Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Polska

Prezes NIK: Koszty ekonomiczne zdarzeń drogowych to 28 mld zł rocznie

| Edyta Wsół źródło: RynekInfrastruktury.pl 29.11.2014

 

 

Prezes NIK: Koszty ekonomiczne zdarzeń drogowych to 28 mld zł rocznie
fot. Karolina Kabat, flickr.com

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Mimo podjęcia w ostatnich dziesięciu latach szeregu działań, polskie drogi wciąż należą do jednych z najbardziej niebezpiecznych w Unii Europejskiej – alarmuje Krzysztof Kwiatkowski, prezes Najwyższej Izby Kontroli. Rocznie niebezpieczne zdarzenia na drogach generują koszty ekonomiczne rzędu 28 mld zł.
Lepsza jakość dróg

Prezes NIK zaprezentował podczas ostatniego posiedzenia Sejmu syntezę wyników kontroli Izby, przeprowadzonych w latach 2012-2014. Przyznał, że w ostatnich latach liczba rannych i zabitych w Polsce spada, jednak wciąż nasz kraj posiada niski poziom bezpieczeństwa drogowego. mimo to, w ciągu ostatnich dziecięciu lat stan bezpieczeństwa na polskich drogach ulegał poprawie.

Do wyraźnego spadku liczby ofiar śmiertelnych i rannych w wypadkach drogowych, w ocenie NIK, przyczyniła się między innymi rozbudowa i modernizacja infrastruktury drogowej. – Budowa nowych odcinków autostrad i dróg ekspresowych powoduje przeniesienie sporej części ruchu pojazdów z niebezpiecznych dróg jednojezdniowych na drogi dwujezdniowe. Przyczynia się to do ograniczenia liczby najgroźniejszych w skutkach wypadków, zwłaszcza zderzeń czołowych i bocznych – wyjaśniał w Sejmie Kwiatkowski.

Bezpieczne drogi lokalne

Kolejnym czynnikiem poprawiającym bezpieczeństwo w ruchu drogowym była modernizacja dróg lokalnych. Prezes NIK oznajmił, że powstanie nowych odcinków dróg samorządowych i modernizacja dotychczasowych poprawiły infrastrukturę dróg lokalnych służą bezpieczeństwu ruchu drogowego . W wielu małych miejscowościach wzdłuż jezdni wybudowano chodniki, a skrzyżowania zostały poprzedzone wysepkami rozdzielającymi pasy ruchu. W miejscach szczególnie niebezpiecznych powstały ronda. Oznakowano przejścia dla pieszych, w ich pobliżu stanęły fotoradary i niekiedy sygnalizacja świetlna.

Fotoradary poprawiają BRD

Do spadku liczby wypadków przyczyniła się zdaniem NIK budowa automatycznego systemu nadzoru nad ruchem drogowym. Izba potwierdza, że maszty fotoradarów Inspekcji Transportu Drogowego stoją w miejscach, w których wcześniej dochodziło do niebezpiecznych wypadków. – Z bazy danych prowadzonej w Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym wynika, że w 2013 roku w większości miejsc, w których zainstalowano stacjonarne fotoradary, w porównaniu do 2012 roku, odnotowano poprawę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego – powiedział Krzysztof Kwiatkowski.

Jest dobrze, ale…

– Mimo systematycznej poprawy, stan polskich dróg wciąż stanowi jeden z podstawowych progów, ograniczających poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego. Sieć dróg publicznych nie jest nadal w całości przystosowana do przenoszenia coraz intensywniejszego ruchu samochodowego. Zgodnie z międzynarodowymi zaleceniami, w ramach tzw. koncepcji bezpiecznego systemu, infrastruktura drogowa powinna być projektowana i wykonywana w taki sposób, aby ograniczać ryzyko wypadku oraz minimalizować jego skutki – ocenił prezes Kwiatkowski.

Zwrócił uwagę na to, że w Polsce wciąż za mało jest dróg dwujezdniowych, które redukują możliwość wystąpienia najgroźniejszych wypadków. Z kolei na drogach jednojezdniowych o dużym natężeniu ruchu brakuje dodatkowych pasów umożliwiających bezpieczne wyprzedzanie, bezkolizyjnych skrzyżowań lub lewoskrętów z osobnymi światłami.

– NIK uważa, że niedostateczna infrastruktura drogowa jest główną przyczyną najgroźniejszych wypadków. Na nic zdadzą się apele policji, fotoradary i wideorejestratory, jeśli wyprzedzanie na polskich drogach będzie obarczone tak wielkim jak obecnie ryzykiem zderzenia czołowego, ze względu na małą liczbę dróg dwujezdniowych lub brak poboczy i dodatkowych pasów do wyprzedzania na drogach jedno jezdniowych. Na nic zdadzą się apele o ostrożność, gdy nie zainwestujemy w bezpieczne skrzyżowania, eliminujące zderzenia boczne , oznaczone światłami lewoskręty i przejścia dla pieszych w miejscach natężonego ruchu, w chodniki i ścieżki rowerowe – mówił szef NIK.

Więcej remontów

Z kontroli NIK wynika, że poza nowymi inwestycjami, niezbędna jest modernizacja istniejącej sieci dróg. 1/5 dróg krajowych wymaga podjęcia niezbędnych prac remontowych, a na 12% sieci należy je wykonać w trybie pilnym. Przeprowadzone kontrole wykazały, że zarządcy dróg w większości przypadków nie wywiązywali się z obowiązku utrzymania nadzorowanego zasobu w należytym stanie technicznym. Nie dokonywano obligatoryjnych przeglądów technicznych budowli drogowych, nie zapewniono odpowiedniego poziomu finansowania napraw.

– Od wielu lat nakłady na wykonywanie prac remontowych na drogach krajowych są niewystarczające w stosunku do potrzeb i utrzymują się na zbliżonym poziomie około 8 mld zł. A tymczasem same tylko koleiny wymagające natychmiastowych napraw występują na ok. 3 tys. km, czyli blisko 15% długości dróg krajowych. W przypadku ponad 80% zarządców dróg stwierdziliśmy braki w zakresie przeprowadzania okresowych kontroli stanu technicznego dróg. Jak w takim razie sensownie można zaplanować remonty dróg, skoro brakuje ich obowiązkowych przeglądów? – pytał Krzysztof Kwiatkowski.

Działania ku zmianie na lepsze

Prezes NIK zaproponował kilka rozwiązań, które powinny polegać na zwiększeniu dynamiki działań państwa w obszarze bezpieczeństwa na polskich drogach. Jednym z nich jest powołanie Krajowego Systemu Zarządzania i Kontroli BRD oraz powierzenie koordynacji działań systemu jednemu podmiotowi, przykładowo ministrowi spraw wewnętrznych.

Kolejna propozycja to zapewnienie stabilnego finansowania zadań w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. – Pierwszym krokiem powinno być rzetelne oszacowanie aktualnych wydatków państwa ponoszonych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom ruchu drogowego, a następnie racjonalizacja dokonywanych wydatków oraz przypisanie całej kwoty wydatków do części budżetowej, której dysponentem jest minister właściwy do spraw wewnętrznych. Byłyby to pieniądze przeznaczone na realizację projektu służącego zapewnieniu i poprawie bezpieczeństwa na drogach – zaproponował prezes NIK.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS