Partnerzy serwisu:

 

Porty | Ochrona brzegów morskich i rzek - Polska i Europa

Rosjanie mówią „nie” przekopowi Mierzei Wiślanej. Gróbarczyk: To bez znaczenia

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl/ PAP 27.04.2017

 

Rosjanie mówią „nie” przekopowi Mierzei Wiślanej. Gróbarczyk: To bez znaczenia
fot. MGMiŻŚ

 

Przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja polityczna, która ekologicznie zniszczy Bałtyk – twierdzą Rosjanie w obwodzie kaliningradzkim. Jak podaje PAP – te komentarze ze nie mają żadnego znaczenia dla inwestycji dotyczącej budowy kanału łączącego Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym.
Rosyjski sprzeciw

W wywiadzie dla jednej z rosyjskich gazet Anton Alichanow, pełniący obowiązki gubernatora obwodu kaliningradzkiego, stwierdził, że przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja polityczna, która spowoduje jedynie szkody. — Woda w naszej zatoce jest bardziej słodka, to samodzielny system ekologiczny. My poważnie traktujemy rozwój rybołówstwa w strefie przybrzeżnej. Jest to branża dotowana i w ostatnich latach rozwijała się bardzo dobrze. Jeśli zasolenie wody będzie w jakiś sposób się zmieniać, może stać się to szkodliwym czynnikiem dla rybołówstwa, przynieść straty gospodarcze — argumentuje Anton Alichanow.


Jak podaje portal „dziennikelblaski.pl” – właśnie z tego powodu Alichanow zarzuca Polsce nieprzestrzeganie międzynarodowych konwencji, w tym tych zawartych w ramach Komisji Ochrony Środowiska Morskiego Bałtyku HELCOM, która obowiązuje Polskę od maja 1999 roku. W związku z tym Rosjanie zapowiedzieli przygotowanie analiz tego jak budowa połączenia Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską wpłynie na Zatokę Kaliningradzką. Ma być ona podstawą do złożenia interpelacji do rządu Federacji Rosyjskiej, która miałaby wzywać Polaków do zaniechania inwestycji.

„Niefortunne stwierdzenia”

Te głosy skomentował minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. – Nawiązując do tych niefortunnych stwierdzeń strony rosyjskiej, myślę, że nie ma to żadnego znaczenia dla tego procesu, który jest realizowany – powiedział Marek Gróbarczyk, szef MGMiŻŚ.

Zaznaczył, że przedsięwzięcie nie jest jedynie planem. – To już nie są rozmowy. Został ogłoszony przetarg i wyłoniony wykonawca do realizacji projektu budowlanego, raportów oddziaływania na środowisko, badań geologicznych i wszelkich pozwoleń, jak również ostatecznego określenia lokalizacji tego kanału żeglugi. Jak założyliśmy, termin 18 miesięcy ostatecznie przygotuje inwestycję do realizacji, tak aby po tym okresie zacząć budować – powiedział minister.

Dodał, że polski rząd jest w kwestii inwestycji w kontakcie z Komisją Europejską. – Czekamy na konkretne dokumenty, czyli raporty oddziaływania, by ostatecznie przystąpić do rozmów z Komisją Europejską. Aspekt bezpieczeństwa ma dziś podstawowe znaczenie. Komisja Europejska nie powinna wnosić uwag w tym zakresie, jeśli chodzi o realizację. Chcemy to zrobić zgodnie z obowiązującym prawem, dyrektywami unijnymi, jak również prawem Polski i stuprocentową ochroną środowiska – powiedział.

Więcej informacji

Jak poinformował PAP, powołując się na wypowiedź Grzegorza Witkowskiego, wiceministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej – ostateczna decyzja lokalizacyjna dotycząca budowy kanału powinna zapaść jeszcze w tym roku.

Podpisana została już umowa na opracowanie dokumentacji projektowej budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. Według planów pod koniec lata przyszłego roku powinien być gotowy projekt wykonawczy, a na przełomie 2018 i 2019 roku ruszyć mają prace budowlane. Pierwszy statek powinien przepłynąć nowym torem żeglugowym w 2022 roku. Koszt inwestycji szacowany jest na ok. 880 mln zł.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości do 100 m i szerokości do 20 m.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS