Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Inne - Polska

Świnoujście: Budowa tunelu zwróci się maksymalnie w ciągu 25 lat

| Rynek Infrastruktury źródło: pr / Rynek Infrastruktury 16.05.2014

PARTNER DZIAŁU


 

Świnoujście: Budowa tunelu zwróci się maksymalnie w ciągu 25 lat
fot. jard_jard, sxc.hu

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Utrzymanie tunelu pod Świną kosztowałoby miasto około 5 mln zł rocznie – informuje portal „RynekInfrastruktury.pl” Robert Karelus, rzecznik UM Świnoujście. To dwukrotnie mniej niż obecnie miasto dokłada do kursowania promów i sześciokrotnie mniej niż w sumie kosztuje kursowanie promów. Nie wspominając o ich remontach.

Od 2008 roku na eksploatację promów Świnoujście otrzymuje z budżetu centralnego 22 mln zł; wcześniej było to 19,3 mln zł. – Subwencję udało się zwiększyć dzięki staraniom prezydenta Janusza Żmurkiewicza oraz przedstawicieli innych miast zrzeszonych w korporacjach samorządowych, którzy poparli wówczas wniosek prezydenta Świnoujścia o przyznanie dodatkowych milionów z rezerwy budżetowej na rok 2008. Obecnie jednak, utrzymywanie dofinansowania na poziomie 22 mln zł jest niewystarczające. Środki niezbędne do utrzymania przepraw na poziomie w pełni zadawalającym mieszkańców i gości miasta oscylują na kwotę 31-32 mln zł rocznie – mówi Robert Karelus, rzecznik UM Świnoujście.

 

Brakującą kwotę świnoujski magistrat pokrywa z własnych funduszy. Jak zauważa Robert Karelus, główną przyczyną stale rosnących kosztów utrzymania przepraw promowych jest znaczący wzrost cen paliw. Wydatki na oleje i paliwo znacząco wzrosły: w roku 2009 wyniosły 6-7 mln zł, obecnie około 11,5 zł.

 

Liczba kursów promów musi się zwiększać

 

– Trzeba zaznaczyć, że oczekiwania użytkowników przepraw rosną wskutek ogólnego wzrostu natężenia ruchu samochodowego. Świnoujście stało się jednym z najatrakcyjniejszych kurortów i miejsc wypoczynku turystów z Polski i zagranicy. Spowodowało to właśnie konieczność wprowadzenie dodatkowych kursów promów w sezonie letnim, co kosztowało budżet miasta dodatkowe ponad pół miliona złotych – zauważa rzecznik UM Świnoujście.

 

Kolejnym problemem są też konieczne remonty promów. Władze Świnoujścia musiały niedawno zmienić warunki przetargu na remont kolejnego promu „Karsibór” w związku z mniejszą dotacją, którą otrzymano z MIR, niż było to w przypadku wcześniejszego remontu promu „Karsibór II”. Wnioskowano o podobną kwotę 7,2 mln zł, MIR przekazało 5,5 mln. Remont promu rozpocznie się po wakacjach.

 

– Remonty promów typu „Karsibór” są niezbędne, ponieważ ich ponad 38-letnia eksploatacja powoduje stałą dekapitalizację, szczególnie jeżeli chodzi o napędy. Widać to chociażby w czasie silnych mrozów czy tak zwanej „cofki”, kiedy to załogi promów dokonują nie lada wyczynów, aby utrzymać regularność przeprawy. Zważywszy na fakt, iż promy typu Karsibór eksploatowane są już ponad 38 lat, a „Bieliki” od prawie 20 lat [4 promy typu „Karsibór” obsługują przeprawę w ciągu drogi krajowej nr 93, a 4 promy typu „Bielik” obsługują przeprawę w centrum miasta, w rejonie dworca kolejowego – red.], każda dodatkowa godzina pracy tych jednostek, to wyższe koszty eksploatacji, w tym koszty remontów bieżących – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” rzecznik.

 

– Wydatki na utrzymanie przepraw promowych zostały ograniczone do naprawdę niezbędnych. Ciężko nam będzie wyasygnować większe środki na ten cel, gdyż nie będziemy dysponować tak znaczącą nadwyżką operacyjną. Dopóki nie zostanie zrealizowana stała przeprawa pomiędzy wyspami Uznam i Wolin, promy są naszą koniecznością, ale i głównym problemem, z którym przyjdzie się nam zmierzyć. Ale zapewniam, że zrobimy wszystko, aby przeprawy funkcjonowały bez zastrzeżeń – dodaje Robert Karelus.

 

Jedyna taka droga

Biorąc pod uwagę szacowany koszt utrzymania tunelu pod Świną (około 5 mln zł rocznie) – jego budowa zwróciłaby się prawdopodobnie w ciągu ok. 25 lat i to biorąc pod uwagę same koszty eksploatacji, nie licząc remontów promów. Na razie budowa wpisana została do dokumentu implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku.

 

DK-69 jest obecnie jedyną drogą krajową w Polsce, która posiada w swoim przebiegu przeprawę promową.




VII Kongres Kolejowy
 

VI Kongres Infrastruktury Polskiej odbędzie się 14 czerwca w Hotelu Sheraton w Warszawie. W tym roku Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury.

Tematyka tegorocznego Kongresu obejmie obszary związane z inwestycjami w infrastrukturę drogową i kolejową, plany rozwojowe żeglugi śródlądowej oraz strategiczne inwestycje z obszaru infrastruktury transportowej. Dyskutować będziemy także o zagrożeniach w realizacji projektów, technologiach dla inteligentnego budownictwa oraz infrastrukturze na potrzeby nowych środków komunikacji. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS