Partnerzy serwisu:

 

Porty | Porty i terminale - Polska

Dziś sejm głosuje nad portami zewnętrznymi. Ustawa ma przyśpieszyć ogromne inwestycje

| Franciszek Wolski źródło: RI 09.08.2019

 

Dziś sejm głosuje nad portami zewnętrznymi. Ustawa ma przyśpieszyć ogromne inwestycje
fot. Port Gdańsk

Zobacz więcej na temat:

Sejm
Regulacje
Ustawy
Porty

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Dziś, 9 sierpnia, w sejmie odbędzie się głosowanie nad ustawą o portach zewnętrznych. Dokument ma pomóc w realizacji trzech dużych inwestycji w Gdańsku, Gdyni i Świnoujściu. Budowa nabrzeży ma pochłonąć wiele miliardów złotych, przy czym zarządy portów liczą na współpracę ze strony prywatnej.
Dokument, który trafi na sejmowe obrady, ma ułatwić przeprowadzenie przedsięwzięć dotyczących budowy nowych nabrzeży. Pod koniec czerwca projekt ustawy został przyjęty przez rząd.

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Marek Gróbarczyk, podczas konferencji w Szczecinie, zapowiedział, że liczy na szybkie przegłosowanie nowych regulacji. – Mam nadzieję, że w najbliższy piątek ostatecznie zostanie przegłosowana ustawa o budowie portów zewnętrznych, co znacznie przyspieszy proces realizacji tej inwestycji – podkreślił Gróbarczyk.

Porty z rekordowymi wynikami

W planach jest obecnie realizacja trzech dużych projektów, które obejmie ustawa. Mowa o Porcie Centralny w Gdańsku, Porcie Zewnętrznym w Gdyni i Głębokowodnym Terminalu Kontenerowym w Świnoujściu.

Wszystkie te inwestycje wpłyną na rozwój portów, które w ostatnich latach notują rekordowe wyniki przeładunkowe. Obrót towarów na polskich nabrzeżach w województwach pomorskim i zachodniopomorskim wyniósł ponad 100 mln ton (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).

Za wysokimi statystykami przeładunkowymi idą również duże zyski dla całego kraju. – Pragnę przypomnieć, że w ubiegłym roku polskie porty przeładowały rekordową ilość towarów: ponad 100 mln ton. Dzięki temu z opłat celno-skarbowych do Skarbu Państwa wpłynęło ponad 40 mld zł. To są gigantyczne kwoty i mamy nadzieję, że w tym roku będzie tego jeszcze więcej. Biorąc pod uwagę dynamikę rozwoju i światowego rynku żeglugowego i światowego handlu, musimy zacząć inwestować w rozwój polskich portów. Ustawa o budowie portów zewnętrznych nam to umożliwi – mówił w czerwcu szef Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ).

Ster na nowe nabrzeża

Obecnie na najwyższym poziomie zaawansowania jest budowa Portu Centralnego w Gdańsku – największym z opisywanych portów. W tym tygodniu tamtejszy zarząd podpisał umowę z doradcą, który będzie wspierał realizację budowy w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj), a w maju przedstawiona została koncepcja infrastruktury (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj). Szacowany koszt to 8-9 mld zł.

Konkretne kroki w stronę realizacji swojego przedsięwzięcia podejmuje także Zarząd Morski Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ). – Port w Świnoujściu będzie przystosowany do przyjmowania największych statków na świecie o długości 400 metrów – powiedział Polskiej Agencji Prasowej (PAP) prezes ZMPSiŚ, Krzysztof Urbaś. – Prace zostały już rozpoczęte. Szukamy partnera, który znajdzie finansowanie, zaprojektuje, zbuduje i będzie operatorem tego terminalu, co jest bardzo ambitnym zadaniem – dodał. Przewidywany koszt to 3,5 mld zł (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).

W kwestii budowy sztucznego nabrzeża działa także Port Gdynia. Pod koniec ubiegłego roku zakończył się tam dialog techniczny w sprawie realizacji Portu Zewnętrznego (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).

Daleka przyszłość i wielka niewiadoma

Wizja powstania trzech ogromnych nabrzeży w Polskich portach, które przyciągną nowe ładunki i dadzą wielomilionowe zyski, jest kusząca. Działania w tym kierunku są w uzasadnione patrząc na dobrą koniunkturę. Należy jednak pamiętać, że branża morska jest bardzo zależna od globalnej gospodarki. Oznacza to, że opłacalność takich inwestycji nie jest całkowicie pewna.

Dodatkowo w grę wchodzi czynnik czasowy. Realizacja tych projektów wymaga kilku lat. Porty muszą więc odpowiednio przeanalizować swoją sytuację i perspektywę na przyszłość biorąc również pod uwagę utrudnienia w swoim regularnym działaniu w czasie trwania przedsięwzięć.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5