Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Polska

Szmit: Nie uciekniemy przed dyskusją o finansowaniu budowy dróg

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 10.10.2016

 

 

Szmit: Nie uciekniemy przed dyskusją o finansowaniu budowy dróg
fot. Łukasz Patera

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Każda złotówka wydana na drogi zwraca się kilkukrotnie – zwraca uwagę wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Ten aspekt należy uwzględniać myśląc o źródłach finansowania budownictwa drogowego. Jak także i ten, że myślenie o spójnej sieci nie może pomijać 95 procent dróg w kraju, którymi zarządzają samorządy.
Elżbieta Pałys, RynekInfrastruktury.pl: Ile pieniędzy brakuje obecnie na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych?

Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa: Od początku tego roku pracujemy nad obniżeniem kosztów budowy dróg i są już przygotowane rozwiązania, które na to pozwolą.

Ministerstwo prowadzi analizy zmian zasad przygotowywania inwestycji, jak i samego Programu. Konieczność wprowadzenia ewentualnych zmian jest efektem braku pokrycia finansowego w Programie na wszystkie ujęte w nim tytuły inwestycyjne.

Program określa nieprzekraczalny limit finansowy dla nowych zadań na poziomie 107 mld zł., tymczasem koszt ich wybudowania sięga 200 mld zł. Ministerstwo z całą determinacją będzie dążyło do wywiązania się z zapisów Programu, szukając odpowiednich rozwiązań, przede wszystkim po stronie finansowej.

Wkrótce będą rozstrzygane przetargi, które obecnie wchodzą do drugiego etapu. To będzie dla nas ważna wskazówka pokazująca, jak rynek oszacuje wartość zadań, które były kalkulowane jakiś czas temu.

Choć cena przestała być jedynym kryterium wyboru ofert, firmy zdają sobie sprawę, że muszą bardzo zadbać o optymalizację kosztów, żeby już na etapie projektowania znajdować takie rozwiązania, które będą racjonalne kosztowo, z zachowaniem wysokiej jakości technicznej inwestycji. Liczę, że taki mechanizm zadziała.

Są też duże szanse na pozyskanie środków z funduszy przeznaczonych na ochronę przyrody. Urządzenia ochrony przyrody, jak choćby przejścia dla zwierząt, są oczywiście bardzo potrzebne, nie są jednak niezbędne dla funkcji drogi jako obiektu inżynierskiego. To są dodatkowe urządzenia wbudowywane w drogi. W tym przypadku uzyskując finansowanie z innych funduszy zaoszczędzilibyśmy kilka procent wartości poszczególnych zadań.

Poszerzamy też system viaTOLL, od 1 października tego roku sieć wydłużyła się o kolejne 150 km. Tylko ostatnie rozszerzenie da około 100 milionów zł rocznie, a to kwota wystarczająca na niewielką inwestycję drogową, która wiele może poprawić dla upłynnienia ruchu.

Jakiś czas temu głośno było o pomyśle podwyżki opłaty paliwowej. W pewnym momencie zaczęła go wysuwać sama branża. Czy nadal jest on aktualny?


To rzeczywiście był pomysł zgłoszony przez ekspertów, który potem zaczął żyć swoim życiem. Teraz ten postulat znów jest coraz częściej podnoszony. m.in. stowarzyszenie reprezentujące blisko 70% rynku generalnego wykonawstwa w Polsce wystąpiło do Pani Premiero rozważenie tej propozycji. Zmiana wysokości opłaty paliwowej o 20 groszy pozwoliłaby na zasilenie Krajowego Funduszu Drogowego kwotą ok. 5 mld zł rocznie. Za te pieniądze można zrealizować 5 obwodnic Olsztyna. Zachodnia obwodnica Łodzi jest dziś szacowana na 1,7 mld zł, a dokończenie S3 na 3 mld 600 mln zł. To gigantyczne pieniądze, które mogłyby rozwiązywać problemy komunikacyjne wielu Polaków.

Zaletą tego typu finansowania jest to, że w przeciwieństwie do środków z pożyczek czy obligacji, nie ma tu dodatkowych kosztów związanych z pozyskaniem pieniędzy. Krajowy Fundusz Drogowy jest dziś zadłużony na kwotę blisko 66 mld zł, z czego prawie 18 mld zł to koszty obsługi tego długu! Te 18 mld zł to więcej niż w 2016 roku wydamy na budowę dróg w Polsce.

To jest zobowiązanie wszystkich Polaków, a więc dotyczy również tych, którzy z dróg nie korzystają. Proponowane przez ekspertów źródła finansowania dróg nie powodują dodatkowych obciążeń związanych z ich pozyskaniem.

Co więcej, mają tę zaletę, że w odróżnieniu od środków Unii Europejskiej, sami od początku do końca możemy decydować, na jakie inwestycje zostaną przeznaczone. Unia Europejska wymaga od nas, żebyśmy budowali przede wszystkim te drogi, które są w sieci TEN-T. Akceptujemy to, ale czasami w interesie Polski czy danego regionu jest budowa drogi, która jest poza siecią, ale dla regionu spełnia ważną rolę. Pieniądze, które pochodzą spoza funduszy unijnych, mogą realizować te zadania.

Dodam jeszcze, że mówimy tu o drogach krajowych, ekspresowych i autostradach. To zaledwie 5 procent polskiego systemu drogowego, a pozostałe 95 proc. to drogi samorządowe: wojewódzkie, powiatowe i gminne. Ich stan niestety pogarsza się. Musimy znaleźć systemowe rozwiązanie, które nam pozwoli na większe niż obecnie dofinansowanie dróg samorządowych.

Czy to znaczy, że pomysł podwyżki opłaty paliwowej jak również włączenia samorządów do grona beneficjentów KFD jest otwarty?


Tego nie przesądzam, wskazuję tylko, jak duża jest skala potrzeb. Z jednej strony trzeba znaleźć brakujące finansowanie dla Programu Budowy Dróg Krajowych, niedoszacowanego przez poprzedni rząd o ok. 90 mld zł, z drugiej widzimy, że samorządowe budownictwo drogowe wymaga wsparcia.

Zwłaszcza że w przyszłym roku drogi samorządowe otrzymają w ramach rządowych dotacji 200 mln zł mniej niż to było planowane.

Zgodnie ze wstępnymi ustaleniami w ramach budżetu na 2017 r. wydatki te miałyby być utrzymane na poziomie tegorocznym, czyli 800 mln zł. Będziemy jeszcze prowadzić rozmowy w tej sprawie. W przyszłym roku będziemy mieli natomiast więcej pieniędzy, o około miliard złotych, na utrzymanie dróg krajowych i przygotowanie inwestycji do realizacji. Środki te trafią do budżetu GDDKiA, ale część z nich zostanie przeznaczona na drogi obsługujące społeczności lokalne, choćby poprzez Program likwidacji miejsc niebezpiecznych, który zakłada modernizację dróg krajowych, ale przebiegających przez małe miejscowości. Jest też tzw. rezerwa subwencji ogólnej, ponad 330 mln zł rocznie, kierowana na obiekty inżynieryjne, głównie mosty. Jej rozszerzenie jest planowane tak, aby była możliwość wykorzystania tych dodatkowych pieniędzy.

Zrobimy wszystko, aby poprawiał się stan dróg samorządowych.

Brak systemowego rozwiązania to coś co najbardziej boli samorządy. Obecne środki są niepewne – samorządy mogły liczyć na miliard, a będzie 800 mln zł. W przyszłym roku może się pojawić zupełnie inny pomysł i tych środków w ogóle może nie być.

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa jest przede wszystkim odpowiedzialne za budowę i modernizację dróg krajowych, to nasze statutowe zadanie. Natomiast jeśli chcemy tworzyć sprawny system drogowy, to nie możemy zamykać oczu na stan dróg samorządowych.

Na podstawie wartości wniosków składanych do ministerstwa przez samorządy w ramach prowadzonych przez nas instrumentów pomocowych, można stwierdzić, że powinniśmy dysponować kwotą ok. 2 mld zł rocznie. To byłaby suma, na którą samorządy są w stanie wygospodarować środki własne i przygotować inwestycje. Gdybyśmy nią dysponowali, oznaczałoby to każdego roku w sumie 4 mld zł na drogi lokalne, a to już środki, które by pozwoliły na niewielką, ale jednak poprawę ich stanu.

Nie uciekniemy przed dyskusją na temat finansowania budowy dróg. Widzimy jak wielkie są potrzeby, z drugiej strony jak wiele dają nowe drogi, jak przyśpieszają rozwój gospodarki, zwiększają bezpieczeństwo i ożywienie w regionach. Inwestowanie w infrastrukturę drogową się opłaca. Każda złotówka wydana na drogi zwraca się kilkukrotnie.



Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS