Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Pozostałe - Polska

Samorządy będą mogły dokładać do budowy dróg krajowych

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfratsruktury.pl 15.12.2016

 

 

Samorządy będą mogły dokładać do budowy dróg krajowych
fot. Antti Leppänen, commons.wikimedia.org, CCA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zainteresowane samorządy będą mogły dopłacać z własnych budżetów do budowy dróg krajowych. Sejm znowelizował wczoraj ustawę o drogach publicznych. Teraz daje podstawę prawną do tego typu działań. Według resortu infrastruktury to wyjście naprzeciw oczekiwaniom samorządów.
Znowelizowane przepisy eliminują wątpliwości prawne w tym zakresie, wprowadzając możliwość współpracy finansowej między jednostkami samorządu terytorialnego a Skarbem Państwa w zakresie inwestycji drogowych. Dotychczas takie działania były kwestionowane przez regionalne izby obrachunkowe.

Tylko dobrowolnie

Jak mówił w Sejmie wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, zainicjowanie zmiany w przepisach było reakcją na sygnały płynące od samorządów, które są zainteresowane tają współpracą, lecz dotychczas nie miały do tego jednoznacznego mandatu prawnego. Jako przykłady takich jednostek wiceminister wymienił Szczecin, który deklaruje wolę dołożenia do zachodniej obwodnicy miasta, Niepołomice, które są zainteresowane budową węzła na autostradzie A4, czy gminę Siedlec koło Wolsztyna, której zależy na realizacji niewielkiej inwestycji i którą jest w stanie współfinansować.

Samorządy będą mogły partycypować w kosztach budowy dróg krajowych na swoim terenie na podstawie porozumień. Jak podkreślał wiceminister Jerzy Szmit, ma się to odbywać dobrowolnie. – Mówię to jednoznacznie, bez żadnych zastrzeżeń. Musi być porozumienie, musi być wola obu stron, żeby daną inwestycję na drodze krajowej, która przechodzi przez daną gminę czy dany powiat, bo tego też nie można wykluczyć, czy nawet województwo, można było współfinansować – powiedział.

Ta dobrowolność – jak zauważył – działa w dwie strony. Pytany czy droga S6 miałaby większą szansę na realizację, gdyby dołożyły się do niej samorządy, stwierdził: – Tak jak nie będzie takiej sytuacji, że generalna dyrekcja będzie wymuszała na samorządach współfinansowanie, tak też trudno sobie wyobrazić drugą sytuację – że samorząd powie: dobrze, to ja wypłacę, jestem gotów dać milion na budowę drogi, a wy dajcie 5 mld {koszt budowy S6 szacowany jest na 5,7 mld zł –dop. red.]. Musimy w tym wszystkim zachować jakiś rozsądek – stwierdził Szmit.

Rekomendacje od ministra

Znowelizowana ustawa o drogach publicznych wprowadza także możliwość wydawania, rozpowszechniania lub rekomendowania przez ministra właściwego do spraw transportu wzorów i standardów dotyczących przygotowania inwestycji w zakresie dróg publicznych. Chodzi o budowę, przebudowę, remont, czy utrzymanie.

Do tej pory minister nie miał takich uprawnień w odniesieniu do dróg zarządzanych przez samorządy. Znowelizowane przepisy będą mogły być wykorzystane m.in. do rekomendowania wzorów i zaleceń opracowanych przy udziale działającej przy Ministerstwie Rady Ekspertów, w skład której wchodzą także przedstawiciele samorządów.

– Budownictwo drogowe dzisiaj posługuje się ogólnymi przepisami, które dotyczą całego budownictwa, natomiast nie ma specyficznych przepisów, które dotyczą budownictwa drogowego – zauważył wiceminister infrastruktury, jako przykład wymieniając urządzenia służące ochronie zwierząt. – Dzisiaj tak naprawdę nie ma jednoznacznych przepisów dotyczących tego, w jaki sposób, chociażby w jakiej odległości, należy ulokować przejście dla dużych zwierząt, w jakiej odległości ma być jedno przejście od drugiego. To jest tak naprawdę wola projektantów, to jest ich wola, ich doświadczenie – stwierdził.

To pierwsza ustawa uchwalona w ramach tzw. procesu optymalizacji budowy dróg. Przepisy zostały poparte przez wszystkie ugrupowania w Sejmie. Teraz zajmie się nimi Senat.



Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS