Partnerzy serwisu:

 

Kolej | Regulacje - Polska

Specustawa to rozwiązanie szyte na miarę

| Paweł Wajda źródło: RynekInfarstruktury.pl 03.04.2016

 

zdjęcie autora

Paweł Wajda

prof. dr hab., adwokat, White & Case , M. Studniarek i Wspólnicy - Kancelaria Prawna sp.k.

 

Specustawa to rozwiązanie szyte na miarę
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Specustawa pozwala na pokonanie problemu, który jest trudno rozwiązywalny przy zastosowaniu regulacji ogólnej. Jej zaimplementowanie do systemu prawa będzie z pożytkiem dla efektywności procesu inwestycyjnego w obszarze kolei.
Zastanawiając się czy wprowadzenie kolejnej specustawy – tym razem kolejowej – jest dobrym pomysłem, warto od razu zauważyć, że nazwa specustawa jest bardzo niezręczna. Po pierwsze – w sposób nieuprawniony – sugeruje, że jest to jakaś „ważniejsza” regulacja, podczas gdy w rzeczywistości mamy do czynienia z klasyczną ustawą. Po drugie, sprawia wrażenie, że mamy do czynienia z autonomicznym aktem prawnym, choć niejednokrotnie specustawą są konkretne postanowienia innej ustawy.

W ujęciu konstrukcyjnym specustawa jest potoczną nazwą dla regulacji prawnej, która służy rozwiązaniu konkretnego, bardzo precyzyjnego problemu. Rolą tej regulacji jest wyłączenie – dla rozwiązania tego problemu – stosowania regulacji systemowej (na przykład specustawa drogowa wyłącza stosowanie przepisów prawa powszechnie obowiązującego, znajdujących zastosowanie w ramach procesu inwestycyjno-budowlanego). Wyróżnikiem specustawy jest także to, że jej okres obowiązywania jest z góry określony. Specustawa ma pierwszeństwo w zastosowaniu w odniesieniu do regulacji systemowej (zgodnie z zasadą prawa, iż lex specialis derogat legi generali).

Rozwiązanie szyte na miarę


Specustawa jako rozwiązanie szyte na miarę, które pozwoli na pokonanie problemu, który jest trudno rozwiązywalny przy zastosowaniu regulacji ogólnej, jest dobrym pomysłem. Potwierdzają to choćby doświadczenia związane ze specustawą drogową, czy też specustawą na EURO 2012. Ze swojej natury specustawa jest zawsze bardziej dopasowana do okoliczności danej sprawy i jej specyfiki niż regulacja systemowa, która z założenia znajduje zastosowanie do wszystkich przypadków.

Poddając analizie tzw. wąskie gardła w ramach procesu inwestycyjnego w obszarze infrastruktury kolejowej, czyli problemy powstałe na kanwie stosowania regulacji z rozdziału 2b ustawy z 28 marca 2003 roku o transporcie kolejowym) można z powodzeniem przyjąć, że ich wyeliminowanie w drodze zaimplementowania do systemu prawa nowej specustawy będzie z pożytkiem dla efektywności procesu inwestycyjnego. Tym bardziej, że w obecnej perspektywie finansowej skala inwestycji prowadzonych w obszarze infrastruktury kolejowej będzie ogromna.

Dobre doświadczenia

Mamy już za sobą pozytywne doświadczenia ze specustawą drogową. Mogą one stanowić dobry wzór do wykorzystania w obszarze procesu inwestycyjnego dotyczącego infrastruktury kolejowej. Rozwiązania drogowe są zdecydowanie bardziej proinwestycyjne niżeli ma to miejsce w przypadku aktualnie stosowanych rozwiązań kolejowych. Również przygotowanie inwestycji drogowych w sferze prawnej jest dużo prostsze niż ma to miejsce obecnie w inwestycjach kolejowych.

Najciekawszym rozwiązaniem, które znajduje zastosowanie w obszarze inwestycji drogowych i które w mojej ocenie powinno zostać implementowane w specustawie kolejowej, jest jedna zintegrowana decyzja dla inwestycji. Istotnie upraszcza ona i odformalizuje całe postępowanie – znacznie łatwiej jest uzyskać decyzję zintegrowaną niżeli kilka decyzji. Inne ciekawe rozwiązania to np. możliwość uzyskania dostępu do terenu, jeszcze przed wszczęciem formalnych procedur.

Dowód na niedoskonałe prawo?

Można się zastanawiać czy konieczność wprowadzania kolejnych specustaw nie świadczy o niedoskonałości obowiązujących przepisów. I tak, i nie. Ratio implementacji specustawy jest wyeliminowanie ograniczeń i niedoskonałości wynikających z regulacji systemowych. Zauważmy, że w pewnych obszarach przepisy ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (regulacji systemowej) sprawdzają się doskonale, w innych zaś – jak np. inwestycje w obszarze infrastruktury kolejowej – sprawdzają się „tak sobie”. Nie oznacza to jednak, że przepisy te nie są doskonałe. Z przepisami jest bowiem tak, jak ze wszystkim – jeśli coś jest do wszystkiego, to jest i do niczego: w ogólności się sprawdza, ale w przypadku wysublimowanych rozwiązań szczegółowych już nie bardzo. Jak się zatem wydaje, specustawa jest dobrym rozwiązaniem, by w takich szczegółowych kwestiach wyeliminować ograniczenia i niedoskonałości wynikające z ustawy systemowej. I o to właśnie chodzi w przypadku specustawy kolejowej.

Należy przy tym zastrzec, że trudno sobie wyobrazić tak doskonałą regulację systemową, by nie było potrzeby tworzenia specustaw do rozwiązywania konkretnych problemów. Zauważmy, że w przypadku klasycznych spraw administracyjnych termin ich realizacji jest wynikiem z jednej strony chęci, by sprawa była załatwiana możliwie sprawnie, z drugiej możliwościami administracji publicznej, które są ograniczone. W przypadku specustaw, które dotyczą spraw jednostkowych, termin ich realizacji może być krótki, bo tych spraw nie ma dużo, w konsekwencji nie trzeba brać pod uwagę fizycznych – kadrowych – ograniczeń administracji publicznej.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS