Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Suchorzewski: Miasta wiedzą, jak walczyć z zanieczyszczeniem powietrza

| Wojciech Suchorzewski źródło: RynekInfrastruktury.pl 10.10.2016

 

zdjęcie autora

Wojciech Suchorzewski

Profesor

Prof. zwycz., kierownik Zakładu Inżynierii Komunikacyjnej Politechniki Warszawskiej (1986-2003), konsultant niezależny. Posiada ponad 50 lat doświadczenia w projektowaniu, studiach, badaniach i nauczaniu inżynierii komunikacyjnej, z koncentracją na planowaniu systemów transportu miejskiego, regionalnego i krajowego oraz inżynierii ruchu drogowego.

 

Suchorzewski: Miasta wiedzą, jak walczyć z zanieczyszczeniem powietrza
fot. Arek o2, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Cały wywiad z Panem Witoldem Śmiałkiem, doradcą prezydenta miasta Krakowa ds. jakości powietrza, zasługuje na wysoką ocenę. Między innymi, potwierdza on, że władze miasta są w pełni świadome, jak można rozwiązywać, a co najmniej łagodzić nie tylko problemy zanieczyszczenia powietrza, ale także komunikacyjne, w tym zatłoczenia dróg (korki) i parkowania.
Opublikowany na łamach portalu „RynekInfrastruktury.pl” wywiad z doradcą prezydenta Krakowa, Witoldem Śmiałkiem, odnosi się do problemu zanieczyszczenia powietrza i stawek opłat parkingowych. I pokazuje, że miasta są świadome nie tylko istnienia tych problemów, ale także tego, jak z nimi walczyć.

Taka świadomość władz Krakowa została udokumentowana jeszcze w 1993 roku. Kraków był pierwszym miastem w Polsce, w którym Rada miasta uchwaliła politykę transportową, zgodną z zasadami zrównoważonego rozwoju transportu. Polityka ta była kilkakrotnie aktualizowana, biorąc pod uwagę doświadczenia własne i innych miast europejskich. Niestety, niektórych zasad tej polityki nie można wdrażać ze względu na ograniczenia stwarzane przez przepisy, np. przez ustawę o drogach publicznych. Jak to się zdarza w polskim systemie tworzenia przepisów prawnych, wbrew opiniom specjalistów i doświadczeniom innych krajów europejskich, wprowadzono górna stawkę opłat za parkowanie.

Stawka ta była niższa, niż stosowana w wielu miastach, np. Poznaniu. Ustawa wymusiła redukcję stawek, co spowodowało pogorszenie sytuacji. Z doświadczeń innych krajów wynika, że stawki opłat powinny brać pod uwagę tzw. „cenową elastyczność popytu”, czyli gotowość korzystania z danego dobra w zależności od jego ceny. Optymalna stawka parkingowa zależy od lokalnych warunków i powinna gwarantować, że w godzinach szczytowego zapotrzebowania na parkingi istnieje wysokie prawdopodobieństwo znalezienia wolnego miejsca parkingowe. To właśnie chęć stworzenia możliwości wyboru optymalnej wysokości stawek opłat za parkowanie była i jest powodem wniosków wielu samorządów o modyfikacją art. 13.1 ustawy o drogach publicznych.

Warto również przypomnieć, że pobieranie opłat za parkowanie w wybranych, centralnych obszarach miasta, została pozytywnie oceniona przez mieszkańców Warszawy po tym, jak ze względu na zwłokę  organów centralnych we wdrażaniu nowelizacji ustawy o drogach publicznych (w roku 2003), przerwano na krótki okres (1-10.12.2003) pobór opłat. Badania opinii użytkowników parkingów przeprowadzone „przed i po” przerwie w pobieraniu opłat wykazały, że zdecydowana większość ankietowanych pozytywnie oceniła przywrócenie poboru opłat.

Na komentarz zasługuje także temat poruszony w następującej części wywiadu z Panem Witoldem Śmiałkiem : „Ostatnie dni przyniosły m.in. dyskusję związaną z potencjalnym ograniczeniem ruchu na buspasach dla busów prywatnych przewoźników, które wożą pasażerów spoza miasta. Oczywiście, można o tym rozmawiać, ale ludziom korzystającym z tych środków komunikacji trzeba dać realne alternatywy łatwego przesiadania się do miejskiej komunikacji.”

Rozważanie ograniczania, lub pewnie uniemożliwiania korzystania przez przewoźników z buspasów świadczy o niezrozumieniu, że odgrywają oni istotną rolę w utrzymywaniu wysokiego udziału transportu zbiorowego w przewozach. Obsługują oni obszary i relacje słabo lub w ogóle nieobsługiwane przez operatorów (tzn. przez subsydiowany transport publiczny). Znaczący udział przewoźników przyczynia się do wysokiej lokalizacji Krakowa na liście miast europejskich uszeregowanych według wskaźnika udziału zbiorowego w przewozach pasażerskich. Ich wykluczenie z listy uprawnionych do korzystania z buspasów spowodowałoby taki spadek atrakcyjności (korki), że znacząca część obecnych użytkowników powróciłaby do samochodu prywatnego. Zaś koszty ​ewentualnego zastąpienia subsydiowanym transportem publicznym byłoby bardzo wysokie. Nie przekonuje również używany często argument o taborze używanym przez przewoźników. Nawet jeżeli część z nich eksploatuje tabor o wyższej emisyjności, to i tak wielkość wskaźnika emisji zanieczyszczeń na pasażero-kilometr jest niższa, niż w przypadku podróży samochodem o średnim napełnieniu 1,5 osoby. Nie mówiąc o znacznie mniejszym zajęciu powierzchni jezdni i zapotrzebowaniu na miejsca parkingowe.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS