Partnerzy serwisu:

 

Porty | Porty i terminale - Polska

Rydzkowski: Warto rozważyć połączenie portów Gdańsk i Gdynia w jeden organizm

| Rynek Infrastruktury źródło: pr / Rynek Infrastruktury 14.03.2014

 

Rydzkowski: Warto rozważyć połączenie portów Gdańsk i Gdynia w jeden organizm
fot. Port Gdynia

Zobacz więcej na temat:

Port Gdańsk
Port Gdynia

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Prof. Włodzimierz Rydzkowski z Uniwersytetu Gdańskiego mówi w rozmowie z portalem rynekinfrastruktury.pl, że należałoby rozważyć kwestię połączenia w jeden zarząd portów w Gdańsku i Gdyni.

Włodzimierz Rydzkowski, kierownik Katedry Polityki Transportowej na UG, zwraca uwagę, że dyskusja nt. połączenia obu portów wywiązała się podczas niedawnej konferencji Transport Week w Gdańsku. – Moim zdaniem nie jest to pomysł bezsensowny, gdyż właścicielem obu zarządów jest skarb państwa – mówi.

 

– Zarówno jednak pani Dorota Raben, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, jak i pan Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia wiceprezes Tankiewicz z Gdyni zgodnie twierdzili, że takie połączenie nie jest konieczne, gdyż współpraca pomiędzy nimi jest wzorowa. W panelu brali udział przedstawiciele terminali kontenerowych BCT Gdynia i DCT Gdańsk, którzy reprezentują prywatnych właścicieli i oczywiście w ich przypadku nie ma mowy o łączeniu, gdyż tak naprawdę, pomimo twierdzeń o współpracy i uzupełnianiu się, konkurują ze sobą – dodaje Rydzkowski.

 

– W sumie w opinii panelistów współpraca jest znakomita, pomimo dwóch zarządów. Padł argument ze strony pani prezes Raben, czy gdyby był jeden zarząd, to powstałby DCT [terminal ten, który rozpoczął działalność niespełna 10 lat temu, obecnie, z wynikiem przeładunków 1,15 mln TEU rocznie, lokuje się w setce największych terminali kontenerowych na świecie – red.]. Inne były jednak głosy z sali, m.in. ze strony przedstawicielki Instytutu Morskiego w Gdańsku, w których nie dostrzeżono wielu skoordynowanych działań obu zarządów portów – relacjonuje profesor.

Zdaniem profesora, w przypadku połączenia portów w Gdańsku i Gdyni, współpraca odnośnie do forsowania korzystnych rozwiązań prawnych (np. VAT w obrocie morskim), inwestycji infrastrukturalnych w bezpośrednim zapleczu portów, współpracy z podmiotami z branży kolejowej, wspólnego zaplecza eksperckiego, wspólnej puli maszyn i urządzeń, wymiany pracowników i lobbingu byłaby bez wątpienia łatwiejsza.

– Ale pamiętajmy, że jednoosobowe spółki skarbu państwa to kopalnia zasobów stanowisk do dzielenia przez polityków, więc co dwa zarządy i dwie rady do obsadzenia, to nie jedne. Takie są realia – konkluduje prof. Rydzkowski.

Zarówno dla portu w Gdańsku, jak i w Gdyni, rok 2013 był rekordowy pod względem przeładunków. Łącznie w obu portach przeładowano prawie 48 mln ton ładunków. Dla porównania, np. w porcie w Hamburgu przeładowano w 2013 r. 139 mln ton ładunków.




VII Kongres Kolejowy
 

VI Kongres Infrastruktury Polskiej odbędzie się 14 czerwca w Hotelu Sheraton w Warszawie. W tym roku Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury.

Tematyka tegorocznego Kongresu obejmie obszary związane z inwestycjami w infrastrukturę drogową i kolejową, plany rozwojowe żeglugi śródlądowej oraz strategiczne inwestycje z obszaru infrastruktury transportowej. Dyskutować będziemy także o zagrożeniach w realizacji projektów, technologiach dla inteligentnego budownictwa oraz infrastrukturze na potrzeby nowych środków komunikacji. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS