Łukasz Greinke: Port Centralny w Gdańsku musi być „szyty na miarę” - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Partnerzy serwisu:

 

Porty | Porty i terminale - Gdańsk

Łukasz Greinke: Port Centralny w Gdańsku musi być „szyty na miarę”

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 22.11.2017

 

Łukasz Greinke: Port Centralny w Gdańsku musi być „szyty na miarę”
fot. Port Gdańsk
Łukasz Greinke: Port Centralny w Gdańsku musi być „szyty na miarę”
Łukasz Greinke: Port Centralny w Gdańsku musi być „szyty na miarę”

Więcej z regionu:

Gdańsk

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Obecnie prowadzimy rozmowy z potencjalnymi inwestorami. Nie skupiamy się też na jednym pomyśle. Analizujemy różne rozwiązania. Nie jesteśmy oderwani od rzeczywistości – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG).
Duże wyzwanie

Włodarze największego polskiego portu morskiego świadomi są tego, że budowa dużego Portu Centralnego musi być odpowiednio zaplanowana i przemyślana. – Mamy świadomość, że każdy terminal, który będzie budowany, musi mieć swojego operatora. To tak jak z budową hotelu. Kiedy się go buduje, to pod konkretny typy gości. My tak samo chcemy robić z nabrzeżami. To rynek zadecyduje, jakiego typu terminale i nabrzeża powstaną. Muszą one być „szyte na miarę” – zaznacza Łukasz Greinke.

Port Centralny zbudowany z „klocków”

– Realizację inwestycji Portu Centralnego planujemy przeprowadzić w dwóch częściach. Najpierw dostarczymy infrastrukturę dostępową, która już powstaje, a potem przejdziemy do budowy, z tym że druga faza będzie się odbywać etapami. W zależności od tego, jacy inwestorzy się zgłoszą, takie terminale powstaną. – informuje prezes ZMPG.

Zdaniem Łukasza Greinke – dobrym pomysłem jest składanie Portu Centralnego z poszczególnych nabrzeży i terminali. – Nie chcemy obecnie zdradzać za dużo, bo rynek jest bardzo konkurencyjny i obserwuje, co dzieje się w innych portach – podkreśla.

Finansowanie ogromnego projektu

Przedsięwzięcie ma łącznie kosztować 6-9 mld zł. Przy takich kwotach finansowanie jest zawsze trudnym zagadnieniem. – Budujemy w tej chwili księgę potencjalnych kontrahentów z całego świata, którzy byliby zainteresowani. Mamy też deklaracje z firm, które są w stanie finansować części tej inwestycji – informuje prezes ZMPG. Przedsięwzięcie ma być oparte o partnerstwo publiczno-prywatne. ZMPG, jako strona publiczna, wybuduje infrastrukturę dostępową, ale to prywatni inwestorzy sfinansują budowę poszczególnych terminali.

– Jeśli chodzi o finansowanie, to dobrym przykładem jest terminal DCT Gdańsk. Dzięki zagranicznemu inwestorowi powstały dwa nowe nabrzeża i terminal kontenerowy. My jesteśmy landlordem, my dostarczamy infrastrukturę, ale to operatorzy przychodzą z własnymi środkami finansowymi i spinają te projekty. Podobnie chcemy zrobić w przypadku Portu Centralnego – mówi Łukasz Greinke.

Rządowe wsparcie

Ogromną inwestycję w Porcie Gdańsk poparła w ostatnim czasie także premier Beata Szydło. – Słowa Pani Premier bardzo nas cieszą. Chcemy ten projekt zrealizować jak najszybciej. Konkurencja portów Morza Północnego i Bałtyckiego wymusza szybkie działania. Walczymy nie tylko o obsługę klientów z Polski, ale także z Czech, Słowacji czy Ukrainy. Jestem przekonany, że już za 5 lat w ramach Portu Centralnego powinny działać jeden-dwa terminale. Port Centralny to ogromna szansa i musimy ją wykorzystać – mówił Łukasz Greinke.

Inwestycja prowadzona „z głową”

Jedną z głównych trudności przy tak dużych inwestycjach jest to, że muszą być one idealnie dopasowane do miejsca, w którym są prowadzone. Nie da się ich przeprowadzić w identyczny sposób w jaki podobne przedsięwzięcie zostało poprowadzone w innym miejscu na świecie. Ponadto nie można zapomnieć o żadnym szczególe, który mógłby sprawić, że nowa infrastruktura straciłaby na wartości.

Ważnym aspektem jest chociażby dostępność Portu Centralnego. – Mamy zarezerwowane tereny w ramach tych, którymi administrujemy, pod dostęp tak drogowy, jak i kolejowy – podaje Łukasz Greinke. – Wystarczy pojechać do Europy Zachodniej czy Chin. Wybudowanie w tej chwili na przykład estakady , która zapewni dostęp, nie jest żadnym problemem – dodaje.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS