Partnerzy serwisu:

 

Komentarze | Krajowe - Polska

Trzecia droga dla polskiego lotnictwa

| Sebastian Gościniarek źródło: RynekInfrastruktury.pl 02.10.2016

 

zdjęcie autora

Sebastian Gościniarek

ekspert

Sebastian Gościniarek jest założycielem i partnerem w BBSG Baca Gościniarek i Wspólnicy Doradztwo Gospodarcze, firmie doradczej wyspecjalizowanej w obsłudze podmiotów z branży lotniczej. Lista klientów dla których pracował obejmuje lotniska, linie lotnicze, firmy handlingowe, podmioty publiczne samorządowe i rządowe, a także inwestorów prywatnych w Polsce i regionie CEE.

 

Trzecia droga dla polskiego lotnictwa
fot. LOT

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wiele już atramentu i tuszu do drukarek zużyto w dyskusji o nowym Centralnym Porcie Lotniczym. W debacie publicznej wykształciły się jak na razie dwa główne nurty.
Pierwszy nurt, trochę mniej licznie reprezentowany, to postulat budowy nowego centralnego portu lotniczego, gdzieś między Warszawą a Łodzią. Drugi nurt to idea budowy systemu wielolotniskowego wokół Warszawy, a docelowo lotniska centralnego. „Wariantem” tego scenariusza mógłby się stać Modlin. Każda z tych koncepcji ma swoje plusy dodatnie i plusy ujemne, które w dyskusji są intensywnie bronione lub dezawuowane, w zależności od tego kto się wypowiada. Jednak gdzieś w cień spada zagadnienie, które wywołało całą tę dyskusję, czyli wyczerpująca się przepustowość Lotniska Chopina, co ograniczyć może zdolność LOT-u do rozwijania operacji długodystansowych.

Jeśli tak zdefiniujemy problem, wydaje się, że jest jeszcze trzecia droga, która do debaty publicznej jak na razie się nie przebiła. Trzecia droga czyli dual hub. A konkretnie możliwość hubowania części operacji LOT-u na jednym z lotnisk południowych – w Krakowie lub w Katowicach. Oba lotniska są przygotowane, albo mają możliwość przygotować się relatywnie niewielkim nakładem sił i środków do obsługi ruchu tranzytowego i lotów długodystansowych. Oba lotniska są świetnie skomunikowane, dostępne naziemnymi środkami transportu. Obszary ciążenia tych lotnisk są bardzo atrakcyjne, a przy nakładach na infrastrukturę dostępową mogą jeszcze tę atrakcyjność powiększyć, wychodząc nawet daleko poza granice naszego kraju. Wydaje się też, że zarówno zarządzający, jak i regionalni współwłaściciele, są gotowi do takiego projektu z zapałem się przyłożyć.

Oczywiście ta koncepcja dual hub ma swoje słabości. I nie musi to być idealne rozwiązanie. Ale przynajmniej na pierwszy rzut oka nie jest lepsza, ani też gorsza od obu obecnie dyskutowanych koncepcji. Tym bardziej, że przedstawiony powyżej pomysł to nie typowy dual hub jakim byłoby Lotnisko Chopina i Warszawa Modlin. Może zatem wart rozważenia przy promowanym podejściu „zobaczmy co można zrobić z istniejącą infrastrukturą zanim podejmiemy decyzję o budowie całkiem nowej”?

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS