Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

PSWNA: 50-letnia trwałość nawierzchni asfaltowych możliwa

| Edyta Wsół źródło: RynekInfrastruktury.pl 04.09.2015

PARTNER DZIAŁU


 

PSWNA: 50-letnia trwałość nawierzchni asfaltowych możliwa
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Podczas jednego z wakacyjnych posiedzeń komisji infrastruktury Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych przedstawiło prezentację ukazującą zalety technologii asfaltowej wykonywania dróg. Z częścią zapisów nie zgadzało się Stowarzyszenie Producentów Cementu. Andrzej Wyszyński, prezes PSWNA, wyjaśnia nam skąd biorą się rozbieżności w stanowiskach obu stowarzyszeń.
Która technologia tańsza?

Z przeprowadzonej przez PSWNA analizy kosztów budowy dróg, wynikało, że drogi asfaltowe są tańsze od betonowych. Jak twierdzą przedstawiciele Stowarzyszenia Producentów Cementu, analiza ta została przeprowadzona w oparciu o porównanie konstrukcji niezgodnych z katalogiem typowych nawierzchni wydanym przez GDDKiA. Z porównania kosztów budowy dróg kategorii KR6 i KR7 przewidzianych dla autostrad i dróg ekspresowych wynika, że średni koszt 1 m2 wykonanego w technologii betonu cementowego jest niższy o 29,8% dla kategorii ruchu KR6 i o 26,5% dla kategorii ruchu KR7. Skąd te różnice w wyliczeniach?

– Obie konstrukcje przyjęte przez nas do analizy zaczerpnięte zostały z aktualnych, obowiązujących od 2014 r. Katalogów Typowych Konstrukcji opracowanych na zlecenie GDDKiA oraz zgodnych z aktualizacją rozporządzenia o stanie technicznym dróg publicznych – nawierzchnia asfaltowa z Katalogu Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych, a nawierzchnia betonowa z Katalogu Nawierzchni Sztywnych, dostępnych na stronie GDDKiA. Dla zachowania porównywalnych parametrów technicznych i funkcjonalnych przyjętych konstrukcji założono identyczny ruch projektowy, który odpowiada kategorii ruchu KR7 w ciągu 30 lat eksploatacji oraz założono, że podłoże gruntowe odpowiada grupie nośności G1 – wyjaśnia portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Andrzej Wyszyński, prezes PSWNA.

Gdzie więcej oszczędności?

Wyjaśnia on, że Stowarzyszenie wykonało niezależne wyliczenia, gdyż GDDKiA nie udostępniła własnych kalkulacji dla szacowanych w październiku 2014 roku 635 mln zł oszczędności przy budowie ponad 800 km dróg w technologii asfaltowej. – Lobby betonowe przez wiele miesięcy jednostronnie swobodnie publikowało swoje dane, postanowiliśmy zlecić takie porównanie i zobaczyć jak to w rzeczywistości wygląda w oparciu o aktualne ceny rynkowe – dodaje prezes Wyszyński.

– Z naszych wyliczeń wynika, że gdyby odcinki, które mają powstać w technologii betonowej (łącznie 809 km), wybudować w technologii asfaltowej, pozwoliłoby to wygenerować oszczędności na poziomie co najmniej 710 mln zł. Zwróciliśmy się także do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, a co za tym idzie również do GDDKiA, o przeprowadzenie własnej rzetelnej i niezależnej analizy ekonomicznej w kontekście doboru technologii w zakresie planowanych do 2020 r. inwestycji w drogi ekspresowe i autostrady w Polsce z udostępnieniem opinii publicznej metodologii i wyliczeń. Na razie nie otrzymaliśmy odpowiedzi – informuje portal „RynekInfrastruktury.pl” Andrzej Wyszyński.

Asfalt bardziej wytrzymały?

W swojej prezentacji PSWNA przedstawiło informacje o tym, że nawierzchnie budowane z asfaltu wysokomodyfikowanego mogą wytrzymać nawet 50 lat, przy zastosowaniu bieżących zabiegów utrzymaniowych. Jak oszacowano żywotność tego typu nawierzchni? – Właściwości oraz żywotność długowiecznych nawierzchni asfaltowych poparte są latami badań i prac rozwojowych nad doskonaleniem tej technologii. Prace badawcze i wdrożeniowe nowych wysokomodyfikowanych lepiszczy asfaltowych z polimerem nowego typu wykazały, że są one produktami o ponadstandardowych właściwościach funkcjonalnych, charakteryzują się między innymi bardzo dobrą odpornością na koleinowanie, działanie wody i mrozu oraz świetną wytrzymałością zmęczeniową i odpornością na pękanie, co gwarantuje, że nawierzchnia drogi będzie trwalsza, a jej użytkowanie bardziej ekonomiczne – argumentuje prezes Stowarzyszenia.

– Zakładamy, że dzięki zastosowaniu asfaltów wysokomodyfikowanych znacząco, bo aż do 50 lat, wydłuża się czas użytkowania drogi bez konieczności przeprowadzania głębokich remontów strukturalnych, tzn. takich w których wymieniany jest pakiet warstw asfaltowych. To, w połączeniu z wydłużonymi okresami gwarancyjnymi oferowanymi przez wykonawców, a wynikającymi z wymagań GDDKiA, bezpośrednio przekłada się na zmniejszenie wydatków i kosztów społecznych związanych z utrzymaniem i remontem dróg na przestrzeni wielu lat – dodaje Andrzej Wyszyński.

Jak zapobiegać koleinowaniu?

Bolączką nawierzchni asfaltowych jest problem koleinowania. Przykładem drogi, na które jest to szczególnie widoczne jest Trasa Toruńska w Warszawie, gdzie po trzech latach od remontu pojawiły się głębokie koleiny. Prezes PSWNA tłumaczy, że w tym przypadku usterki wynikały z wadliwego projektu drogi, a nie doboru technologii. – Dzięki ciągłym badaniom nad doskonaleniem nawierzchni asfaltowych i postępowi technicznemu dostępne są dzisiaj skuteczne rozwiązania które eliminują zjawisko koleinowania. Przykładowo, zastosowanie nowoczesnego asfaltu modyfikowanego polimerami znacząco zwiększa odporność na koleinowanie i spękanie, działanie wody czy mrozu oraz wytrzymałość zmęczeniową, czyniąc nawierzchnię drogi odporną na trudne warunki atmosferyczne i obciążenie ruchem – wyjaśnia portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Andrzej Wyszyński.

Prezes PSWNA dodaje, że także nawierzchnie asfaltowe modyfikowane gumą charakteryzują się zwiększoną odpornością na spękania, starzenie i działanie czynników klimatycznych, w szczególności niskich temperatur, zwiększają też bezpieczeństwo kierowców podczas deszczu poprzez redukcję zjawiska aquaplaningu czyli utraty przyczepności opony podczas jazdy po mokrej nawierzchni. ¬– Ze względu na wysoką jakość asfaltów nowej generacji są one rekomendowane właśnie na odcinkach silnie obciążonych ruchem, to jest na autostradach, obwodnicach, drogach w miastach, a także na obiektach mostowych, stanowiąc realną alternatywę dla planów inwestycji infrastrukturalnych w technologii betonowej. Dzięki stałemu postępowi w tej dziedzinie śmiało możemy powiedzieć, że problem koleinowania nawierzchni asfaltowych został już rozwiązany – dodaje prezes Stowarzyszenia.

Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS