Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Lubuskie

Samorządy części województwa lubuskiego walczą o A18

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 24.02.2016

 

 

Samorządy części województwa lubuskiego walczą o A18
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Lubuskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Poza jezdnią północną, ukończoną w 2006 roku, dotychczas powstało zaledwie 7 km z planowanych 78 km autostrady A18. Nadal na przebudowę czeka 71-kilometrowy odcinek, liczącej już 80 lat, jezdni południowej. Dostosowanie tej trasy do współczesnych parametrów autostrady pozwoli zmienić oznaczenie drogi z krajowej nr 18 na autostradę A18. Już jest wiadome, że nie nastąpi to jednak przed 2020 rokiem. Niestety, panuje obawa, że ta przemiana może nastąpić w dużo dalszej przyszłości.
Betonowe „schody” Europy

Ten odcinek osiemnastki popularnie nazywany jest „schodami”. Konsekwencje niedogodności pokonywania ich stopni ponoszą nie tylko indywidualni kierowcy. Brak dogodnego połączenia drogowego blokuje rozwój gospodarczy przygranicznych powiatów i gmin, położonych w południowo – zachodniej części województwa lubuskiego. Drogowe „schody” – dodatkowo usiane licznymi, stwarzającymi zagrożenia w ruchu, dziurami i spękaniami – odstraszają inwestorów od lokowania swojego kapitału w tym regionie.
– Ta droga to wstyd Polski i polskiego rządu – nie kryje oburzenia Ryszard Klisowski, wójt gminy Przewóz w powiecie żarskim. – Po tych wertepach wjeżdżają do Polski, nie tylko Niemcy, lecz też podróżni z całej Europy – podkreśla wójt. – Strona północna województwa zyskała S3 i połączenie z A2, a południową nikt już się nie przejmuje. Tu zostały tylko powiat żarski i żagański, które traktowane są po macoszemu – dodaje.

– Mam duży żal do samorządu województwa, że zrezygnował z walki o nasz rejon. Dolny Śląsk przejął inicjatywę, dzięki temu A4 skierowano w kierunku Jędrzychowic i Zgorzelca. Powiaty żarski i żagański straciły na tym – podkreśla Henryk Janowicz, starosta żagański.
Powiaty żarski i żagański są jednymi z największych w województwie lubuskim. „Osiemnastka” jest dla nich kręgosłupem komunikacyjnym. Lokalny biznes nie kryje, że bez podniesienia jej standardu do parametrów autostrady dalsze inwestowanie w rozwój ich przedsiębiorstw mija się z celem. Bo towary trzeba dowieźć i wywieźć, a obiecywana od lat przebudowa osiemnastki dotąd nie doszła do skutku.

A18 strategicznie ważna, ale bez priorytetu

A18 Olszyna – Golnice jest istotnym elementem komunikacyjnym III korytarza transportowego T-ENT, biegnącego od Drezna poprzez Olszynę, Wrocław, Katowice, Lwów do Kijowa. Jako E36 stanowi najkrótsze i najszybsze połączenie transportowe południowej części województwa lubuskiego z Dreznem, Berlinem i północną częścią Niemiec oraz ze stolicą Dolnego Śląska. A18 jest również ważnym elementem wymienianym w studium integracji polskiej części pogranicza.

Historia budowy A18 sięga lat trzydziestych ubiegłego wieku. Trasa była fragmentem autostrady Reichsautobahn 9, która wówczas stanowiła najważniejszy projekt drogowego połączenia Berlina z Wrocławiem. Współczesna historia A18 zatrzymała się w 2006 roku, kiedy ukończono budowę północnej jezdni (w kierunku Berlina). Na kolejne trzy lata była zaplanowana modernizacja południowej jezdni od Olszyny (granica polsko – niemiecka) do Golnic koło Krzyżowej. Zabrakło jednak środków na kontynuację prac budowlanych.
Przebudowa jezdni południowej A18 została włączona do PBDK 2011 – 2015. Umieszczono ją w załączniku 1a, co oznaczało rozpoczęcie prac przed 2013 rokiem. Niestety, i tym razem zabrakło środków, więc inwestycję przesunięto na listę rezerwową.

Inwestycja znalazła się w kolejnej edycji rządowego programu inwestycyjnego. PBDK na lata 2014-2023 wskazał w załączniku 2 przebudowę A18 jako jeden z elementów istotnych do stworzenia pełnej sieci autostrad w kraju. Tym razem w koncepcji realizacji projektu założono powołanie spółki specjalnego przeznaczenia, która pozyska środki na zadanie z rynku kapitałowego.

Apel o 1,3 miliarda złotych

Przyjęta koncepcja wyczerpała jednak cierpliwość lubuskich samorządowców. Ten zapis uznali za płonną, bez żadnego pokrycia, obietnicę i spychanie ich problemu na margines inwestycyjnych priorytetów rządu. Samorządowcy lubuskich powiatów żagańskiego i żarskiego zaapelowali więc do Ministra Infrastruktury i Budownictwa o zweryfikowanie planów. Uczynili to z końcem stycznia przyjmując wspólny apel o zmiany w PBDK przyspieszające wykonanie modernizacji i remontu A18 Olszyna – Golnice.

Pod samorządowym apelem, skierowanym do instytucji centralnych i posłów, podpisało się 12 wójtów i burmistrzów oraz starostowie powiatów żagańskiego i żarskiego. W swoim piśmie przede wszystkim wskazali na konieczność przyjęcia innego niż spółka celowa modelu finasowania przedsięwzięcia. Przebudowa, według wcześniejszych szacunków, kosztowałaby ok. 1 mld 300 mln zł. „Decyzja o przyznaniu konkretnych środków na realizację inwestycji byłaby przejawem rzeczywistego uwzględnienia konieczności realizacji inwestycji w autostradę A18, odkładanej od wielu lat na później, na bliżej nieokreślony czas” – zaznaczyli w dokumencie sygnatariusze apelu.

Wysiłki lokalnych samorządów wsparł Sejmik Województwa Lubuskiego, który z początkiem lutego uchwalił stanowisko w sprawie konieczności zmodernizowania A18. Radni województwa wyrazili niepokój z powodu wieloletniego opóźnienia inwestycji i przyjęli z aprobatą działania lokalnych samorządów. Podkreślili równocześnie potrzebę zabezpieczenia przez państwo środków na realizację zadania. Zarząd Województwa Lubuskiego ponadto postanowił wykonać rozbudowy dróg wojewódzkich w częściach łączących się z A18: nr 296 relacji Iłowa – Ruszów, nr 295 relacji Nowogród Bobrzański – Żagań oraz nr 297 w Lesznie Górnym.

Szklany przypadek Wymiarek

– Droga krajowa nr 18 w planach ministerialnych z biegiem lat spadała na coraz to niższy poziom w hierarchii ważności. To budzi obawy, ponieważ – jako włodarze gmin – tracimy argumenty natury gospodarczej, służące funkcjonowaniu firmom, które już tu prowadzą działalność. Wytrąca się nam też argument: dobra logistyka, który z kolei jest istotny w przypadku rozmów z nowymi inwestorami. Ten problem dotyczy wszystkich gmin obu powiatów regionu południowo – zachodniego województwa. W zasadzie od wielu lat brakuje nam ważnego atutu rozwoju gospodarczego – mówi Wojciech Olszewski, wójt gminy Wymiarki w powiecie żagańskim.

Gmina Wymiarki jest najmniejszą gminą województwa lubuskiego – liczy zaledwie 2 400 mieszkańców. Za to może się poszczycić pozyskaniem dużego inwestora: austriackiej grupy Stölzle, która w 2014 roku kupiła upadłą miejscową hutę szkła. Huta w Wymiarkach jest jej siódmą w Europie i drugą w Polsce, gdzie wcześniej zainwestowała w zakład w Częstochowie, który w tej chwili zatrudnia 600 – 700 osób.

Austriacka grupa dostrzegła atuty gminy, takie jak niska cena gruntów i wykwalifikowana kadra, która pozostała po pierwotnym przedsiębiorstwie i którą kształci nastawione na hutnictwo szkolnictwo regionu. W Wymiarkach w tej chwili daje pracę 120 – 130 osobom. Planuje zainwestować w unowocześnienie zakładu kilkanaście milionów euro. W ciągu najbliższych pięciu lat chce rozwinąć tu zakład porównywalny do huty w Częstochowie. – Ale jest bariera logistyczna. Jakość szkła nie może być testowana na drodze nr 18. „Schody” powodują, że trzeba się liczyć ze stratami w transporcie – zaznacza wójt Wojciech Olszewski.

Grupa Stölzle jest w tej chwili przed wyborem miejsca dla centrum logistycznego, obsługującego jej huty. Taki teren mogą zaoferować Wymiarki. – Dzisiaj nie jesteśmy konkurencyjni dla tych, którzy oferują teren pod inwestycję wraz z dogodnym do niego dojazdem. Problem polega też na tym, że z osiemnastki nie da się zjechać bezpośrednio do gminy – mówi wójt Olszewski.

Włodarz gminy walczy więc o modernizację osiemnastki do parametrów autostrady. Walczy też o zjazdy. Chce poznać perspektywę czasową inwestycji, bo od tej zależą możliwości pozyskiwania nowych inwestorów i utrzymania już tu funkcjonujących. – Najbliższe pięć lat są kluczowe dla rozwoju huty. Tu będą mieli pracę ludzie nie tylko z naszej gminy, ale też sąsiednich. Ich władze trzymają kciuki za powodzenie rozwoju tej firmy, bo wiedzą, że potencjalne miejsca pracy czekają też na ich mieszkańców – podkreśla wójt Wymiarek.
– A18 to jest przede wszystkim wyjazdem z naszego terenu w kierunku świata. Wspieramy wójta Wymiarek. Działamy w zespole i dla sprawy, która jest wspólna dla wielu gmin – potwierdza Andrzej Kmyszek, burmistrz Jasienia w powiecie żarskim.

Droga do zapomnianego lubuskiego obszaru

W regionie dobrego dojazdu potrzebują też obszary przemysłowe Iłowa (pow. żagański) czy Żar. Potrzebują go również powiaty, które na swoich obszarach borykają się z wysokim bezrobociem. Powołanie więc samorządowego porozumienia w sprawie A18 stało się koniecznością. – I nie było trudne, bo mamy wspólny interes, by rejon się rozwijał. A został on zapomniany – ubolewa Henryk Janowicz, starosta żagański. – I to nas boli – nie ukrywa starosta.

O obszarze pozbawionym dobrego dojazdu nie dają zapomnieć nie tylko samorządowcy. W zabieganie o A18 uaktywniły się lokalne społeczności i co ważne – młodzi ludzie, którzy utworzyli Ruch Społeczny Perspektywa. Zrzeszone w nim osoby zabiegają o swoją przyszłość i warunki rozwoju ich rejonu nie tylko na teraz, ale też na najbliższe lata.

Starosta żagański zwraca natomiast uwagę na niedostateczne zainteresowanie ich problemem posłów regionu. W kampanii wyborczej mówili o potrzebie modernizacji drogi, za to po – już z realizacją postulatów jest gorzej. Lubuscy samorządowcy szukają więc jeszcze innych sposobów, by przekonać rządzących do konieczności budowy południowej nitki A18. W najbliższym czasie planują spotkanie z przedstawicielami lokalnych przedsiębiorstw, by wraz z nimi wypracować konkretny pakiet gospodarczych argumentów za autostradą.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS