Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Szmit: Kierunek wschód-zachód służy zagranicy. Teraz północ-południe

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfratsruktury.pl 17.11.2016

 

 

Szmit: Kierunek wschód-zachód służy zagranicy. Teraz północ-południe
fot. Cobber17, commons.wikimedia.org, GNU FDL

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zamierzamy dokończyć główne ciągi komunikacyjne, ale o ile przez długie lata było tak, że one przede wszystkim dotyczyły kierunku wschód-zachód, teraz główne decyzje zapadają w odniesieniu do kierunku północ – południe – mówił w Sejmie wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Kierunek wschód – zachód, zdaniem Szmita, odpowiadał przede wszystkim naszym sąsiadom, ale nie zawsze odpowiadał interesom Polski.
Wiceminister przedstawiał posłom informację na temat realizacji programu drogowego. Odpowiadał też na pytania dotyczące tempa realizacji inwestycji.

Szmit po raz kolejny podkreślił, że po poprzednikach obecny rząd otrzymał niedoszacowany program drogowy, w którym zadania są warte blisko 200 mld zł, podczas gdy kwota zabezpieczona na jego realizację to 107 mld zł. – To nie ten rząd nie doszacował program drogowy tylko nie doszacowali go nasi poprzednicy, a dzisiaj pytają nas jak zamierzacie sobie z tym faktem poradzić – mówił Jerzy Szmit. Ten brak środków powoduje m.in. konieczność poszukiwania sposobów na obniżenie kosztów realizacji dróg.

Budowa dróg jak sztafeta

– Program budowy dróg krajowych był opracowywany przez lata. Jego konstrukcja jest także znaczącym udziałem Prawa i Sprawiedliwości – stwierdził poseł Stanisław Żmijan. – Kiedy Platforma Obywatelska z PSL-em przejęła władzę, nie traciła czasu, tylko przystąpiła do jego realizacji. Czy nie ma pan poczucia straconego czasu, który został stracony bezpowrotnie? Czy tego czasu nie zabraknie? – pytał wiceministra.

W podobnym tonie wypowiedział się były minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Jego zdaniem, realizacji programu drogowego to „sztafeta”. – My przygotowaliśmy program, który wy teraz realizujecie, poprzednio było odwrotnie. Daliśmy sobie z tym programem radę – stwierdził. – My także nie mieliśmy pieniędzy, dopiero znaleźliśmy instrumenty finansowe, którymi zasililiśmy Krajowy Fundusz Drogowy i budowy ruszyły – mówił.

Jak mówił Grabarczyk, w programie mamy wydatki na 2016 rok na poziomie 17,707 mld zł. Z tej kwoty 12,792 mld ma pochodzić z KFD, natomiast kwotą 5,432 mld zł realizację programu mają zasilić środki europejskie. – Jeżeli nie budujemy, a ostatnio wstrzymaliśmy dużą ilość budów, to znaczy, że nie będziemy mieli refinansowania. Jeżeli nie będziemy mieli refinansowania w tym roku, to cały plan budowy dróg posypie się – mówił Grabarczyk.

Wiceminister Jerzy Szmit poinformował, że obecnie realizowane są przedsięwzięcia drogowe na kwotę blisko 81 mld zł. W fazie realizacji są 93 zadania, których wartość to 51 ,5 mld zł. W przetargu znajdują się 63 zadania warte 29 mld zł.

Co ogłoszono

W ciągu ostatniego roku do pierwszego etapu przetargu skierowana została budowa drogi S61 od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa. To zadanie, którego koszt wynosi 3,336 mld zł. Do drugiego etapu przetargu od początku tego roku skierowano natomiast 15 zadań na kwotę 10 mld zł – podsumował wiceminister.

– Mamy też trzy gigantyczne inwestycje, co do których podjęto decyzję o skierowaniu do realizacji, a więc wykonano pierwszy najważniejszy krok, aby daną drogę wybudować – powiedział Jerzy Szmit. Wskazał na S3 z Bolkowa do Lubawki, ostatni odcinek A1 o długości 81 km oraz S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna. – Łącznie te trzy gigantyczne inwestycje pochłoną wydatki z Krajowego Funduszu Drogowego na poziomie blisko 10,5 mld zł.

Według przekazanych danych, od 16 listopada ub. roku – do 15 listopada zostało podpisanych 25 umów na 25 zadań inwestycyjnych o łącznej wartość 11 mld 700 mln zł. – Jeszcze będziemy podpisywali umowy i będą zapadały kolejne decyzje co do drugich etapów przetargów lub nowych inwestycji – zapowiedział Jerzy Szmit.

Dylemat: Czy budować obwodnice

Jak mówił, najważniejszym celem resortu jest dopinanie drogowych ciągów komunikacyjnych, zwłaszcza tych w układzie południkowym – w odróżnieniu od dotychczasowych priorytetów na linii wschód-zachód, które, według Szmita, były korzystne z punktu widzenia interesów naszych sąsiadów, a nie krajowych.


Podjęliśmy decyzje o budowie niezmiernie istotnych szlaków drogowych dla Polski Wschodniej – Via Carpatii, która połączy całą wschodnią część Unii Europejskiej oraz Via Baltiki – mówił wiceminister. Nawiązując do niewystarczających środków stwierdził, że dziś trzeba podejmować decyzje, co „będzie realizowane dziś, co jutro, a co pojutrze”.

W PBDK są także zapisane 54 obwodnice. – Mamy poważny dylemat czy tworzyć ciągi komunikacyjne, czy budować obwodnice. Ten dylemat nie jest jeszcze do końca rozstrzygnięty – powiedział.

Szmit odniósł się także do zarzutów o spowalnianie procedur przetargowych. – W poprzedniej kadencji przetarg na S2 Puławska – Lubelska trwał 2 lata, na S3 Sulechów – Zielona Góra też 2 lata, więc jeśli część przetargów teraz trwa rok lub trochę dłużej to nie jest to nic nadzwyczajnego – mówił wiceminister. – Przy pierwszych rządach Platformy zostało unieważnionych 10 przetargów, my nie unieważniliśmy żadnego przetargu – stwierdził.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS