Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Szmit: Nie ma i nie będzie zastoju w budownictwie drogowym

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 13.10.2016

 

 

Szmit: Nie ma i nie będzie zastoju w budownictwie drogowym
Radosław Drożdżewski, commons.wikimedia.org, GNU FDL (6).jpg

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Żadne inne programy rządu nie będą realizowane kosztem budownictwa drogowego – kategorycznie stwierdza wiceminister Jerzy Szmit w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl. Zapewnia, że jeszcze w tym roku będą decyzje o kolejnych postępowaniach, które będą uruchamiane w tempie pozwalającym zapewnić stabilizację na rynku wykonawczym.
Elżbieta Pałys, RynekInfrastruktury.pl: Niedawno zapowiedziana została tzw. ofensywna drogowa, w ramach której ogłoszono drugie etapy przetargów o łącznej wartości 4 mld zł. Czy to nie za mało i czy nie za późno? Dane GUS pokazują, że produkcja budowlano-montażowa spadła rok do roku o 18 proc. w lipcu, a w sierpniu o 20 procent?

Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa: Dane GUS na pewno nie wynikają z obniżenia aktywności w budownictwie drogowym. Procesy budowlane cały czas trwają. W obrocie jest obecnie ponad 50 miliardów złotych. W przetargach jest kolejnych blisko 30 mld zł – zadania o takiej wartości także wejdą na rynek. Część z nich została już skierowana do drugiego etapu przetargu, zmierzającego do wyłonienia wykonawców – to są 4 mld zł, które już w przyszłym roku zasilą rynek budownictwa drogowego.

Co dalej?

Przygotowujemy następne inwestycje, będziemy ogłaszać nowe przetargi, kolejne zadania będą trafiać do drugiego etapu postępowań. Część celów, które sobie założyliśmy, jak wskazanie możliwości obniżenia kosztów budowy dróg, czy wejście w życie ustawy o zamówieniach publicznych, bez której nie mogliśmy uruchamiać następnych przetargów, zostało zrealizowanych.

To oczywiste, że przedsiębiorcy ze wszystkich branż chcą mieć portfel zamówień rozpisany na długie lata. Działania Ministerstwa mają na celu zapewnienie firmom realizującym inwestycje drogowe stabilnych ram funkcjonowania, bez gwałtownych spiętrzeń inwestycyjnych. Nie chcemy, aby powtórzyła się sytuacja, jaka miała miejsce w latach 2011, 2012 czy 2013 r., kiedy nastąpił wzrost cen materiałów i kumulacja robót. Wszyscy wiemy jak to się skończyło – upadłością wielu budowanych latami firm i wzajemnymi roszczeniami między GDDKiA a wykonawcami na ok. 10 mld zł.

Założenie jest takie, aby umiejętnie kierować procesem uruchamiania inwestycji. Pamiętajmy przy tym, że mamy ograniczone środki i nie można liczyć na to, że pieniądze z dostępnych źródeł nagle wzrosną. Musimy zatem stabilizować rynek na możliwie wysokim poziomie, aby nie dopuścić do gwałtownego wzrostu wydatków, po którym naturalnie przyszedłby spadek.

To znaczy, że brak przetargów był świadomą decyzją?

W ramach PBDK zostały ogłoszone przetargi na 81 mld zł, konsumujące 75 proc. dostępnego limitu finansowego. Nie możemy zapominać, że te przetargi były ogłaszane w okresie wyborczym, często dla nie do końca przygotowanych inwestycji. My dodatkowo chcieliśmy realnie obniżyć koszty budowy dróg, co też wymagało czasu. Są już przygotowane rozwiązania, które pomogą to realnie zrobić, czekaliśmy na nowe prawo zamówień publicznych, ale też chcieliśmy zrównoważyć popyt na rynku. Gdybyśmy kontynuowali bezkrytycznie działania, jakie rozpoczęli nasi poprzednicy, to za dwa lata zaczęłyby się kończyć pieniądze przewidziane na realizację inwestycji, a co za tym idzie, w latach 2019-2020 mielibyśmy gwałtowne załamanie w branży.

Jaka wartość kontraktów powinna być wypuszczana co roku na rynek, żeby tę stabilizację zachować?

W tym roku na inwestycje drogowe będzie wydatkowana kwota ponad 16 mld zł. Biorąc pod uwagę ograniczone środki, którymi dziś dysponujemy, ten poziom może być trudny do utrzymania we wszystkich latach obecnej perspektywy. Podejmujemy starania, aby pozyskać dodatkowe przychody i będziemy mieć na uwadze konieczność stabilizowania wydatków tak, aby środki w poszczególnych latach były rozłożone równomiernie.

Skoro wkrótce mają być ogłaszane kolejne postępowania, jakich dróg będą dotyczyły?

Na pewno jeszcze w tym roku będą następne decyzje co do kolejnych, dużych inwestycji. Jesteśmy do tego przygotowani. W pierwszej kolejności chcemy dokończyć główne korytarze drogowe. Ważny jest np. odcinek Bolków – Lubawka na drodze ekspresowej S3.

Najtrudniejszy.

Tak, najtrudniejszy i niezwykle kosztowny, ale ten odcinek pozwoli na osiągnięcie strategicznego celu drogi S3, czyli połączenia Czech ze Szczecinem i portami bałtyckimi.

Będą pieniądze na ten odcinek?

Obecnie możemy dysponować tylko kwotą niespełna 30 mld zł [z kwoty 107 mld zł przewidzianej na realizację PBDK – dop. red.]. Biorąc pod uwagę znaczenie tej drogi, która spowoduje, że Czechy ze swoim poważnym zasobem przemysłowym będą mogły korzystać z portu w Szczecinie, jej realizacja ma głęboki sens. To oczywiście bardzo kosztowne przedsięwzięcie i tego nie ukrywamy, ale dokończenie tej drogi bardzo szybko się zwróci polskiej gospodarce.

Ten odcinek miał być sfinansowany w ramach CEF?

Występowaliśmy o to, ale wniosek nie uzyskał poparcia. Wystąpimy po raz kolejny, jeśli się nie uda będzie jeszcze trzecia możliwość. Za każdym razem będziemy próbować zabiegać o dodatkowe wsparcie, tak jak się to udało w przypadku S61, gdzie od granicy do Szczuczyna uzyskaliśmy bardzo duże dofinansowanie z instrumentu Łącząc Europę.

Chcemy także ukończyć cały ciąg S7. Tu zostały jeszcze odcinki w okolicach Warszawy i Krakowa. Odcinek na północ od Warszawy to droga dwujezdniowa, ale w bardzo złym stanie technicznym. Inwestycja ta pozwoli na udrożnienie ruchu ze stolicy w kierunku północnym.

Oczywiście chcemy kontynuować budowę S19 Via Carpatia, przygotowywana jest też S61 od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn wraz z obwodnicą Łomży, jako element międzynarodowej trasy Via Baltica.

Po zakończeniu inwestycji stanowiących główny szkielet komunikacyjny kraju, rozpoczniemy prace nad odcinkami stanowiącymi wypełnienie sieci drogowej.

Wszystko jednak rozbija się o pieniądze. Na początku kadencji była mowa o brakujących 90 mld zł na realizację PBDK. Czy ta luka się zmniejszyła lub może zwiększyła?


Fakty są takie, że po poprzednikach zastaliśmy niedoszacowany program drogowy, z bardzo ważnymi inwestycjami. Pojawiło się ponadto wiele postulatów dotyczących budowy dróg, które nie są w programie ujęte. Nie odmawiamy racji budowy żadnej z tras – ani tych, które już są w programie, ani tych, które są do programu zgłaszane przez mieszkańców. Naszym zadaniem jest zhierarchizowanie inwestycji pod względem ich funkcjonalnej ważności w sieci.

Chodzi o to, by każda oddawana droga stanowiła wartość dodaną, żeby to nie był tylko odcinek od punktu A do B, tylko żeby stanowił ciąg komunikacyjny, który jest ważny dla kraju czy w relacjach międzynarodowych, jak wspomniana S3 na Dolnym Śląsku. Takim przykładem jest też S16 w nowym kształcie jako dopełnienie ważne dla polskich portów, pozwalająca na przeniesienie transportu ze wschodu w kierunku Gdyni i Gdańska.

Czy na dziś można powiedzieć, że nie będzie zastoju w branży?

Pracy przy budowie dróg w Polsce na pewno nie zabraknie. Takiego scenariusza nie bierzemy pod uwagę.

W różnych dyskusjach pojawiają się stwierdzenia, że zagrożeniem dla budowy dróg w Polsce jest kosztowny program 500+. Czy nie obawia się Pan, że minister polityki społecznej zagospodaruje środki należne drogom?

Powiem dosadnie: to są kompletne bzdury. Krajowy Fundusz Drogowy – bo to jest główne źródło finansowania budowy dróg, jest oddzielony od budżetu, może emitować obligacje, zaciągać długi. Do Funduszu trafiają środki z opłaty paliwowej, opłat drogowych. Przeznaczenie tych pieniędzy na budowę dróg i ich przebudowę zostało uregulowane ustawowo.

Mało tego, w przyszłym roku będzie o miliard złotych więcej do dyspozycji GDDKiA nawet w budżecie państwa, większość tych pieniędzy pójdzie na przygotowanie kolejnych inwestycji drogowych. Na pewno żadne inne programy rządu, swoją drogą bardzo ważne i potrzebne, nie będą realizowane kosztem budownictwa drogowego.


Rozmowę z wiceministrem Jerzym Szmitem na temat źródeł finansowania budownictwa drogowego można przeczytać TUTAJ

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS