Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Zagranica - USA

System Autostrad Międzystanowych USA kończy 60 lat. W jakiej kondycji jest amerykański staruszek?

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl 10.07.2016

PARTNER DZIAŁU


 

System Autostrad Międzystanowych USA kończy 60 lat. W jakiej kondycji jest amerykański staruszek?
fot. unsplash/Andrew Phillips

Więcej z regionu:

USA

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W latach pięćdziesiątych Stany Zjednoczone doszły do wniosku, że ich ogromne mocarstwo potrzebuje ogromnego systemu dróg, który połączy największe miasta. Przez 60 lat w wielokilometrowe autostrady wpompowano miliardy dolarów. Z okazji urodzin Interstate Highway System agencja TRIP sporządziła raport stanu autostrad w USA. Wniosek jest taki, że amerykański system dróg potrzebuje solidnej kuracji odmładzającej.
Skąd te drogi?

Wszystko oficjalnie zaczęło się 29 czerwca 1956 roku. Wtedy, obecny prezydent Stanów Zjednoczonych, Dwight D. Eisenhower, podpisał dokument o nazwie „Dwight D. Eisenhower National System of Interstate and Defense Highways”. Od tego czasu sieć amerykańskich dróg zaczęła się szybko rozwijać. Inwestycje, finansowane głównie z podatku paliwowego, przeprowadzano w całym kraju.
 
Drogi, najpierw dwupasmowe, zaczęły rozrastać się do ogromnych rozmiarów. Z czasem przestały łączyć jedynie największe metropolie, ale zaczęły biec przez ich centra. Były używane nie tylko do zapewnienia dogodnego dojazdu dla mieszkańców, ale także do wysiedlenia niewygodnych obywateli czy jako pretekst do modernizacji miasta.

Z czasem mieszkańcy USA zaczęli z chęcią korzystać z budowanych tras. Zarabiali na tym przede wszystkim producenci samochodów oraz koncerny paliwowe. Jak podaje raport przygotowany przez agencję TRIP – w tym czasie ilość pojazdów w stanach zjednoczonych wzrosła o ponad 300%.

Diamentowa rocznica

Szacuje się, że obecnie liczba pojazdów w samym USA wynosi ok. 260 mln, a trzeba jeszcze dodać samochody, które są tam jedynie przejazdem. Oznacza to, że drogi muszą wytrzymać ogromny ciężar każdego dnia. Jak nie trudno się domyślić, to prowadzi do niszczenia infrastruktury. Jaki jest jej obecny stan?

Niestety informacje, na diamentową rocznicę Interstate Highway System, nie są dobre. Jak podje w swoim raporcie TRIP – potrzebują one gruntownej modernizacji oraz unowocześnienia. Agencja zaznacza, że autostrady odegrały znaczną rolę w rozwoju gospodarczym kraju, jednak aby dalej amerykanie mogli się nimi cieszyć, muszą one wkroczyć w 21 wiek.

Znaczne potrzeby

Nie chodzi tu tylko o swój krytyczny stan, ale także o potrzebę rozwiązania problemu przeładowania. Według raportu, roczne wydatki na system autostrad w USA to ok. 20,2 mld dolarów, kiedy na same naprawy i usprawnienia, konieczne do odkorkowania zatłoczonych miejsc, potrzeba ok. 33 mld dolarów rocznie.

Mimo tego, że część obiektów, takich jak mosty czy wiadukty, są w stanie zdatnym do użytku znacznie dłużej niż przewidywano, to w złym stanie jest część nawierzchni. 11,6% autostrad ma nawierzchnie w stanie złym lub przeciętnym, z czego 3,3% to stan ewidentnie zły.

Jak podaje TRIP ok. 43% miejskich autostrad międzystanowych jest uważanych za zatłoczone. Dodatkowo rośnie czas przejazdu wieloma odcinkami i rośnie on ok. dwukrotnie szybciej niż budowane są nowe odcinki. Jednak jak mówią eksperci, nowe odcinki czy dodawane pasy do już istniejących dróg to żadne rozwiązanie. Tylko co zrobić kiedy ok. 73% towarów w USA jest przewożonych ciężarówkami?

Co dalej?

Teraz, amerykanie zaczynają zadawać sobie pytanie czy było warto? Dodatkowo sprawę autostrad biegnących przez centra miast podejmują politycy i urzędnicy, i zauważają, że nie zawsze było to dobre rozwiązanie. Takie głosy mogłyby wstrzymać część inwestycji. Jednak wstrzymane nie mogą zostać te dotyczące modernizacji i napraw już istniejącej infrastruktury.

Jak wynika z wyliczeń wydatki na drogi muszą zostać znaczenie zwiększone. Obecnie problemem jest sfinansowanie bieżących napraw, a co dopiero przeprowadzanie inwestycji mających unowocześnić infrastrukturę. Jednak jeśli System Autostrad Międzystanowych ma nadal spełniać swoją rolę rząd będzie musiał pomyśleć nad odmłodzeniem staruszka.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5