Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Zagranica - Ukraina

Sławomir Nowak: Drogi na Ukrainie takie jak w Polsce 20 lat temu

| Martyn Janduła źródło: RynekInfrastruktury.pl/Espreso.tv 07.11.2016

PARTNER DZIAŁU


 

Sławomir Nowak: Drogi na Ukrainie takie jak w Polsce 20 lat temu
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Ukraina

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Podobnie trudnej sytuacji drogowej jaka ma miejsce obecnie na Ukrainie Polska doświadczała 20 lat temu – stwierdził Sławomir Nowak, szef Ukravtodoru w pierwszym wywiadzie udzielonym ukraińskim mediom. W jego ocenie, w nieco lepszej sytuacji, w stosunku do dróg, są obecnie ukraińskie koleje.
Sławomir Nowak, były minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej za rządów Platformy Obywatelskiej, w październiku 2016 r. został prezesem Ukrawtodoru, ukraińskiej państwowej agencji drogowej. W niedzielę udzielił pierwszego na Ukrainie wywiadu dla Espreso.tv, prywatnej telewizji internetowej.

Redaktor telewizyjny spytał co skłoniło byłego ministra do przyjęcia stanowiska szefa agencji państwowej, która w dodatku jest słabo płatna. Sławomir Nowak odpowiedział, że przyjął ofertę rządu Ukrainy jako wyzwanie, pewnego rodzaju wyzwanie życiowe. – Pozwolę sobie powiedzieć, że doświadczenie polityczne i zawodowe mam już dosyć duże – odparł Nowak. – Zdecydowałem się w bardzo ważnym momencie w historii Ukrainy i Europy, bowiem Ukraina jest ważnym krajem w Europie. Jako Polak uważam, że Polska była silniejsza dzięki efektywnemu wsparciu Ukrainy w procesie transformacji, jaki udzielił rząd ukraiński naszemu rządowi. Dlatego zdecydowałem się wesprzeć Ukrainę swoim programem reform – podkreśla w wywiadzie.

Szansa dla Ukrainy?

Nowak nie ukrywa w wywiadzie, że wziął na siebie ogromne wyzwanie. Aktualną sytuację na drogach Ukrainy porównuje do tej, która panowała w Polsce dwadzieścia lat temu. – Kiedy nie było pieniędzy na ich utrzymanie i na remonty dróg. W Polsce doświadczyliśmy podobnego kryzysu – dodaje. – To jest bardzo ważne. Bez odpowiednich środków na remonty i utrzymanie dróg, można zapomnieć o rozwoju gospodarczym kraju. To jest właśnie to, co staram się wyjaśnić w negocjacjach z Komisją Budżetową, Komisją Transportu lub podczas rozmów z posłami – podkreśla.

Okazuje się, że roczny budżet Ukravtodor wynosi tyle, co polskie środki z drogowego budżetu na dwa-trzy miesiące. – Oczywiście Polska miała niesamowitą okazję, żeby skorzystać ze wsparcia Unii Europejskiej. Ukraina, niestety, nie jest członkiem UE. Dlaczego przyszedłem tutaj, by spełnić to ukraińskie marzenie. Mocno w to wierzę – mówi Nowak.

Wskazuje, jak duże znaczenie w rozwoju w sektorach drogowych, kolejowych i lotniczych miały środki unijne. Jego zdaniem, konieczne są także zmiany mentalne w świadomości społecznej, zwłaszcza w kulturze pracy. Pytany czy należy to odnieść do problemu korupcji mówi: Wydaje mi się, że na Ukaranie panuje zbyt duża tendencja do wyolbrzymiania zjawiska korupcji. Nie mówię, że tak nie jest. Oczywiście, że jest. Wyeliminuję ten problem, bo nie ma na niego miejsca, nawet przy tych okruchach ludzkich pieniędzy.

Jak wynika z rozmowy, problemem Ukrainy jest też brak planu działania na okres dłuższy niż rok. Do tego w ubiegłym roku budżet Ukrainy przyjęto dopiero w kwietniu, później jednak podlegał on dalszym modyfikacjom, w konsekwencji prace nad nim zakończono dopiero w sierpniu. Nowak wskazał, że to zbyt późno, by cokolwiek zacząć realizować. – To nie są Włochy i Grecja, gdzie można budować cały rok. W naszej części Europy mamy dostępnych kilka miesięcy, od marca do października – zaznaczył. Jak dodał, to powoduje pośpiech i dodatkowe koszty, które sprzyjają korupcji.

Drogi na wzór Polski

Jedynym z pomysłów Nowaka jest decentralizacja dróg, tak, jak miało to miejsce w przypadku Polski. Według Nowaka, Kijów nie będzie w stanie kontrolować 170 tys. kilometrów dróg. – W Polsce jest lepiej niż na Ukrainie chociażby z takiego powodu, że każda droga ma swojego właściciela – mówi. Zdaniem byłego ministra transportu, to władze lokalne powinny być odpowiedzialne za utrzymanie i remonty dróg na swoim terenie. Reformę przejdzie także Ukravtodor, tak by zbudować przejrzysty system, który będzie dysponował środkami publicznymi.

Kolejnym problemem Ukrainy jest brak drogowych regulacji. Tutaj również Nowak sugeruje zmiany na wzór Polski. Jego zdaniem należy wprowadzić opłaty za korzystanie z dróg przez przewoźników towarowych, który w znacznej mierze odpowiadają za degradację nawierzchni. Kolejnym aspektem, który wymaga nadrobienia, jest określenie nośności dróg. – Nie może być tak, że ciężarówka została przeciążona trzy razy. Nie ma technologii budowy dróg, które wytrzymują ciężarówki ważące 120-150 ton – zaznacza Nowak w wywiadzie dla ukraińskiej telewizji.

Były minister odniósł się też do tematu portów na Morzu Czarnym. Jego zdaniem to aspekt, w którym Ukraina ma wiele do zaoferowania Europie. Jednak, żeby miały one znaczenie dla gospodarki, kraj musi stworzyć odpowiednie połączenia komunikacyjne między Lwowem i Charkowem, Odessą i Dnieprem. – Należy również pamiętać o tym, by budować swoje stosunki z Zachodem, w tym także za pomocą transportu. Jest to bardzo ważne. Bo może za jakiś czas Ukraina będzie krajem tranzytowym zjednoczonego Wschodu i Zachodu – zaznaczył Nowak.

Kolej na kolej

Sławomir Nowak pytany o porównanie ukraińskiej kolei do polskiej stwierdza: Nie jestem tak dobrze poinformowany o aktualnym stanie kolei na Ukrainie. Wiem, że w Polsce mamy w tym temacie wielki postęp w ostatnich latach. Osobiście jestem z tego zadowolony, bo sam brałem też w tym udział. Mogę jednak stwierdzić, że stan ukraińskich dróg jest znacznie gorszy niż stan kolei państwowej – wyjaśnił. Zaznaczył, że ze względu na duże wyzwania na drogach, mniejsza wagę przywiązuje się obecnie do kolei. – Mam nadzieję, że mamy dobry zespół składający się z dobrych specjalistów, inspektorów i kolejarzy. Wierzę, że jeśli wspólnie wykorzystamy umiejętnie potencjał ludzki, zaczniemy na wzór europejskich i międzynarodowych doświadczeń nim zarządzać, to sukces przyjdzie sam – podkreślił Nowak.

Najbliższy plan w czterech krokach

Sławomir Nowak swoje plany w czterech punktach. Pierwszym z nich jest poznanie wielkości budżetu. Drugim zatwierdzenie Państwowego Funduszu Drogowego. Trzeci aspekt to wewnętrzne reformy Ukravtodoru, a czwarty wprowadzenie przejrzystych zasad technicznych dotyczących projektowania i budowy dróg.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS