Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Szczecin

Zachodnia obwodnica Szczecina: Jest wola budowy, potrzebne jeszcze pieniądze

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfarstruktury.pl 14.07.2016

 

 

Zachodnia obwodnica Szczecina: Jest wola budowy, potrzebne jeszcze pieniądze
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Szczecin

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Plan Junckera, partnerstwo publiczno-prywatne i spółka celowa – takie są rozważane możliwości sfinansowania budowy zachodniej obwodnicy Szczecina. O potrzebie tej inwestycji mówi się od dwudziestu lat. Działania podjęte w ostatnich miesiącach zwiastują przełom w sprawie oczekiwanego obejścia stolicy zachodniopomorskiego regionu.
W założeniach około 50-kilometrowe obejście ma być przedłużeniem drogi ekspresowej S6 od węzła Goleniów w kierunku zachodnim do węzła Kołbaskowo przy autostradzie A6. Istotnym elementem obejścia ma być tunelowa przeprawa przez Odrę na wysokości Polic i Święta.

– Zachodnia obwodnica Szczecina jest niezbędna, przede wszystkim po to, żeby region mógł rozwijać się gospodarczo. Teraz nie ma dobrej drogi prowadzącej do jednego z największych i najważniejszych w regionie przedsiębiorstw – Zakładów Chemicznych Police. Zachodnia obwodnica umożliwiłaby szybszy i bezpieczniejszy transport towarów, a mieszkańcy miasta też mieliby dzięki temu objazdowi łatwiejsze życie. Jest zielone światło dla tej inwestycji ze strony rządu – deklaruje wojewoda zachodniopomorski Piotr Jania.

Komunikacyjny pat

Kilka lat temu Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego, w porozumieniu z gminami leżącymi w przebiegu planowanego obejścia, zlecił opracowanie „Studium Wykonalności Zachodniego Drogowego Obejścia miasta Szczecina”. Z przeprowadzonych wówczas analiz wynikało, że ruch w okolicach Szczecina na przestrzeni najbliższych piętnastu lat wzrośnie co najmniej o jedną trzecią. Natomiast notowane natężenia ruchu tranzytowego, w tym ruchu ciężkiego, w samym Szczecinie sięgały już wtedy dziesiątek tysięcy pojazdów na dobę. Zatem doraźne rozbudowy czy modernizacje wewnętrznego układu drogowego Szczecina wyczerpały możliwości rozwiązania problemów z ruchem tranzytowym.

Komunikacyjne problemy stały się też utrapieniem w zwykłym życiu mieszkańców Szczecina, np. udających się na lotnisko w Goleniowie czy wyjeżdżających nad morze. – Mieszkaniec północnej części Szczecina nie ma prostej możliwości przejechania do Polic i przedostania się przez Odrę, by dalej pojechać w stronę morza. Musi pokonać całe miasto, aż na południowy jego kraniec. A Szczecin jest jednym z najbardziej rozległych miast i taka podróż zajmuje 30 – 40 minut. Krótko mówiąc: najpierw musi przejechać kilkadziesiąt kilometrów na południe, by wyjechać z miasta i móc udać się nad morze. Oczywiście, można próbować jechać przez Niemcy, ale wtedy droga jest trochę dłuższa – mówi Łukasz Kolasa, rzecznik prasowy prezydenta Szczecina.

Przez wiele lat budowę obwodnicy zachodniej Szczecina władze państwowe bagatelizowały, widząc w tej inwestycji wyłącznie zadanie spełniające lokalne potrzeby komunikacyjne. Szczęśliwie, w tej chwili nastąpił zasadniczy zwrot w podejściu do tego projektu. – W ostatnim czasie wiele się wydarzyło w tej sprawie, chyba więcej niż przez minione kilka lat – podkreśla Łukasz Kolasa.

Jest o co walczyć

Z inicjatywy Piotra Krzystka – prezydenta Szczecina, pod porozumieniem w sprawie wspólnego zabiegania o tę inwestycję podpisali się starosta powiatu polickiego i burmistrz Polic.
– Ta obwodnica ma fundamentalne znaczenie dla Polic, przede wszystkim z uwagi na transport surowców i produktów do i z Grupy Azoty Zakłady Chemiczne „Police” SA. Każdego dnia po naszych drogach przejeżdżają ciężkie tiry, wyładowane nawozami sztucznymi i niebezpiecznymi substancjami, takimi jak kwas siarkowy, kwas fosforowy czy amoniak. Mamy też inne zakłady produkcyjne, do których dojeżdżają samochody dostawcze. To oczywiście wpływa na dewastację naszych jezdni, a także budynków, stojących wzdłuż tych dróg – mówi Władysław Diakun, burmistrz Polic. – Poza tym obwodnica znacznie skróciłaby czas przejazdu z Polic do autostrady i w drugą stronę. Zachodnie obejście Szczecina rozpatrujemy bowiem w powiązaniu z przeprawą przez Odrę. Ten skrót to kilkadziesiąt kilometrów. Jest więc o co walczyć – dodaje burmistrz.

Do porozumienia zainteresowanych budową zachodniej obwodnicy Szczecina dołączyły Zakłady Chemiczne w Policach, należące do Grupa Azoty. Nie ma wątpliwości, że są zainteresowane poprawą połączenia, biorąc pod uwagę plany rozwojowe zakładu. A dla samego Szczecina wyprowadzenie transportów niebezpiecznych materiałów z miejskiego ruchu kołowego oznacza eliminację potencjalnych groźnych sytuacji związanych z awariami i wypadkami cystern z chemikaliami.

Obwodnica postrzegana z dalszej perspektywy

Zabiegi o budowę obejścia Szczecina wspierają regionalne władze samorządowe. Istotę tej trasy argumentuje jej rola w układzie komunikacyjnym. Biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego przypomina, że zachodnie obejście Szczecina było i jest przedmiotem analiz międzynarodowych projektów infrastrukturalnych. Na posiedzeniu Komitetu ds. Współpracy Przygranicznej Polsko-Niemieckiej Komisji Międzyrządowej ds. Współpracy Regionalnej i Przygranicznej (kwiecień 2010 r.) podkreślono potrzebę budowy drogi, jako „trasy, która stanowić będzie spoiwo systemu transportowego Polski i Niemiec, mającej istotny wpływ na poprawę dostępności komunikacyjnej. Pozwoli uzyskać powiązanie z układem dróg po stronie niemieckiej, w szczególności z autostradą A20 poprzez drogę krajową nr 10 po stronie polskiej i Bundesstraße B 104 po stronie niemieckiej.”

Ta droga ponadto uzupełni sieć dróg szybkiego ruchu w układzie południkowym poprzez rozbudowę podstawowego układu tranzytowego (autostrada A6 i droga ekspresowa S3). Ułatwi również dojazd do przejść granicznych w Rosówku (DK13, kierunek Schwedt/Oder), Kołbaskowie (A6, kierunek Berlin), Lubieszynie (DK10, kierunek Pasewalk) i Dobieszczynie (DW115, kierunek Eggesin). Natomiast za sprawą stałej przeprawy Police – Święta poprawi dojazd do obszaru Polski północnej.

Budowę obwodnicy wraz z tunelem zapowiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podczas odbywającego się w czerwcu IV Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie, nawiązując tym samym do problemu skomunikowania tego obszaru kraju również w kontekście dostępu do portów. Wcześniej natomiast, to jest w kwietniu przy okazji uroczystości podpisania porozumienia w sprawie budowy tunelu pod Świną, prezydent Szczecina miał okazję przedstawić koncepcję obwodnicy szefom resortu infrastruktury i budownictwa.

Jest zielone światło, potrzebne jeszcze finansowanie

Budowę obwodnicy Szczecina wraz z przeprawą przez Odrę według wcześniejszych analiz oszacowano na poziomie ok. 4 mld zł. W 2014 roku zadanie zostało ujęte w Kontrakcie Terytorialnym na liście przedsięwzięć warunkowych, których realizacja jest uzależniona m.in. od dostępności środków finansowych. Ze względu na wysoki koszt zakładano, że głównym inwestorem ponoszącym ciężar inwestycji będzie budżet państwa. Dlatego Urząd Marszałkowski podjął starania o zaliczenie obwodnicy do dróg krajowych, co nastąpiło w październiku 2015 r. w przyjętym przez Rada Ministrów rozporządzeniu w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych.

– Realizację chcielibyśmy oprzeć o Plan Junckera. Dokładnego kosztu budowy jeszcze nie ma, ale szacunkowo możemy myśleć o 2 mld zł potrzebnych na realizację obwodnicy – mówi o obecnych planach i szacunkach kosztów wojewoda Piotr Jania. W jednej z wypowiedzi w regionalnej telewizji wspomniał też o możliwości połączenia modeli planu Junckera i PPP.

– Plan Junckera daje nam szansę i tak naprawdę uważamy, że idealnie się wpisujemy w pieniądze i system związany z tym planem – przyznaje Łukasz Kolasa, rzecznik prezydenta Szczecina. Również zaznacza, że miasto jest gotowe partycypować w kosztach projektu. – Takie założenie jest przecież przyjęte w podpisanym porozumieniu, że solidarnie bierzemy na siebie pewne ciężary finansowe, oczywiście proporcjonalnie do wielkości – podkreśla rzecznik.

Od tej finansowej deklaracji nie odżegnują się Police. – Roczny budżet Polic to ok. 170 mln. zł. Budowa obwodnicy to kwoty miliardowe. Zrozumiałe więc, że nie mamy szans nawet na ułamkowe finansowanie tego przedsięwzięcia. Ale stać nas na partycypację we wstępnych opracowaniach, bez których nie da się zrealizować takiej inwestycji – deklaruje Władysław Diakun, burmistrz Polic. Równocześnie przypomina, że miasto wcześniej włączyło się do współfinansowania zleconego przez Urząd Marszałkowski „Studium Wykonalności Zachodniego Drogowego Obejścia Miasta Szczecina”. Opracowanie kosztowało ponad 4 mln zł. – Police partycypowały kwotą prawie pół miliona złotych. Niewiele więcej możemy zrobić. Dlatego robimy wszystko, by ta droga została sfinansowana z budżetu państwa. W końcu chodzi o bezpieczeństwo i o rozwój całego regionu, a nie tylko naszej gminy – zaznacza burmistrz.

Łukasz Kolasa dodaje, że rozwiązaniem również branym pod uwagę w finansowym modelu inwestycji jest powołanie spółki. Partnerzy zadania co roku wnosiliby do niej fundusze, pozwalające spłacać kredyty zaciągnięte na realizację drogowego przedsięwzięcia.

W finasowaniu zdania i potem w kosztach jego utrzymania kluczowa kwestia wiąże się z przeprawą tunelową Police – Święta. Tunelem będzie poprowadzona droga po jednym pasie ruchu w każdą stronę (zabezpieczona też zostanie możliwość wprowadzenia tam toru kolejowego). Za dostęp do tunelu być może będą pobierane opłaty. – Nawet jeśli, to nie będą wysokie – zapewnia Łukasz Kolasa. – Może na przykład 10 zł od samochodu. W porównaniu do kosztów przejazdu przez cały Szczecin to niewiele. Czas stracony na przejazd przez miasto i pieniądze wydane na benzynę zwrócą się wielokrotnie w tej jednorazowej opłacie. Ten wariant natomiast w pewnym stopniu umożliwi samofinansowanie a jednocześnie wpisuje się w założenia planu Junckera – podkreśla rzecznik.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS