Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Szmit: Będziemy dążyć do ugód w sprawie roszczeń

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastrukttutury.pl 14.01.2016

 

 

Szmit: Będziemy dążyć do ugód w sprawie roszczeń
fot. Joymaster

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Chcemy zrobić ponowny przegląd roszczeń i z Generalną Dyrekcją zastanowić się, które można rozwiązać z pozycji ugód – powiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.
W sporach sądowych jest ponad 6 mld zł roszczeń w stosunku do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Dotyczą one inwestycji drogowych z lat 2012–2015, poinformował wiceminister. – Jest kilka przykładów, w których każde rozwiązanie, jeśli nie będzie ugody, będzie złe. Bo albo doprowadzi do upadłości firmy, jeżeli zostaną uznane roszczenia Generalnej Dyrekcji, bo firmy nie będą w stanie wytrzymać nałożonych na nie ciężarów, albo będą realne straty dla budżetu państwa. Trzeba będzie próbować w kilku przypadkach doprowadzić do ugód, które pozwolą firmom funkcjonować, a jednocześnie ograniczą starty strony publicznej – powiedział wiceminister.

Poszkodowani podwykonawcy

Poseł odpowiadał w Sejmie na pytanie poselskie w sprawie braku zaspokojenia roszczeń podwykonawców pracujących przy budowie A4 od węzła Krzyż do węzła Dębica Pustynia. Odcinek ten był realizowany przez konsorcjum na czele z irlandzkim SIAC. Jak powiedział wiceminister, kontrakt, który nie został ukończony miał być realizowany za kwotę 1,7 mld zł.

– Główny udziałowiec nie był w stanie wywiązać się z obowiązków – zawierał umowy, w których ceny jednostkowe za poszczególne zadania były wyższe od tych, które były zapisane w kosztorysie przekazanym GDDKiA jako podstawa zawarcia umowy. To od razu było nieuczciwe – mówił wiceminister. – To bardzo zły, kliniczny przykład – stwierdził Szmit.

Umowa ze SIAC została zerwana przez GDDKiA, a trzej konsorcjanci zbankrutowali (SIAC, Hydrobudowa oraz PBG, czwartym członkiem konsorcjum była Aprivia). Pozostały zobowiązania w stosunku do podwykonawców. (Autostradę na tym odcinku w 2014 roku dokończyło konsorcjum Heilit - Woerner Budowlana i Budimex ).

Specustawa o spłacie zobowiązań

W 2012 roku Sejm podjął ustawę o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców, wynikających z realizacji udzielonych zamówień publicznych. Umożliwiła ona spłatę na rzecz podwykonawców dokonaną przez inwestora w zakresie szerszym niż pozwala na to Kodeks cywilny.

Jak poinformował Jerzy Szmit, w ramach procedury opartej na tej ustawie, zgłoszono 244 wnioski, opiewające na 220 mln zł. Pozytywnie rozpatrzono 177 wniosków, wypłacając 81 mln złotych. Na podstawie Kodeksu cywilnego GDDKiA otrzymała 188 wniosków na kwotę roszczeń 241 mln zł. Częściowo lub w całości uznano 144 zgłoszenia, na kwotę 115 mln zł.

Jak tłumaczył wiceminister infrastruktury, części roszczeń nie można było zaspokoić ze względu na brak spełnienia warunków, których wymaga ustawa o spłacie należności. W części brakowało odpowiedniego udokumentowania roszczeń. Dotyczyło to między innymi podwykonawcy, o którego pytała poseł Barbara Bartuś ¬ chodziło o firmę Wiktoria. Według informacji przekazanej przez wiceministra, firmie tej wypłacono 90 proc. roszczeń, pozostało natomiast do wypłaty 3 mln zł.

 – Będziemy się starać, aby roszczenia polskich przedsiębiorców, nie tylko w tej sprawie, ale także w innych mogły być zaspokojone. Podkreślam, skala jest ogromna – mówił minister. – Podejmujemy szereg prac, aby w tej rozpoczętej perspektywie do takich sytuacji nie dochodziło. Pracujemy nad prawem zamówień publicznych, pracujemy nad zmianami, które zmienią technologie, ograniczą koszty budowania. Wprowadzamy mechanizmy, które uwiarygodnią przedsiębiorstwa, które będą wyłaniane w tych wielkich przetargach. Przypomnę, że choćby w tym roku planowane nakłady na budowę dróg szybkiego ruchu i autostrad to ponad 17 mld zł – powiedział Szmit.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS