Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Polska

Wraca problem niechcianych dróg

| Grażyna Kuryłło źródło: RynekInfrastruktury.pl 14.05.2015

 

 

Wraca problem niechcianych dróg
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Stara droga, zastąpiona nowo wybudowaną, trafi pod zarząd gminy tylko wtedy, gdy ta nowa pozostanie bezpłatna. Dotychczasowe przymusowe przejęcia będzie można cofnąć. Proponujący te zmiany posłowie PiS szacują ich koszt na ok. 10 mln zł. Wyliczenia resortu infrastruktury wskazują na ok. 60 mln zł rocznie.
Według projektu nowelizacji ustawy o drogach publicznych zastąpiona nową stara droga zostanie przekazana gminie tylko wtedy, gdy nowo wybudowana będzie ogólnodostępna, czyli bezpłatna. Rozwiązanie ograniczy automatyzm w przekazywaniu odcinków dróg w związku z wybudowaniem w okolicy autostrady lub drogi szybkiego ruchu.

Zmiana ma też zabezpieczyć społeczności lokalne przed wzmożeniem ruchu na przejętych dawnych drogach krajowych. Dokument ze względu na dokonane już zmiany kategorii dróg umożliwia również cofnięcie przekształceń, które znacznie obciążają budżety gmin.

Przykładem takiej sytuacji jest przypadek automatycznego przekazania trzem samorządom gminnym odcinka drogi krajowej nr 5 po oddaniu do użytkowania S5 między Gnieznem a Poznaniem. Część dawnej DK-5 oddano w zarząd m.in. gminie Łubowo, której roczny budżet wynosi ok. 18 mln zł, a utrzymanie tego odcinka szacuje się na kwotę 700 tys. zł rocznie.

Podobnie sytuacja wygląda w dwóch pozostałych gminach: Pobiedziska i Swarzędz. Spory toczą się również o dotychczasowe DK-12 i DK-14 w Zduńskiej Woli, Sieradzu i Łodzi. Samorządowcy ostrzegają, że będą zmuszeni zamykać drogi.

Więcej na ten temat w Monitorze, gdzie:

– Dyrektor Departamentu Dróg i Autostrad Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju wyjaśnia negatywne stanowisko rządu.
– Posłowie bronią samorządów.


 

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS