Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Szmit: Wciąż brakuje 32 mld zł na budowę dróg

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 31.05.2016

 

 

Szmit: Wciąż brakuje 32 mld zł na budowę dróg

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Po podliczeniu potencjalnych oszczędności w realizacji Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad wciąż istnieje luka w wysokości 32 mld zł – stwierdził wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit podczas konferencji podsumowującej konsultacje społeczne w sprawie optymalizacji budowy dróg.
W Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-2023 zapisana została budowa 3840 km dróg ekspresowych i autostrad oraz 57 obwodnic, o łącznej długości 452 km. Program przewiduje też przebudowy na sieci dróg o długości 250 km. Wartość tego programu oceniana jest na 198 mld zł, podczas gdy zabezpieczone finansowanie wynosi 107 mld zł. Tę brakującą kwotę miały znaleźć m.in. prowadzone konsultacje, dotyczące optymalizacji procesu budowy dróg.

Środków brak

Jak wyliczył wiceminister Jerzy Szmit, do tej pory do realizacji zostały skierowane zadania na 2 100 km dróg. Ich wartość to 81,6 mld zł. Z tego podpisano umowy na zadania o wartości prawie 50 mld zł. – Średni poziom wygenerowanych oszczędności, jeśli chodzi o relację ceny szacowanej do ostatecznej, to 19% – stwierdził Jerzy Szmit. To parametr wyliczony na podstawie kilkunastu dużych przetargów – wyjaśnił.

– Do realizacji zostało jeszcze około 2 800 km dróg, przy czym odcinki autostrad A1 i A2 oraz A18 będą realizowane w formie spółek specjalnego przeznaczenia – poinformował Szmit. Jak wyliczał, do wykorzystania w ramach limitu finansowego zostało jeszcze 57 mld zł. – Żeby się zmieścić w limicie 107 mld zł, ceny musiałyby być na poziomie 50% obecnych – mówił.

Jak szacuje resort, przewidywane oszczędności poprzetargowe na poziomie około 20% dadzą 29-30 mld zł. Około 10%, czyli 15 mld zł, można by było uzyskać dzięki dofinansowaniu urządzeń, służących ochronie przyrody z Ministerstwa Środowiska (oficjalne rozmowy na ten temat dopiero się odbędą).

Wszelkie inne działania podejmowane w ramach procesu optymalizacji, według założeń, mogą dać kolejne 10% oszczędności, czyli 15 mld zł. – Przy takich oszczędnościach nadal pozostaje luka w wysokości 32 mld zł – stwierdził Jerzy Szmit. – Mogą ją pogłębić roszczenia firm – dodał. Chodzi o około 10 mld zł, bo tyle wynosi wartość sporów między GDDKiA a wykonawcami.

Czynniki optymistyczne

Wiceminister jednak nie porzuca nadziei, że program drogowy zostanie zrealizowany w pełni, a może nawet rozszerzony. Gdzie widzi elementy optymistyczne?

Po pierwsze, jak zwraca uwagę, patrzymy perspektywą roku 2015, tymczasem program drogowy jest rozpisany na 10 lat. – Mamy jeszcze 8 lat – zauważa. Po drugie, w 2021 roku zacznie się kolejna perspektywa unijna, którą będzie można wykorzystać. – Program nie jest przywiązany tylko do tej perspektywy. To nasz polski program, który jest powiązany z unijnymi środkami – mówił Jerzy Szmit.

Szans na dodatkowe środki wiceminister upatruje w ograniczeniu nielegalnego obrotu paliwami. Straty budżetu państwa w wyniku niepłacenia podatku Vat w sektorze paliwowym w 2014 roku szacowane były na ok. 8 mld zł. – Budownictwo drogowe finansowane jest z opłaty paliwowej. Jeżeli ograniczymy czarną strefę, to wpływ z opłaty paliwowej będzie większy. Przy obecnych stawkach to ok. 2 mld zł – zapewnił.

Kolejny aspekt to poszerzenie sieci dróg objętej systemem viaTOLL. – W październiku planowane jest powiększenie tej sieci o kolejnych 150 km. Liczymy, że w ciągu 10 lat wpływy z tego tytułu wyniosą ok. 1 mld zł – mówił wiceminister.

Jak dodał, rozważana będzie także zasadność pobierania opłaty drogowej nie tylko na nowych drogach. Część środków pozyskanych będzie dzięki drogowym spółkom specjalnego przeznaczenia. – One nie będą obciążały KFD i budżetu państwa. Spółki będą sięgały do rynku finansowego – mówił Jerzy Szmit.

Nie wykluczył dalszego zadłużania Funduszu Drogowego. – KFD dalej ma zdolność zaciągania kredytu – stwierdził. Obecnie zadłużenie KFD wynosi 43 mld zł kapitału, wraz z odsetkami to ok. 60 mld zł. Ministerstwo liczy także na inne źródła finansowania jak Plan Junckera, czy instrument Łącząc Europę (CEF).

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS