Partnerzy serwisu:

 

Kolej | Linie kolejowe - Polska

Rozwój transportu rzecznego to dublowanie możliwości kolei

| Michał Litwin źródło: Zrzeszenie Niezależnych Przewoźników Kolejowych/ RynekInfrastruktury.pl 24.10.2016

 

zdjęcie autora

Michał Litwin

sekretarz Biura Zarządu Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych

 

Rozwój transportu rzecznego to dublowanie możliwości kolei
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rewitalizacja dróg śródlądowych w sytuacji gdy nadal nie mamy w Polsce bazowej sieci drogowej i kolejowej jest niecelowa. Co konkretnie miałoby być wożone barkami, czego nie da się przewieźć pociągami?
Parafrazując klasyka, można stwierdzić, że budowa nowych dróg wodnych śródlądowych jest droga i się nie opłaca. Abstrahując od potrzeb inwestycji przeciwpowodziowych, należy wieloaspektowo rozważyć celowość rewitalizacji dróg śródlądowych w sytuacji, gdy nadal w Polsce nie ma bazowej sieci drogowej i kolejowej. Co konkretnie miałoby być wożone barkami, czego nie da się przewieźć pociągami?

W moim odczuciu, koleje i rzeki są konkurencyjnymi systemami transportowymi, służącymi głównie transportom ładunków masowych. W tym miejscu należy postawić pytanie: skoro polska sieć kolejowa jeszcze 30 lat temu przewoziła 700 mln ton ładunków rocznie, a obecnie przewozy utknęły na poziomie 220-230 mln ton, to czy wydatkowanie 80 mld zł na komplementarną sieć dróg wodnych śródlądowych, która ma przewozić 15 mln ton rocznie (takie są prognozy w Strategii Rozwoju Transportu) byłoby uzasadnione ekonomicznie? Mam bardzo duże wątpliwości. Przecież jeśli by założyć, że nawet cały ten wolumen trafi na Odrę, to w perspektywie 50 lat po Odrze przepłynęłoby 750 mln ton ładunków, co przy kwocie inwestycji 30 mld zł daje koszt 40 zł za tonę. Tymczasem planowana obecnie modernizacja Nadodrzanki ma kosztować 60 razy mniej, a zatem koszt przewozu jednej tony (zakładam, że 15 mln ton rocznie zmodernizowana Nadodrzanka pomieści) to 1,3 zł. Doliczając koszty utrzymania przez te lata, koszt tony na Odrze wzrasta do 43 zł, a na Nadodrzance do 3,2 zł. Różnica wynosi więc w przybliżeniu jeden rząd wielkości.

Być może warto by zapytać obywateli w referendum albo jakimś sondażu, czy wolą mieć uregulowaną, żeglowną Odrę, czy kilka nowych linii kolejowych budujących spójną i logiczną sieć kolejową. Przecież 30 mld zł to łączny koszt budowy: Linii KDP Y Warszawa – Łódź – Poznań/ Wrocław, linii Podłęże-Piekiełko oraz linii Modlin – Płock razem wziętych.

My, jak branża kolejowa możemy i chcemy wozić więcej, chcemy by polscy producenci taboru mieli zapewniony rynek zbytu na swoje lokomotywy i wagony, chcemy by powstawały tory o coraz lepszej przepustowości i nośności. Aby tak było, należy dać kolei jasny i jednoznaczny priorytet, a nie wydawać dziesiątki miliardów złotych pieniędzy podatników na dodatkowy system transportowy dublujący możliwości kolei. A przecież należy zwrócić jeszcze uwagę na aspekt stawkowo-kosztowy. Jeśli – po przeprowadzeniu drogich inwestycji wodnych – transport rzeczny rzeczywiście przejąłby istotne wolumeny towarów, to jednostkowe stawki dostępu do torów dla pozostałych na torach ładunków musiałyby wzrosnąć.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS