Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Zagranica - Szwecja

Szwedzi otwierają pierwszą „elektryczną” drogę. Ciężarówki jak trolejbusy

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl 09.07.2016

 

 

Szwedzi otwierają pierwszą „elektryczną” drogę. Ciężarówki jak trolejbusy
fot. Scania
Szwedzi otwierają pierwszą „elektryczną” drogę. Ciężarówki jak trolejbusy
Szwedzi otwierają pierwszą „elektryczną” drogę. Ciężarówki jak trolejbusy
Szwedzi otwierają pierwszą „elektryczną” drogę. Ciężarówki jak trolejbusy
Szwedzi otwierają pierwszą „elektryczną” drogę. Ciężarówki jak trolejbusy
Szwedzi otwierają pierwszą „elektryczną” drogę. Ciężarówki jak trolejbusy

Więcej z regionu:

Szwecja

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W Szwecji, nieopodal miejscowości Gävle, 22 czerwca oddana do użytku została pierwsza „elektryczna” droga na świecie. Jednak nowa infrastruktura nie bazuje na ładowaniu hybrydowych pojazdów poprzez nawierzchnię. Nad jezdnią zamontowane zostały specjalne przewody, z których samochody mogą czerpać energię. Pierwsze pojazdy, które skorzystały z drogi, to ciężarówki firmy Scania.
Pierwsza taka droga

Odcinek ma ok. 2 km długości i do użytku kierowców został oddany 22 czerwca br. Mowa o jednym pasie w ciągu autostrady E16, nad którym umieszczono linie zasilające, podobne do tych, które widzimy nad torami tramwajowymi czy kolejowymi.

Do powstania drogi przyczyniły się firmy Scania i Siemens oraz władze regionalne. Na realizację inwestycji szwedzki rząd przeznaczył 77 mln koron (ok.36 mln zł), dodatkowe 48 mln koron (ok. 22,5 mln zł) pochodziło od przedsiębiorców i władz szwedzkiego regionu Gavleborg.

Technologia jakby kolejowa

Pojazdy jeżdżące tą trasą mogą pozyskiwać prąd z przewodów zamieszczonych 5,4 m nad jezdnią. Potrzebują one jednak specjalnego pantografu służącego do połączenia z zasilającą linią. Pierwsze pojazdy, które skorzystały z nowej infrastruktury zostały wyprodukowane przez firmę Scania.



Dużą zaletą, zastosowanego sposobu poboru mocy przez samochody hybrydowe, jest to, że mogą one w każdej chwili odłączyć się od linii zasilającej. Gdy pojazd jest odłączony napędza go silnik spalinowy lub elektryczny.

Ciężarówki jak trolejbusy

Ta konkretna droga została dostosowana głównie do samochodów ciężarowych. Ciężko przecież wyobrazić sobie auto z wysięgnikiem na wysokość 5,4 m. Pomysł może się jednak sprawdzić z uwagi na łatwość w instalacji.

Dodatkowo rozwijanie tego pomysłu, nawet dla samych samochodów ciężarowych, może przyczynić się do poprawy stanu środowiska naturalnego. – Planujemy, że w przyszłości, drogi elektryczne doprowadzą nas bliżej do zerowej emisji CO2. W ten sposób możemy rozwijać naszą infrastrukturę drogową bez dużego ingerowania w nią – mówi Lena Erixon, szefowa Trafikverket.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS