Port Gdynia: Kontenerów na Bałtyku wystarczy dla wszystkich - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Partnerzy serwisu:

 

Porty | Porty i terminale - Gdynia

Port Gdynia: Kontenerów na Bałtyku wystarczy dla wszystkich

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 22.02.2018

 

Port Gdynia: Kontenerów na Bałtyku wystarczy dla wszystkich
fot. Port Gdynia

Więcej z regionu:

Gdynia

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Według prognoz do 2030 roku ilość ładunku skonteneryzowanego na Bałtyku ma sięgnąć 25 mln TEU rocznie – informuje Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMPG). Oznacza to, że porty z regionu będą rozwijać się aby być w stanie obsłużyć tak dużą ilość ładunku. Gdyński port przygotowuje się na to planując budowę Portu Zewnętrznego.
Port wychodzi w morze

Obecnie priorytetem gdyńskiego portu jest budowa Obrotnicy nr 2 oraz pogłębienie basenów portowych i podejścia do 16,5. Na horyzoncie pojawia się jednak nowy, znacznie ambitniejszy projekt, który dotyczy budowy Portu Zewnętrznego. Ma on powstać na sztucznym lądzie, w oparciu o istniejące nabrzeża: Śląskie i Szwedzkie. Ma to być nabrzeże głębokowodne.

Głównym powodem takiego wyjścia Portu Gdynia w morze jest brak wolnych terenów i rosnące wyniki przeładunkowe. Jak podaje ZMPG – strona rządowa zgodziła się z portem, że projekt budowy obiektu wychodzącego w morze jest jedyną szansą nie tylko na dynamiczny rozwój portu, ale także na utrzymanie jego zdolności konkurencyjnej oraz wysokiej pozycji na rynku usług portowych w Regionie Morza Bałtyckiego.

– Otrzymaliśmy w ministerstwie „zielone światło” dzięki czemu przygotowania do budowy Portu Zewnętrznego w ramach programu Port Gdynia 2030 nabrały tempa – podkreśla Adam Meller.

Ruszają prace przygotowawcze

Najbliższy czas to w Porcie Gdynia etap badań miejscowych ze wsparciem konsultantów zewnętrznych. Wykonane zostaną przedinwestycyjne badania środowiskowe wraz z inwentaryzacją przyrodniczą oraz badania czystości osadów dennych terenu przyszłego Portu Zewnętrznego. Przeprowadzone będą analizy falowania oraz wpływu planowanej inwestycji na sąsiadujące odcinki brzegu. Zostanie przygotowane wstępne studium wykonalności i studium koncepcyjne wielowariantowe, uwzględniające różne funkcje planowanego Portu Zewnętrznego. Po przeprowadzeniu wymienionych badań Zarząd Morskiego Portu Gdynia ma podjąć decyzję dotyczącą formuły i zakresu budowy Portu Zewnętrznego.

– Temat budowy Portu Zewnętrznego traktujemy bardzo poważnie – komentuje Adam Meller. – Obecnie pracujemy nad szczegółową koncepcją rozwiązań hydrotechnicznych oraz rozmawiamy z potencjalnymi inwestorami, którzy wykazują zainteresowanie realizacją projektu. Zdajemy sobie sprawę z faktu, że wyjście w morze to historyczna chwila w życiu gdyńskiego portu i szansa na podniesienie jego konkurencyjności – dodaje.

Multum projektów

Obecnie trzy największe polskie porty chcą rozwijać infrastrukturę do obsługi ładunków skonteneryzowanego. W każdym z nich powstają plany ogromnych inwestycji.

W najlepszej sytuacji jest Port Gdańsk, który posiada już dwa nabrzeża głębokowodne należące do terminalu DCT. Na tym jednak nie poprzestaje i ma plan podobny do Gdyni, czyli budowa sztucznego nabrzeża. Projekt nosi nazwę Portu Centralnego.

Zespół Portów Szczecin i Świnoujście obecnie nie ma możliwości obsługi dużej ilości kontenerów z uwagi na ograniczenie przez głębokość toru wodnego między tymi dwoma miastami. W tej sytuacji powstał plan budowy infrastruktury do obsługi ładunków intermodalnych w Świnoujściu.

Również gdyński port chce być ważnym graczem w sektorze kontenerów, które są obecnie jedną z najważniejszych grup przeładunkowych w portach na całym świecie. Opisany wyżej Port Zewnętrzny to wielomilionowe przedsięwzięcie, które może poskutkować silnym rozwojem zarówno portu jak i całego miasta.

Czy wystarczy kontenerów?

Oczywiste jest to, że koszty budowy takiej infrastruktury to miliardy złotych. Pozostaje więc pytanie o opłacalność szeregu takich inwestycji. Czy na Bałtyku wystarczy kontenerów, aby zapełnić nabrzeża w Gdańsku, Gdyni i Świnoujściu, a także w portach Kłajpedy czy Petersburaga?

Prognozy podane przez prezesa Portu Gdynia są obiecujące. Mówią o znacznym wzroście ilości kontenerów na Bałtyku w najbliższych latach. – Według badań profesora Maciej Matczaka z Akademii Morskiej w Gdyni, do 2030 roku ilość ładunku skonteneryzowanego na Bałtyku ma sięgnąć 25 mln TEU rocznie – informuje Adam Meller. – Oznacza to, że kontenerów wystarczy dla wszystkich – dodaje.

Ostatecznie cała sytuacja zostanie zweryfikowana przez rynek i przedsiębiorców. Będzie tak z uwagi na to, że inwestycje mają być prowadzone w formule partnerstwa publiczno-prywatnego więc muszą być one po prostu korzystne finansowo.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS