Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Polska

Sześć zadań drogowych typowanych do finansowania pozabudżetowego

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 12.12.2016

 

 

Sześć zadań drogowych typowanych do finansowania pozabudżetowego
fot. Cobber17, commons.wikimedia.org, GNU FDL

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa wytypowało sześć przedsięwzięć drogowych, które mogłyby być finansowane w formule innej niż tradycyjna. Wśród nich m.in. A2 od Siedlec do granicy państwa.
W październiku Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa ogłosiło rezygnację z planów powołania spółki specjalnego przeznaczenia dla realizacji największego z planowanych w tej formule projektów – budowy autostrady A1 z Tuszyna do Częstochowy. Nie oznacza to rezygnacji z sięgania po środki inne niż budżetowe.

– Głównym źródłem finansowania budownictwa drogowego w Polsce jest Krajowy Fundusz Drogowy. Oczywiście nie zamykamy się, i takie rozmowy prowadzimy z Ministerstwem Rozwoju, by również wprowadzić na szeroką skalę partnerstwo publiczno-prywatne i parakomercyjne źródła finansowania budownictwa drogowego – mówił niedawno w Sejmie wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Jak poinformował, resort, który reprezentuje, przekazał do Ministerstw Rozwoju, propozycje projektów drogowych, co do których widzi możliwość współfinansowania komercyjnego lub parakomercyjnego. – Chcemy na ten temat rozmawiać – stwierdził wiceminister Szmit.

Gdzie możliwy udział środków prywatnych


Jak poinformowało portal „RynekInfrastruktury.pl” biuro prasowe resortu infrastruktury, do finansowania w innej niż tradycyjna formule rozważanych jest obecnie sześć odcinków autostrad i dróg ekspresowych.
Wśród nich znajdują się budowa autostrady A2 na odcinku Siedlce – granica państwa (Kukuryki), a także budowa trzech odcinków drogi ekspresowej S6 – chodzi m.in. o zachodnie obejście Szczecina. W tym przypadku, niewykluczony jest udział finansowy miasta. – Rozmawiamy z władzami Szczecina, które deklarują bardzo daleko idącą możliwość współfinansowania budowy zachodniej obwodnicy Szczecina – mówił Jerzy Szmit.

Pozostałe dwa fragmenty ekspresowej szóstki, które są brane pod uwagę do nietradycyjnego finansowania to Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej oraz S6 na odcinku Koszalin – Gdańsk – ten ostatni, to fragment, którego budowa szacowana jest na 5,7 mld zł. Według wiceministra to jedna z najdroższych inwestycji drogowych w kraju. Jej koszt przekracza nawet kwotę, którą przewidziano na budowę ostatniego brakującego fragmentu autostrady A1.

Ze źródeł innych niż publiczne potencjalnie mogą też być sfinansowane budowa drogi ekspresowej S10 na odcinku od Torunia do Bydgoszczy (obecnie na etapie przygotowania STEŚ) oraz autostrada A18 na odcinku Olszyna – Golnice, która od dawna była planowana do realizacji w formule spółki specjalnego przeznaczenia.

– Decyzja o konkretnej formule realizacji nie została jeszcze podjęta. W każdym przypadku decyzje będą podejmowane indywidualnie, ponieważ na sposób organizacji i finansowania poszczególnych projektów mają wpływ konkretne parametry ich dotyczące, np. charakterystyka ruchu, pożądany czas realizacji czy inne warunki zewnętrzne – informuje MIB.

Komercyjna budowa – konsekwencje dla użytkowników


Dodatkowe zasilenie niewystarczającej puli na budowę dróg, z pewnością się przyda. Jerzy Szmit zauważa jednak: – Musimy pamiętać, że jeżeli wprowadzamy element komercyjny na drogę, czyli w budownictwie drogowym, to zawsze jest druga strona tego medalu, czyli to, że trzeba będzie wprowadzić opłaty za te drogi.

Jak dodaje wiceminister, opłaty są w Polsce akceptowalne jeśli chodzi o ruch ciężarowy. W odniesieniu do ruchu osobowego, jesteśmy skłonni płacić jedynie za przejazd autostradami.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS