Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Mazowieckie

S8: Trasa wylotowa z długowieczną nawierzchnią

| Edyta Wsół źródło: RynekInfrastruktury.pl/Strabag 20.07.2015

 

 

S8: Trasa wylotowa z długowieczną nawierzchnią
fot. Strabag
S8: Trasa wylotowa z długowieczną nawierzchnią
S8: Trasa wylotowa z długowieczną nawierzchnią
S8: Trasa wylotowa z długowieczną nawierzchnią
S8: Trasa wylotowa z długowieczną nawierzchnią

Więcej z regionu:

Mazowieckie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Oddana do użytku w miniony piątek droga ekspresowa S8 łącząca węzeł Salomea i Janki posiada innowacyjną długowieczną nawierzchnię. Została ona opracowana przez należącą do Strabagu, wykonawcy inwestycji, jednostkę badawczo-rozwojową TPA.
Inwestycja została zrealizowana w formule „projektuj i buduj”, co pozwoliło wykonawcy na zoptymalizowanie projektu. Zmieniono między innymi bilans prac ziemnych, dostosowano liczbę ekranów akustycznych do nowych przepisów, zoptymalizowano specyfikę materiałów w robotach branżowych.

Długowieczny asfalt

Największą zmianą w projekcie było wdrożenie nowej formuły budowy nawierzchni. Zaprojektowano ją w taki sposób, by wydłużyć okres jej eksploatacji bez konieczności przeprowadzania strukturalnych napraw całej konstrukcji.

Nawierzchnia na S8 wymaga zatem jedynie okresowej wymiany wierzchniej warstwy nawierzchni, które ulega zużyciu głównie w wyniku ścierania na skutek kontaktu z oponami samochodowymi i działania czynników atmosferycznych.

Na czym polega innowacyjność?

Jak zapewnia wykonawca, konstrukcja dobrze radzi sobie z problemem koleinowania nawierzchni asfaltowych. Nawierzchnia ta różni się od tradycyjnej innym układem poszczególnych warstw zastosowanych asfaltów.

– W nawierzchni zwykłej mamy zazwyczaj układ trzech warstw: stosunkowo cienkiej warstwy ścieralnej, warstwy pośredniej – wiążącej i grubej warstwy podbudowy, która jest zazwyczaj sztywna, gdyż ma za zadanie przenosić obciążenie, i minimalizować powstawanie spękań. Ideą budowy dróg długowiecznych jest właśnie wstawienie w miejsce dolnej części podbudowy warstwy o dużo mniejszej sztywności, tj. bardziej elastyczną i niezwykle odporną na spękania – wyjaśnia Igor Ruttmar, prezes TPA.

Powyższy efekt jest możliwy do osiągnięcia dzięki zastosowaniu asfaltów modyfikowanych o specjalnych właściwościach. Warstwa wiążąca jest w tym przypadku znacznie grubsza a użyta mieszanka ma wysoki moduł sztywności, dzięki czemu jest bardziej odporna na odkształcenia, w tym koleinowanie.

 

Część prac jeszcze trwa

Od kilku dni kierowcy mogą korzystać z 5,8-kilometrowego odcinka drogi S8 Opacz – Janki. W budowie jest wciąż bezkolizyjny węzeł Janki Małe, który umożliwi też ominięcie Raszyna. Budowany jest też około 3,5-kilometrowy odcinek trasy z Janek do Paszkowa. Zaawansowanie wynosi to 80%, a do wykonania pozostało niewiele prac ziemnych i bitumicznych, powstały już trzy wiadukty drogowe, kładka dla pieszych, dwa mosty i jedno przejście dla zwierząt.

Z kolei do końca roku Strabag powinien zakończyć przebudowę drogi krajowej nr 7 na odcinku od węzła Janki do skrzyżowania z drogą wojewódzka nr 721 w miejscowości Sękocin Las. Stan zaawansowania robót budowlanych na tym odcinki wynosi około 70%.

Inwestycja już teraz cieszy okoliczne gminy. – Po otwarciu trasy S8 na naszych ulicach będzie luźniej i zmniejszy się czas dojazdu do samego Raszyna. Przez to nasza miejscowość stanie się ciekawsza dla inwestorów. Mniejsze natężenie ruchu pozwoli nam rozwinąć w nowy, lepszy sposób transport zbiorowy. Działania w tym zakresie będą nas kosztować mniej niż dotychczas – mówi Mirosław Chmielewski, pełnomocnik wójta gminy Raszyn ds. Rozwoju.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS