Partnerzy serwisu:

 

Kolej | Dworce - Łódź

Tunel do dworca Łódź Fabryczna prawie gotowy

| Roman Czubiński źródło: Rynek Kolejowy 04.09.2015

 

 

Tunel do dworca Łódź Fabryczna prawie gotowy
fot. PKP PLK

Więcej z regionu:

Łódź

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Na stacji Łódź Fabryczna oraz w prowadzącym do niej tunelu wybudowano już większość torów. Jednocześnie z przygotowaniami do wykonania brakujących odcinków trwają prace wykończeniowe na podziemnym dworcu. Wykonawca twierdzi, że inwestycja mogłaby być gotowa znacznie wcześniej, gdyby nie zbyt późne przejęcie działki firmy Enkev przy ul. Targowej.
– 10% prac, jakie zostały do wykonania, to między innymi połączenie układu torowego w jedną całość. Do ul. Niciarnianej nie mamy jeszcze ciągłości. Planujemy jednak za ok. 3 tygodni połączenie stacji Łódź Widzew z tunelem przy pomocy toru technologicznego – informuje dyrektor kontraktu z ramienia PKP PLK Arnold Bresch.

Natomiast w kierunku dworca Łódź Fabryczna przerwa w torowisku występuje jeszcze na wysokości wiaduktu ul. Kopcińskiego. Obecnie na długości ok. 155 metrów trwa tam wykonywanie płyty dennej. – Jesteśmy też w trakcie budowy rozjazdów między Tramwajową a Kopcińskiego – dodaje przedstawiciel inwestora. W tunelu brakuje też jeszcze sieci trakcyjnej.

Niebawem pierwszy pociąg

Trzeba też wyposażyć tunel w instalację oddymiania (zostanie zastosowana wentylacja strumieniowa) i oświetlenie ewakuacyjne. Instalacja nowoczesnych systemów przeciwpożarowych odbywa się pod kontrolą Straży Pożarnej.

– Tunel ma 1,7 km długości i kończy się 16,5 m pod ziemią, co stanowiło spore wyzwanie konstrukcyjne ze względu na trudny geologicznie teren i obecność wód podziemnych. Grubość zewnętrznych ścian tunelu przekracza 1 m, natomiast płyty górnej sięga nawet 2,5 m – głosi komunikat prasowy PKP PLK.

Na samej stacji rozpoczęto prace kamieniarskie przy nawierzchni czterech peronów. Prace wykończeniowe rozpoczynają się na dolnych kondygnacjach, by stopniowo przesuwać się potem ku górze. Gotowy jest już dach z płytek szklanych, przez które na perony będzie docierało światło dzienne. Zarówno zamawiający, jak i wykonawca deklarują, że są w stanie niedługo zakończyć prace. Jeszcze w tym roku mają rozpocząć się pierwsze przejazdy techniczne.

Cena bez zmian

Skąd w takim razie przesunięcie terminu na sierpień przyszłego roku? – Newralgicznym elementem jest wiadukt ul. Nowotargowej na dawnym terenie firmy Enkev. Prace przy tej części inwestycji nie będą mogły być prowadzone, gdy stacja będzie już działała. Dlatego wspólnie z zamawiającym ustaliliśmy termin uzyskania pozwolenia na użytkowanie całej stacji wraz z układem drogowym na koniec sierpnia 2016 r. – wyjaśnia dyrektor kontraktu z ramienia konsorcjum Torpol – Astaldi – PBDiM – Intercor Marcin Zaremba.

Zapowiadany od czerwca bieżącego roku aneks do umowy jest w trakcie podpisywania przez wszystkie strony. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom, zmianie uległ jedynie termin oddania dworca do użytku, a nie kwota kontraktu. Budowa podziemnej stacji oraz czterotorowego tunelu do ul. Niciarnianej będzie kosztowała 1,76 mld zł.

Większą część tej sumy pokryje dofinansowanie z funduszy unijnych. Jak informowaliśmy wcześniej, prace współfinansowane przez UE (nie należy do nich budowa ul. Nowotargowej wraz z wiaduktem) muszą zostać wykonane i rozliczone do końca 2015 r.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ
 

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS