Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - LuLbelskie

Zachodnia obwodnica Lublina: Połowa wiaduktu kolejowego na miejscu

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 29.06.2016

 

 

Więcej z regionu:

LuLbelskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jednym z elementów powstającej w ciągu trasy ekspresowej S19 zachodniej obwodnicy Lublina jest wiadukt nad linią kolejową Warszawa-Dorohusk. Żeby maksymalnie skrócić czas wyłączeń kolejowych, dla jego wykonania zastosowano metodę, w której obiekt wybudowano obok miejsca docelowego, a następnie wsunięto go we właściwą lokalizacje. Operację tę podzielono na dwie części – oddzielnie dla części północnej i południowej wiaduktu. Niedawno zakończył się proces wsuwania północnej części konstrukcji. Kolejna operacja będzie przeprowadzona w sierpniu.
– Dzięki temu rozwiązaniu czas wyłączeń kolejowych skrócił się ze 180 do 19 dni – mówi Krzysztof Kozioł, rzecznik prasowy Budimeksu – wykonawcy zachodniej obwodnicy Lublina. – Mniejsze utrudnienia w transporcie kolejowym, to mniejsze koszty – dodaje.

Pierwszy etap związany z budową wiaduktu zrealizowano między 16 maja a 3 czerwca. Wtedy, podczas nocnego wyłączenia obu torów wbito ściankę szczelną w międzytorzu i ściankę kotwiącą od strony południowej. 13 czerwca przystąpiono do drugiego etapu. Wówczas wyłączono z użytkowania północny tor linii kolejowej. Tory, na długości 70 metrów, zostały zdemontowane, następnie wykonano wykop, w którym ustawiono specjalne tory. Po nich ważąca ok. 2 tys. ton konstrukcja wiaduktu została wsunięta na docelowe miejsce. Rozpoczęło się zasypywanie konstrukcji i odbudowa toru. Na dokończenie wszystkich prac, w tym m.in. związanych z wykonaniem próbnych obciążeń konstrukcji, wykonawca ma czas do 1 lipca.

– To bardzo skomplikowana operacja, gdyż w okresie 19 dni wyłączeń kolejowych, należy wykonać pełny zakres prac: wykonać zabezpieczenie skarp nasypu, zdemontować torowisko i trakcję kolejową, rozebrać nasyp kolejowy i wsunąć konstrukcję żelbetową. Następnie należy odtworzyć nasyp kolejowy i torowisko wraz z trakcja, wykonać próbne obciążenia obiektu i udostępnić do użytkowania – mówi rzecznik Budimeksu. Jak wyjaśnia, to, co zostało zrobione, to dopiero połowa pracy docelowej. – Wykonaliśmy część północną. Cześć południową wykonamy także w ciągu 19 dni wyłączeń – informuje.

Tym razem prace będą dotyczyły toru południowego. Rozpoczną się 8 sierpnia i potrwają do 26 sierpnia. Będą miały taki sam przebieg jak w przypadku wykonywania północnej części wiaduktu, tyle że tym razem do przesunięcia będzie konstrukcja cięższa o 500 kg – waży 2,5 tys. ton.

Jak podaje Budimex, na potrzeby wykonania wiaduktu wykopano łącznie 21 tys. m3 gruntu, z czego w części północnej 8 tys. a w południowej 13 tys. Zużyto 610 ton stali i 2,6 tys. ton m3 betonu C35/45. Do nasuwania betonowych konstrukcji użyto trzech siłowników o sile nominalnej 2500 kN każdy (250 ton) oraz zestawu pomp hydraulicznych służących do napędzania siłowników. Przewidywano, że czas nasuwu wyniesie 12 godzin – do pokonania był dystans 30 m (tempo 4 cm/min). W przypadku pierwszej części operację udało się przeprowadzić szybciej – zakończono ja po ok. 8 godzinach. Konstrukcja południowa będzie miała do pokonania dłuższą drogę – 42 m.

Podobną operację zrealizowano niedawno przy budowie Trasy Świętokrzyskiej w Warszawie. Budimex korzystał także z tej technologii przy budowie linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS