Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Smoliński: Zmniejszyć dysproporcję między transportem drogowym i kolejowym

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 18.02.2016

 

 

Smoliński: Zmniejszyć dysproporcję między transportem drogowym i kolejowym
fot. Tomas Fano, flickr.com, CCA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rozwój zrównoważonego transportu – rozumiany jako odciążenie transportu drogowego na rzecz kolei i dróg wodnych – to jeden ze sposobów na poprawę bezpieczeństwa – wskazuje wiceminister infrastruktury i budownictwa Kazimierz Smoliński.
Ekonomiczne skutki wypadków komunikacyjnych, według ekspertów, przekraczają 2% PKB. Największy udział w tych kosztach – aż 98 % – mają wypadki na drogach, 1,5% to wypadki na kolei, a 0,5 % stanowią wypadki lotnicze. Poprawę można osiągnąć poprzez narzędzia dedykowane drogom – kontynuując realizację budowy i modernizacji dróg, usprawniając szkolenia kierowców itd. Na problem bezpieczeństwa należy jednak spojrzeć przez pryzmat całego transportu – mówi wiceminister infrastruktury i budownictwa Kazimierz Smoliński. Na problem ten zwrócił uwagę podczas konferencji poświęconej bezpieczeństwu transportu współorganizowanej przez Najwyższą Izbę Kontroli.

Dysproporcja drogi – kolej – rzeki

– Obserwujemy dysproporcję w rozwoju transportu kolejowego i drogowego – zauważa wiceminister. To wynik przede wszystkim dużych inwestycji w infrastrukturę drogową w ostatnich latach. – Skala dysproporcji, mimo systematycznego wzrostu rynku przewozów kolejowych, ciągle rośnie – stwierdza Kazimierz Smoliński. Obecny udział przewozów kolejowych to ok. 12% rynku, podczas gdy transport samochodowy stanowi aż 82%.

W statystykach odstajemy od krajów Unii Europejskiej i to nie tylko jeśli chodzi o rozkład transportu między drogi i koleje. Największa dysproporcja dotyczy wykorzystania dróg wodnych. Nie tylko kraje unijne, ale także nasi wschodni sąsiedzi jak Białoruś czy Ukraina przewożą drogami wodnymi zdecydowanie więcej – zauważa wiceminister. U nas transportem wodnym przewozimy ok. 0,1 proc. wszystkich towarów. – Można powiedzieć, że ten transport nie istnieje – stwierdził wiceminister.

To samo, jego zdaniem, dotyczy samych dróg wodnych. – Jest pojęcie ustawowe „drogi wodne”, ale po powodzi z 2007 roku droga wodna na Odrze przestała istnieć, a na Wiśle praktycznie nigdy nie istniała – mówi. Tę sytuację ma zmienić Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Działalność resortu ma sprawić, że zwłaszcza towary ciężkie, masowe, będą przewożone drogą wodną. 

Pierwsze doświadczenia są

Realizowanie koncepcji transportu zrównoważonego może być rozwiązaniem na poprawę parametrów bezpieczeństwa i jednocześnie środowiska naturalnego – stwierdza wiceminister. Pierwsze kroki w tym kierunku już postawiliśmy za sprawą wprowadzenia nowoczesnych pociągów: Pendolino, Dart, czy Flirt – uważa. Spowodowało to, że liczba pasażerów wzrosła. – Jeżeli pociągiem podróżuje około 500 pasażerów, to znaczy że blisko pół tysiąca samochodów mniej korzysta z alternatywnej trasy drogowej – stwierdza Kazimierz Smoliński.

Podobnie w transporcie towarowym kolejowym. – Jeden pociąg ciągnący przeciętnie od 44 do 50 kontenerów jest alternatywą dla co najmniej 44 ciężkich tirów, odciążając transport drogowy. Myślę, że stary slogan, by tiry szły na tory, powinien zostać zrealizowany – mówi Kazimierz Smoliński.

Dodaje, że nie chodzi bynajmniej o hamowanie intensywnego rozwoju transportu drogowego. – Chcielibyśmy jednak, by w tym torcie, który jest do podziału, coraz większy udział miał transport kolejowy – zauważa wiceminister. I podkreśla, że chodzi zarówno o względy bezpieczeństwa, jak i czynniki ekonomiczne, czyli zapobieganie skutkom nadmiernej eksploatacji dróg przez ciężki transport.

Polska jest obecnie największym przewoźnikiem drogowym w Europie. Tę przewagę, zdaniem wiceministra, należy wykorzystywać. Jednak uwzględniając fakt, że ilość przewożonych towarów – zwłaszcza za pośrednictwem portów – lawinowo wzrasta , większa część towarów powinna być przewożona koleją. – Jeśli całość tego wzrostu pochłonie transport drogowy, to się okaże, że autostrady, które budujemy, są niewydolne – mówi Kazimierz Smoliński.

Kolej na długie dystanse, rozwój intermodalu i wykorzystanie rzek

– Zależy nam bardzo na rozwoju transportu w zakresie północ – południe. PKP Cargo zaczyna przewozić na południe wykorzystując porty morza Adriatyckiego, zwłaszcza w Słowenii czy Chorwacji – tam zaczynamy ten transport realizować – mówi wiceminister. Jego zdaniem, kolej powinna wykorzystywać swoją przewagę przede wszystkim na długich dystansach. Powinna także oferować swoje usługi, w postaci platform, przewoźnikom drogowym.

Minister zapowiada, że w najbliższym czasie szczególnie rozwijany będzie transport intermodalny, gdzie jest miejsce do współpracy między koleją i drogowym, a także transport wodny. – Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej chce na Odrze przywrócić przynajmniej ten stan, który był kiedyś, natomiast na Wiśle jest projekt wykorzystania przynajmniej końcówki rzeki od Tczewa do ujścia Wisły – mówi wiceminister.

Jak wyjaśnia, stan wody w tym miejscu, nawet przy najniższych poziomach dotychczas nie spadał poniżej 2 metrów. – To pozwala realizować transport w postaci barek. Planowany jest też rozwój suchego portu w pobliżu Tczewa – informuje wiceminister. Zaznacza, że to inicjatywa prywatna, ale mająca rządowe poparcie.

– Jeśli uwzględnimy, że kolej rozpoczyna miliardowe inwestycje w modernizację linii kolejowych, których efektem będzie polepszenie dostępu do portów, poprawa połączeń ze Śląskiem oraz usprawnienie najważniejszych tras łączących południe Polski z Wybrzeżem, to rozwój transportu zrównoważonego może postępować szybciej z korzyścią dla bezpieczeństwa, środowiska i obywateli – podsumowuje.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS