Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Polska

PZPB: Trzeba zwiększyć zasilanie funduszu drogowego i kolejowego

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 27.09.2016

 

 

PZPB: Trzeba zwiększyć zasilanie funduszu drogowego i kolejowego
fot. GDDKiA

 

Zasilanie Krajowego Funduszu Drogowego oraz Krajowego Funduszu Kolejowego należy zwiększyć – uważa Polski Związek Pracodawców Budownictwa. Upomina się o stworzenie stabilnego źródło finansowania inwestycji infrastrukturalnych, które jednocześnie ograniczy wysokie koszty obsługi zadłużenia KFD. Przedstawiciele pracodawców budownictwa skierowali w tej sprawie list do premier Beaty Szydło.
Sektor budownictwa wytwarza 13 proc. PKB. Zatrudnia 800 tysięcy osób i zapewnia dodatkowe miejsca pracy dla ponad 1 miliona pracowników – zwraca uwagę PZPB. „Pamiętając o kluczowej roli państwa w budowaniu infrastruktury należy mieć na uwadze, że brak silnego impulsu wzrostowego w sytuacji stagnacji inwestycyjnej obserwowanej w minionych czterech latach powoduje, że rynek pracy przy projektach infrastrukturalnych i budowlanych może znaleźć się w trudnej sytuacji” – przestrzega PZPB. Skutkiem tego może być utrata zasobów kadrowych. Koszty ponownej mobilizacji kadr będą natomiast odczuwalne zarówno dla branży budowlanej, jak i publicznych zamawiających.

Zamiast na inwestycje, na koszty obsługi długu

Pracodawcy budownictwa wyrażają także troskę o realizację inwestycji infrastrukturalnych w aspekcie sfinansowania wkładu własnego w obecnej perspektywie europejskiej, jak i po roku 2023. Obecnie podstawowym źródłem finansowania inwestycji drogowych i kolejowych są Krajowy Fundusz Drogowy i Krajowy Fundusz Kolejowy, które są zadłużone – jak wskazano – do granic bezpieczeństwa. Zadłużenie natomiast pociąga za sobą dodatkowe koszty związane z jego obsługą.

Obecnie zadłużenie KFD wynosi 66 mld zł, z czego ok. 18 mld zł stanowią odsetki i koszty obsługi. „Obawiamy się, że realizacja rządowych planów inwestycyjnych w pełnym zakresie pociągnie za sobą ogromne koszty obsługi zadłużenia, co w perspektywie kilku lat będzie prowadziło do radykalnego zmniejszenia środków przeznaczonych na sfinansowanie nowych inwestycji oraz modernizacje inwestycji istniejących” – piszą pracodawcy.

Przychody powiązane z wydatkami

Przedstawiciele branży oczekiwaliby źródeł finansowania infrastruktury, które pozwalałyby planować inwestycje w perspektywie 10-15 lat. Najbardziej efektywne źródła finansowania mogłyby wiązać określone przychody z konkretnymi wydatkami, np. przez zasilenie KFD i KFK – twierdzą pracodawcy. To gwarantuje, ze środki nie będą przeznaczane na inne cele niż infrastrukturalne.

„Wydaje się, że optymalne źródło długofalowego finansowania nie powinno generować jednostkowo znacznych obciążeń tylko dla niektórych podmiotów, lecz raczej rozkładać ciężar finansowania w sposób zrównoważony i jednostkowo niższy. Powinno mieć zatem charakter raczej powszechny, aniżeli wybiórczy i selektywny” – napisali w liście do premier Beaty Szydło. Byłoby to zgodne z powszechnym charakterem infrastruktury komunikacyjnej oraz gwarantowałoby stabilność przychodów obu funduszy.

Obecnie mamy prawne możliwości zasilania funduszy drogowego i kolejowego ze źródeł, które nie generują takich kosztów jak obligacje czy kredyty, jednak stopień ich wykorzystania jest niewystarczający w stosunku do planów inwestycyjnych – twierdzą przedstawiciele branży i apelują do premier o rozważenie możliwości zwiększenia zasilania Krajowego Funduszu Drogowego i Krajowego Funduszu Kolejowego w taki sposób „który z jednej strony sprawiedliwie rozłoży koszty inwestycji a z drugiej poprzez ograniczenie kosztów obsługi zadłużenia pozwoli na stałe, systemowe bardzo odczuwalne ustabilizowanie inwestycji infrastrukturalnych” – napisali pracodawcy budownictwa.

Dialog doceniony

W piśmie do premier Beaty Szydło przedstawiciele branży budowlanej podkreślili też rolę dialogu między stronami inwestycji. „Doceniamy nowe standardy obowiązujące w dzisiejszym Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Tak otwarte i pełne dialogu podejście resortu kierowanego przez ministra Andrzeja Adamczyka do rynku infrastruktury i budownictwa nie ma precedensu w najnowszej historii Polski. Wierzymy, że trwający dialog środowisk branżowych drogownictwa oraz administracji publicznej to jedyna droga, która może doprowadzić do wypracowania wspólnie akceptowalnych rozwiązań” – stwierdził Polski Związek Pracodawców Budownictwa.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS