Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Warszawa

Warszawskie wylotówki stoją w miejscu. Betonowy spór trwa

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl 03.12.2016

 

 

Warszawskie wylotówki stoją w miejscu. Betonowy spór trwa
fot. Łukasz Jóźwiak/GDDKiA

 

Od lat warszawiacy czekają na budowę wylotówek i obwodnicowego ringu wokół miasta. Na te trasy trzeba będzie jednak poczekać dłużej. Procedury przetargowe odwlekają się i wiemy, że nie ma już szans żebyśmy w tym roku poznali oferty wraz z ich ocenami m.in. w przypadku trasy S7 Warszawa – Grójec. Nowym powodem odroczeń jest spór między wykonawcami a Generalną Dyrekcją o stan nawierzchni jezdni betonowych po 10 latach użytkowania.
Warszawa czeka na wylotówki

Stolica to miasto do którego każdego dnia dużo ludzi przyjeżdża i dużo ludzi z niego wyjeżdża. Oczywiste jest więc, że żeby jego układ komunikacyjny funkcjonował odpowiednio, niezbędne są wylotówki w dobrej jakości. Niestety „na górze” trwa spór, a kierowcy stoją w korkach.

Nadzieję na lepszą sytuację stworzyły przetargi na kilka dróg. W kierunku Radomia, Kielc czy Krakowa ma powstać nowy, 30-kilometrowy odcinek ekspresowej S7 od Lotniska Chopina do obwodnicy Grójca. Trasa ma także odciążyć wiecznie zakorkowaną Puławską i ułatwić dojazd do coraz gęściej zabudowanych rejonów Piaseczna i Lesznowoli. Dodatkowo kierowcy jadący w stronę Mińska Mazowieckiego mają nadzieję na rychłe powstanie odcinka autostrady A2 z Warszawy na wschód. W przypadku trasy w kierunku Lublina pewne jest już, że do 2019 roku gotowa będzie ekspresówka, która zacznie się w rejonie Wiązowny, ale nie jest pewne, kiedy poszerzony zostanie odcinek bliżej Warszawy (od Traktu Brzeskiego do Wiązowny).

Wyświetl większą mapę

Przetargi ogłoszono już ponad rok temu, ale doznają one kolejnych opóźnień. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przesunęła terminy otwarcia ofert wraz z ich ocenami na styczeń. W przypadku trzech odcinków trasy S7 Warszawa – Grójec propozycje firm mamy poznać 11, 13 i 16 stycznia (zamiast 24, 25 i 28 listopada).

Wykonawcy bronią swoich praw

Duża część tych prac ma zostać wykonana w technologii betonu cementowego. Okazuje się, że to tworzy spór na linii GDDKiA – wykonawcy, którego efektem są opóźnienia. – Wymagania co do szorstkości betonu, na użytkowanych przez kilak lat jezdniach, stawiane przez GDDKiA, są nierealne do spełnienia. Takie zachowanie jest po prostu nie w porządku wobec wykonawców – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Rafał Bałdys, wiceprezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa. – Wymaga się, żeby po 10 latach beton w ramach gwarancji zachował taką samą szorstkość. To nierealne. W tym czasie powinno się wykonać trzykrotnie tzw. uszorstnienie (np. frezowanie) betonu, ale nigdzie nie zapisano, że wykonawca dostanie za to pieniądze – dodaje.

PZPB, zrzeszające grupę największych budowniczych dróg w Polsce, złożyło wniosek w tej sprawie do Krajowej Izby Odwoławczej, tam nie udało się nic zmienić. Związek zapowiada jednak, że nie podda się łatwo i będzie walczyć w tej sprawie w sądzie.

GDDKiA ze swoim zdaniem

Generalne Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad broni swojego stanowiska. – Parametry cech nawierzchni wymagane w dokumencie gwarancji jakości opierają się na doświadczeniach GDDKiA, które są wynikiem administrowania sieci drogowej, prowadzonych badań w ramach corocznych kampanii pomiarowych i różnego rodzaju prac badawczych wykonywanych na zlecenie GDDKiA – informuje portal „RynekInfrastruktury.pl” Małgorzata Tarnowska z warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji. – Należy podkreślić, że parametry określone w gwarancji jakości, których GDDKiA wymaga w okresie do 10 lat od oddania drogi do ruchu, dla nawierzchni betonowych, są związane bezpośrednio z bezpieczeństwem i komfortem jazdy użytkowników – dodaje.

Przedstawicielka zamawiającego zaznacza także, że wymagane cechy nawierzchni w okresie gwarancyjnym zostały stosowanie pomniejszone w stosunku do wymagań stawianych na etapie odbioru robót budowlanych w związku ze zużyciem nawierzchni na skutek jej eksploatacji.

Proporcjonalne wymagania

Generalna Dyrekcja przypomina też, że w przypadku nawierzchni betonowych, projektowanych na 30 lat, okres gwarancyjny jest wydłużany do 10 lat, z uwagi na trudniejsze przeprowadzenie odnowy nawierzchni w celu przywrócenia wymaganych parametrów niż ma to miejsce w przypadku warstw ścieralnych nawierzchni podatnych i półsztywnych.

– Technologia betonowa umożliwia zachowanie najwyższych parametrów nawierzchni, w tym szorstkości i to w perspektywie kilkudziesięciu lat. Kierując się przede wszystkim kryteriami bezpieczeństwa i trwałości nawierzchni rekomendujemy wykonawcom i inwestorom wyeksponowanie w wierzchniej strukturze kruszywa o grubości 4-8 mm, co pozwala zapewnić najwyższe parametry bezpieczeństwa – komentuje dla portalu „RynekInfrastrukutry.pl” prof. Jan Deja z SPC. – Nawierzchnie betonowe umożliwiają spełnienie wymagań technicznych odporności na polerowanie (PSV), która wynosi 53, co jest bardzo ostrym wymaganiem. Podobny parametr przyjęto dla dróg betonowych w Austrii i po blisko 20 latach nie tracą one właściwości szorstkości – dodaje.

Beton ma swoje zalety

W tym momencie spór trwa. Budowa wylotówek z Warszawy w technologii betonowej mogłaby pozwolić na użytkowanie tych dróg przez długie lata bez potrzeb większych remontów. Jest to sposób budowania tras, który ma wiele zalet i wymaga innego podejścia niż technologia asfaltowa. GDDKiA zaznacza jednak, że w obu przypadkach wymagania są tak samo restrykcyjne. – Nadmieniamy również, że w gwarancji jakości nie wprowadzamy bardziej restrykcyjnych parametrów w przypadku nawierzchni betonowych. Różnica dotyczy jedynie oceny makrotekstury, która ocenia się dla nawierzchni betonowych, co ma związek z technologią wykończenia jej górnej powierzchni – mówi Małgorzata Tarnowska.

Dodatkowo, o tym co może dać nam wybieranie tej technologii możemy przekonać się na wielu trasach w Polsce jak i w Europie. – Jak wielokrotnie dowodziliśmy, nawierzchnie betonowe umożliwiają długą i trwałą eksploatację. Są bezpieczniejsze, ponieważ pozwalają uniknąć zjawiska koleinowania, nie wymagają częstych i uciążliwych remontów. Budowa dróg betonowych jest obecnie tańsza już na etapie budowy, nic dziwnego więc, że coraz więcej inwestorów, również samorządowych decyduje się na wybór tej technologii – mówi Jan Deja.

Jednak aby w końcu beton cementowy pokazał nam swoje możliwości na okołowarszawskich trasach, najpierw przetargi muszą zostać doprowadzone do końca, a prace wykonane. Niestety końca batalii między wykonawcami a zamawiającym nie widać.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS