Partnerzy serwisu:

 

Porty | Żegluga - Polska

Z żeglownością Odry nie jest wcale tak źle

| Paweł Rydzyński źródło: RynekInfrastruktury.pl/Rada Kapitanów Żeglugi Śródlądowej w Polsce 17.10.2014

 

Z żeglownością Odry nie jest wcale tak źle
Odra koło Urazu (woj. dolnośląskie)fot. Robert33, commons.wikimedia.org

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pomimo wieloletnich zaniedbań, skutkujących dewastacją zabudowy regulacyjnej i brakiem bieżących prac utrzymaniowych, średnie głębokości Odry nadal kwalifikują ją do minimum III klasy żeglowności a po usunięciu kilku punktowych płycizn – nawet do IV klasy żeglowności.
Tak brzmi jedna z konkluzji raportu z rejsu badawczego, który na przełomie września i października został zrealizowany na Odrze z inicjatywy Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Żeglugi Śródlądowej i Dróg Wodnych oraz Rady Kapitanów Żeglugi Śródlądowej w Polsce. 8-dniowy rejs miał zbadać dwie zasadnicze kwestie związane z parametrami Odrzańskiej Drogi Wodnej: prześwity mostów i głębokości. Rejs wykazał, że obecne parametry żeglowne Odry są zdecydowanie zaniżone.

Wysokość ładunku ponad 5 m nie stanowi problemu

Jak czytamy w raporcie, ładunkiem zestawu badawczego były dwie warstwy kontenerów: dolną stanowiły kontenery przemysłowe, górną – kontenery mieszkalne. Kontenery ułożone były w poprzek osi statku. Ich łączna wysokość wynosiła 5,2 m, a łączna wysokość ładunku wynosiła 5,8 m. W początkowej fazie rejsu barka została dodatkowo zabalastowana do zanurzenia wynoszącego 1,0 m. Gdy jednak okazało się, że prześwity mostów zapewniają spory zapas – balast został wypompowany i barka od Osinowa do Wrocławia szła z zanurzeniem 0,6 m. Z tym zanurzeniem zestaw miał wysokość od lustra wody 5,2 m.

Główny wniosek badawczy jest następujący: przewożenie dwóch warstw kontenerów Odrą jest możliwe już teraz. Żadnego z mostów nie trzeba podnosić, gdyż ich prześwity są wystarczające do tego celu.

W związku z tym, Rada Kapitanów postuluje, że należy przeprowadzić korekty Wielkiej Wody Żeglownej (WWŻ), według których obecnie ustala się minimalne prześwity mostów, co wpływa na klasę drogi wodnej. W raporcie podkreślono, że przyjęte obecnie wskaźniki WWŻ znacznie przekraczają nie tylko stany ostrzegawcze, ale też stany alarmowe ustalone przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Propozycje Rady Kapitanów w sprawie zmiany wskaźników WWŻ zostaną przedłożone właściwemu Urzędowi Żeglugi Śródlądowej.
Zwrócono również uwagę, że urealnienie wskaźników WWŻ wpłynie na możliwość uprawiania swobodnej żeglugi z ładunkami przestrzennymi i wielkogabarytowymi. Obecnie takie przewozy odbywają się tylko w drodze wyjątku i specjalnych, jednorazowych zezwoleń oraz podwyższonych stawek ubezpieczeniowych.

Na mostach powinny być zamontowane powiadomienia o wysokości prześwitu

Raport stwierdza również, że po poprawieniu nielicznych odcinków limitujących obecnie głębokość szlaku i odtworzeniu na całej długości Odry swobodnie płynącej zabudowy regulacyjnej, można byłoby wykorzystać maksymalne zanurzenie obecnie stosowanej floty, co ma znaczenie nie tylko przy przewozie kontenerów i ładunków wielkogabarytowych, ale też wszelkich innych (m.in. przy transporcie drobnicy). Autorzy raportu sugerują również zastosowanie na mostach czujników automatycznie mierzących odstęp spodu konstrukcji od aktualnego lustra wody i pokazujących wynik na widocznym z daleka wyświetlaczu LED zasilanym bateriami słonecznymi nie stanowi.

– Zarówno zasoby wodne dorzecza Odry jak i jej właściwości hydrologiczne stwarzają możliwości transportowego wykorzystania rzeki oraz predestynują ją do utworzenia na niej drogi wodnej o parametrach międzynarodowych. Niezwykle pilnym jest ukończenie i oddanie do użytku stopnia wodnego Malczyce. Podobnie jak zmobilizowano siły i środki dla szybkiego rozebrania i odtworzenia komory śluzy Różanka – należy identycznie postąpić w przypadku Malczyc oraz przyjąć do realizacji następne stopnie wodne w Lubiążu i Ścinawie. (…) Rada Kapitanów stoi na stanowisku, że należy dokonać jak najszybciej odpowiednich działań politycznych, organizacyjnych i legislacyjnych, które nie tylko określą rzeczywiste parametry Odrzańskiej Drogi Wodnej ale też zmuszą do zweryfikowania wszelkich opracowań opartych o dotychczasowe, fałszywe parametry. Dotyczy to przede wszystkim kosztów przywrócenia Odrze funkcji transportowej i modernizowania jej do klasy wyższej, a nie tej, którą – jak wykazał rejs badawczy – od dawna posiada. Wiąże się to z możliwością pozyskania środków finansowych z Unii Europejskiej w znacznej wysokości przewidywanych kosztów modernizacji do klasy międzynarodowej (IV lub V). Odra znalazłaby się też w sieci korytarzy TEN-T co stworzyłoby warunki do dynamicznego rozwoju wielu regionów dorzecza, nie tylko w Polsce ale też w Republice Czeskiej, na Słowacji i w Niemczech.

IV klasa żeglowności jest już właściwie w tym momencie

Autorzy opracowania twierdzą, że nieprawdziwe są informacje pojawiające się w opracowaniach studyjnych, iż aby podnieść parametry Odry do IV klasy żeglowności należy „podnieść” ponad 50 mostów oraz pogłębić rzekę na dużych odległościach. Rejs wykazał, że jedynie na ok. 1-2 km całego przebiegu Odry głębokości, z powodu zniszczonych budowli regulacyjnych i braku prac utrzymaniowych, są obecnie mniejsze niż 2,5 m. Taka minimalna głębokość jest wymagana przy IV klasie żeglowności, czyli najniższej międzynarodowej klasie drogi wodnej.
– Przy realizowaniu prawidłowej gospodarki wodnej na zbiornikach, polegającej na magazynowaniu wody w okresach przyborów i wypuszczaniu jej w okresach niżówek, wydłużenie okresów dobrych warunków uprawiania żeglugi na Odrze swobodnie płynącej jest jak najbardziej możliwe, a po wybudowaniu Zbiornika Racibórz Dolny, jako wielofunkcyjnego zbiornika retencyjnego a nie suchego polderu, żegluga na Odrze z parametrami klasy IV byłaby możliwa przez większą część roku – konkludują autorzy raportu. Jego pełna treść dostępna jest tutaj.

Polski rząd wstępnie planuje 2,3 mld zł na inwestycje poprawiające żeglowność na Odrze.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS