Partnerzy serwisu:

 

Porty | Żegluga - Polska

Specustawą dotyczącą budowy kanału żeglugowego zajmie się rząd

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl 22.11.2016

 

 

Specustawą dotyczącą budowy kanału żeglugowego zajmie się rząd
fot. Urząd Morski w Gdyni

 

– Specjalna ustawa ma usprawnić proces realizacji inwestycji – podkreśla Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. – Zgodnie z planem chcielibyśmy wybudować kanał do 2022 roku – dodaje.
Jak podaje Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej – kanał w nowej sytuacji geopolitycznej Polski i wschodnich obszarów Unii Europejskiej ma znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy Unii. Ale bardzo istotne są też aspekty rozwoju gospodarczego i turystycznego tych obszarów, rozwoju portu elbląskiego itd.

Wiceminister Witkowski dodaje, że obradujący w tym tygodniu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zespół do spraw programowania prac rządu zdecydował też o włączeniu do jego prac projektu specjalnej ustawy o modernizacji toru wodnego Szczecin – Świnoujście do głębokości 12,5 m. To także ważna inwestycja, mająca strategiczne znaczenie dla rozwoju zespołu portów Szczecin i Świnoujście – podkreśla podsekretarz stanu MGMiŻŚ.

Sprawa dotycząca budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną nabiera tempa. W ostatnim tygodniu Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej spotkał się z przedstawicielami pozarządowych organizacji ekologicznych.

Wśród osób zainteresowanych kwestiami ochrony środowiska w związku z planowaną inwestycją byli m.in. przedstawiciele Polskiego Klubu Ekologicznego (Polish Ecological Club Main Board) oraz Polskiego Klubu Ekologicznego Okręg Wschodnio-Pomorski, Greenpeace Polska, Fundacji Greenmind, Kuling Grupy Badawczej Ptaków Wodnych, Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków. W rozmowie dotyczącej planowanej budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną uczestniczyli też przedstawiciele Departamentu Gospodarki Morskiej w resorcie oraz Urzędu Morskiego w Gdyni, który będzie inwestorem wspomnianego przedsięwzięcia.

– Kwestie związane z ochroną środowiska są dla nas bardzo ważne – podkreślał minister Gróbarczyk. – To przede wszystkim z tego powodu, by właściwie chronić środowisko i wprowadzić rozwiązania kompensujące ewentualny wpływ na otoczenie planowanego kanału, szacowane koszty inwestycji zwiększyły się z pierwotnie planowanej kwoty ok. 500 mln do blisko 900 mln obecnie – dodawał.
Przedstawiciel rządu przypomniał o prowadzonych rozmowach z Komisją Europejską dotyczących tej inwestycji i jej wpływu na środowisko. Obecne ustalenia są takie, iż Komisja wyda opinię dotyczącą przedsięwzięcia, kiedy otrzyma bardziej szczegółowe informacje dotyczące inwestycji, tj. studia wykonalności a przede wszystkim raport oddziaływania na środowisko. Właśnie trwa postępowanie przetargowe mające wyłonić wykonawcę tych dokumentów. Powinny być gotowe łącznie z decyzjami środowiskowymi pod koniec przyszłego roku.

– Studium wykonalności odpowie też na pytanie o ostateczną lokalizację kanału – wyjaśniła Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni. – W tej chwili brane pod uwagę są trzy warianty: Skowronki, Nowy Świat i Nowa karczma (Piaski). O tym, która lokalizacja będzie najlepsza, zdecydują przede wszystkim właśnie aspekty związane ze środowiskiem.

Przedstawiciele organizacji ekologicznych artykułowali swoje obawy, mówili o ew. zagrożeniach dla siedlisk ptasich, dla flory i fauny Zalewu. Minister poprosił przedstawicieli organizacji ekologicznych o przedstawienie swoich opinii o inwestycji. Zapewnił, iż wszelkie uwagi zostaną wnikliwie rozpatrzone. Zachęcał też do aktywnego udziału w spotkaniach dotyczących przedsięwzięcia, m.in. w planowanym spotkaniu z mieszkańcami i gospodarzami Krynicy Morskiej.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS