Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Polska

Przepisy zmuszą samorządy do współfinansowania rządowych dróg?

| Agnieszka Serbeńska źródło: Rynekinfrastruktury.pl 22.09.2016

 

 

Przepisy zmuszą samorządy do współfinansowania rządowych dróg?
fot. Radosław Drożdżewski, commons.wikimedia.org, GNU FDL (8)

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przygotowało projekt nowelizacji przepisów ustawy o drogach publicznych. Proponowane zmiany mają ułatwić samorządom dobrowolne współfinansowanie inwestycji istotnych z punktu widzenia potrzeb lokalnych społeczności. Jednak o tę dobrowolność obawiają się samorządy.
Resort infrastruktury i budownictwa już wiosną tego roku zwrócił uwagę na konieczność przygotowania rozwiązań służących finansowej partycypacji różnych zarządców w drogowych zadaniach. Resort, wsparty wnioskami z prac nad optymalizacją PBDK 20214 - 2023, zapowiedział opracowanie tych zmian. I tak w lipcu powstał projekt regulacji, a w sierpniu do zmienianych przepisów swoje uwagi zgłaszały organizacje drogowe i samorządowe.

Jednoznaczne porozumienia i przekazywanie pieniędzy

Zgodnie z przyjętą przez niektóre Regionalne Izby Obrachunkowe (RIO) interpretacją aktualnych przepisów regulujących zasady finansowania i zarządzania drogami publicznymi oraz przepisami regulującymi gospodarkę finansową jednostek samorządu terytorialnego, samorządy nie mogą – choć to może być w ich interesie i być w zakresie ich możliwości finansowych – inicjować i uczestniczyć w kosztach budowy, przebudowy, remontu, utrzymania lub ochrony dróg o kategorii innej niż przez nie zarządzane.

Z założenia zaproponowane zmiany przepisów mają wyeliminować interpretacyjne wątpliwości co do możliwości współpracy finansowej między jednostkami samorządu terytorialnego (JST) a Skarbem Państwa w finansowaniu inwestycji drogowych. Mają jednoznacznie wskazywać, iż możliwe jest zawieranie porozumień pomiędzy różnymi zarządcami dróg w sytuacjach kiedy dana inwestycja zlokalizowana jest w pasie drogi innej kategorii. W ślad za tym nowelizowane przepisy mają jednoznacznie dopuszczać przekazywanie środków finansowych innym zarządcom dróg.

Rozwiązując problem zaproponowano w ustawie finansach publicznych dodanie w artykule określającym na realizację jakich zadania mogą być przeznaczone wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego, punktu wskazującego, iż środki JST mogą być przeznaczone również na „zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone ustawami jednostkom samorządu terytorialnego lub zadania przejęte przez jednostki samorządu terytorialnego w drodze porozumienia”. To ma zapewnić podstawę prawną do współfinansowania zadań z zakresu budowy, przebudowy lub remontu dróg krajowych.

Wątpliwe rozwianie wątpliwości

W toku opiniowania zmian Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich wyraził jednak obawę, że zmiana ta może spowodować, iż jednostki administracji odpowiedzialne za realizację inwestycji na sieci dróg krajowych będą wykonanie pewnych inwestycji uzależniać od partycypacji finansowej samorządu na terenie którego jest ona zlokalizowana. W ten sposób dojdzie do naruszenia zagwarantowanej samorządom konstytucyjnie odrębności finansowej i kompetencyjnej. Podobną uwagę zgłosiła Krajowa Rada Zarządów Dróg Powiatowych.

Z kolei Związek Powiatów Polskich w swojej opinii zastrzega, że dotychczasowe przepisy dają możliwość wzajemnej pomocy finansowej pomiędzy jednostkami samorządu. Projekt zmian ma też taką możliwość dać w odniesieniu do dróg krajowych. Zdaniem Związku takie rozwiązanie jest do zaakceptowania pod warunkiem respektowania fakultatywności finansowego wsparcia przez samorządy. I podkreśla, że oczekuje, by ta zmiana nie stała się pretekstem do zaniechania finansowania z własnych środków GDDKiA zadań z zakresu np. poprawy bezpieczeństwa na swoich drogach czy wręcz wymuszania na samorządach częściowego udziału w kosztach wykonania takiego zadania.

O tym pisaliśmy TUTAJ i TUTAJ

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS