40%. Powody są dwa. Pierwszy to napięta sytuacja na linii UE – Rosja. Wcześniej towary przybywały z Hamburga do przystani na polskim wybrzeży, a stamtąd podróżowały do Rosjo. Teraz jednak obrót znacznie spadł. Drugi powód to przejęcie części kontenerów np. z dalekiego wschodu przez polskie porty, przede wszystkim przez przystań w Gdańsku. To właśnie tam podpisano największe kontrakty z międzynarodowymi armatorami.

Trzecie miejsce

W podsumowaniach rocznych za 2015 rok Port Hamburg plasuje się na trzecim miejscu wśród europejskich przystani. Obecnie na pierwszym miejscu jest Rotterdam z wynikiem przeładunków 12,23 mln TEU, a na drugim Antwerpia z przeładowanymi 9,65 mln TEU. Za podium wylądowały porty w przed Bremenhaven (5,59 mln TEU) i Le Havre (2,56 mln TEU).

Spadek nie jest jednak duży więc zarząd portu może spać spokojnie. Dobrą perspektywę na następny rok tworzą inwestycje przeprowadzone w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

W kolei siła

Tak jak wiele innych portów, tak i Hamburg duże szanse na przyszłość widzi w kolei. W ubiegłym roku 41% przywiezionych i wywiezionych kontenerów w porcie zostało obsłużonych przez kolej. Oznacza to nadal przewagę transportu samochodowego jednak w przyszłości może się to zmienić.

Porównując Hamburg do innych europejskich portów widać, że kolej ma tu największy udział ze wszystkich. Tygodniowo w 2015 roku wykonywano 1100 połączeń kolejowych w transporcie intermodalnym do Portu Hamburg.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS