Partnerzy serwisu:

 

Porty | Świat - Hamburg

Port Hamburg: Inwestycje w żeglugę śródlądową są możliwe dzięki rozwiniętej kolei

| Franciszek Wolski źródło: RI 02.10.2019

 

Port Hamburg: Inwestycje w żeglugę śródlądową są możliwe dzięki rozwiniętej kolei
fot. Port Hamburg

Więcej z regionu:

Hamburg

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Port Hamburg w tym roku rozpoczął prace nad pogłębieniem toru wodnego dolnej i zewnętrznej Łaby. – Jest to wydarzenie, na które czekaliśmy od lat – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktutry.pl” Axel Mattern, CEO Hafen Hamburg Marketing. Inwestycje w żeglugę śródlądową nie byłyby jednak możliwe w Hamburgu, gdyby nie rozwinięta sieć transportu kolejowego.
Brakujący element sieci transportowej

Obecnie w przewozie towarów do/z portu drogą lądową największy udział w Hamburgu ma kolej – 45%. Ok. 44% przypada na transport kołowy, a 11% na żeglugę śródlądową.

Transport szynowy jest najważniejszy jeśli chodzi o przewóz towarów na dużą odległość, z kolei w przypadku tzw. „transportu ostatniej mili” nie da się uniknąć wykorzystania ciężarówek i mniejszych pojazdów dostawczych.

Obie te gałęzie są już mocno rozwinięte w porcie Hamburg, dlatego może on sobie pozwolić na inwestowanie i próbę rozwoju rzecznego. – Transport rzeczny jest najbardziej ekologicznym sposobem przewozu towarów, a w dzisiejszych dniach został on trochę zapomniany. Zarówno z tego powodu, oraz dlatego, że nikt nie chce rosnącej ilości ciężarówek, a kolej jest już u nas bardzo mocno rozwinięta, ma on duże możliwości wysokich wzrostów w najbliższych latach. Dlatego widzimy szansę w transporcie towarów barkami – mówi Axel Mattern.

Hamburg chce korzystać z Łaby

Inwestowanie w żeglugę śródlądową nie jest jednak łatwe. Zależy to od bardzo wielu czynników, zarówno ekonomicznych jak i środowiskowych. – Zastosowanie wodnego transportu śródlądowego bardzo mocno zależy od zlokalizowania portu. Nigdy nie będziemy mogli skorzystać z niego w tak dużym stopniu jak np. Rotterdam, który ma w swoim zasięgu dużo głębszą i szerszą rzekę dającą większe możliwości – podkreśla przedstawiciel portu w Hamburgu.

– Udaje nam się jednak zrealizować to, na co czekamy od dawana. Rozpoczęte zostały prace mające na celu pogłębienie Łaby. Chcemy maksymalnie wykorzystać możliwości, które nam daje. Chcemy nie tylko ulepszyć koryto rzeki, ale wprowadzić pływające po niej barki na wyższy poziom. Włączyliśmy jednostki rzeczne do naszego systemu nawigacyjnego wyposażając je w odpowiednie nadajniki. To proste rozwiązanie pozwoliło zoptymalizować ich działanie – informuje Mattern.

Czy podobnie można działać w Polsce?

Obecnie również w Polsce dużo mówi się o tym żeby „ożywić” transport rzeczny, który miałby pozwolić polskim portom na większy rozwój. Należy jednak zadać pytanie, czy jest to dobry moment na tego typu przedsięwzięcia?

W naszym kraju zarówno infrastruktura drogowa jak i kolejowa ma duże braki i potrzebuje realizacji wielomilionowych projektów. W tej sytuacji, przy dużej ilości wąskich gardeł na istniejącej sieci transportowej, które sprawiają problemy zarządom portów w Gdańsku, Gdyni, czy Szczecinie i Świnoujściu, pilniejsze wydaje się rozwiązanie tego problemu, a w dalszych krokach ulepszanie sieci dostępowej tych miejsc o żeglugę śródlądową.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5