SPC: Większy ruch wyklucza węższe drogi. Alternatywą nawierzchnie betonowe - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

SPC: Większy ruch wyklucza węższe drogi. Alternatywą nawierzchnie betonowe

| Redakcja źródło: RynekInfarstruktury.pl 27.04.2016

PARTNER DZIAŁU


 

SPC: Większy ruch wyklucza węższe drogi. Alternatywą nawierzchnie betonowe
fot. Leonard Dolecki

 

Aby w pełni zrealizować zapisane w Programie Budowy Dróg Krajowych inwestycje potrzebne są oszczędności sięgające niemal 100 mld zł. Trwają konsultacje pomysłów zgłoszonych przez zespoły powołane przez Ministerstwo Infrastruktury i budownictwa. Zdaniem Stowarzyszenia Producentów Cementu jednym ze sposobów na znaczne obniżenie kosztów budowy i utrzymania dróg może być zmiana technologii z asfaltowej na betonową.
Pomysłów na oszczędności w ostatnich miesiącach pojawiało się wiele – od podwyższenia opłaty paliwowej, przez zmniejszenie liczby ekranów dźwiękochłonnych, aż po rezygnację z tworzenia planowanych pod trzeci pas rezerw i zastąpienie tras ekspresowych drogami typu 2+1. Dwie ostatnie propozycje stoją pod znakiem zapytania w obliczu opublikowanych na początku kwietnia pierwszych wyników Generalnego Pomiaru Ruchu wykonanego w 2015 r. Pomiary generalne są przeprowadzane cyklicznie co 5 lat i stanowią podstawowe źródło informacji o ruchu drogowym w Polsce. Choć szczegółowe dane zostaną opublikowane dopiero jesienią, już na podstawie obecnie dostępnego opracowania pt. „Synteza wyników GPR 2015” można stwierdzić znaczny wzrost natężenia ruchu na polskich drogach. W 2010 roku ruch na drogach krajowych był mniejszy o 14% niż obecnie. W przypadku samochodów ciężarowych różniąca ta jest jeszcze większa – dziś jeździ ich o 18% więcej. Ponadto zaobserwowano aż 400 km odcinków dróg o ruchu przekraczającym 40 tys. pojazdów na dobę, podczas gdy 5 lat temu takich odcinków było zaledwie 120 km. Rekordzistą jest warszawski most Grota-Roweckiego będący fragmentem trasy S8. Każdego dnia przejeżdża po nim niemal 142 tys. pojazdów. Prognozy na kolejne lata wskazują dobitnie – natężenie ruchu będzie nadal rosło, szczególnie na autostradach i drogach ekspresowych, które już teraz przenoszą 40% pracy przewozowej na sieci dróg krajowych.

W ubiegłym roku GDDKiA podjęła decyzję o budowie ponad 800 km najbardziej obciążonych tras szybkiego ruchu w technologii betonowej. Drogi takie są znacznie trwalsze niż asfaltowe, nie wymagają częstych remontów i nie ulegają zjawisku koleinowania. Okazuje się, że dróg betonowych może powstać więcej niż to wcześniej zakładano. Z ogłoszeniem wyników GPR 2015 zbiegły się bowiem prace Komitetu Sterującego, którego zadaniem jest znalezienie pomysłów na optymalizację kosztów budowy dróg. W przyjętym 8 września 2015 r. Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) zapisano 107 mld zł na nowe inwestycje. Tymczasem zgodnie z kosztorysami przygotowanymi przez GDDKiA, aby powstały wszystkie ujęte w Programie drogi potrzebne jest ok. 200 mld zł.

W obliczu szybszego niż przewidywano wzrostu natężenia ruchu na najbardziej uczęszczanych trasach szukanie oszczędności w zwężaniu dróg może budzić kontrowersje. Jako alternatywne rozwiązanie wskazywane jest zwiększenie udziału dróg betonowych. Jak wskazują wyniki niedawno opublikowanego raportu przygotowanego przez ekspertów z Politechnik Wrocławskiej, drogi betonowe są tańsze o 30 proc. już na etapie budowy od asfaltowych, a po 30 latach dają 50 proc. oszczędności. Analiza przeprowadzona przez prof. Antoniego Szydło wykazała, że wydatki związane z utrzymaniem dróg o nawierzchniach betonowych są ponad pięciokrotnie niższe niż asfaltowych. Przyczyną jest trwałość – drogi betonowe w przeciwieństwie do asfaltowych nie wymagają tak częstych remontów.

– Aby mogły powstać wszystkie zaplanowane w PBDK drogi potrzebujemy dodatkowych 100 mld zł. Nie da się znaleźć takiej kwoty bez wprowadzenia radykalnych zmian. Jako kierowca nie chciałbym jednak aby w ramach oszczędności budowano drogi mniej bezpieczne, węższe, z brakiem możliwości poszerzenia gdy za kilka lat nastąpi taka potrzeba. Przy rozwiązaniu problemu widziałbym znaczącą rolę dla technologii betonowej, która jest ekonomicznie i technologicznie uzasadnioną alternatywą. Warto skorzystać z pozytywnych doświadczeń naszych sąsiadów w tym zakresie. – mówi prof. Jan Deja, dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS